Installning om hästen får bestämma?

C

cafu

Kanske lite konstig fråga, men...

Om man ej har möjlighet till lösdrift, hur lång tid/dygn tycker ni är lagom för hästen att stå inne i box (för att få kraftfoder och vila på en torr liggplats) och under vilka tider?

Sv: Installning om hästen får bestämma?

Hästen sover/vilar väl inte mer än typ 30 minuter i stöten (minns inte exakt men kort tid var det iaf, kanske tom bara 15 min?). Så om du påpassligt med koll på hästen utan att störa kan släppa in och ut den så hade väl den tiden varit lagom. Uppdelat på dygnet de tider hästen väljer att vilja vila torrt och äta.

Mao - praktiskt sett helt omöjligt om du inte vill vaka över din häst 24/7 utan att få mer än 30 min sömn själv i stöten.

För min unghäst var det lagom att ha honom inne på natten från 20.45-8-45 typ (han hade säkert kunnat gå ut ngra vändor mitt i natten men som sagt - när ska man sova?). Sedan ha honom inne 1,5 h på lunch 12.30-14 och sedan inne på middag 17-19. När han växte - då behövde han vila så mycket. Med vila menar jag äta och ligga ned och sova. Ibland la han sig i hagen även mellan dessa tider.

Det är anledningen till att jag är emot strik lösdrift för hästar upptill inridningen (eller längre men oftast snackas det ju om att ENDA korrekta sättet att hålla unghäst är på lösdrift i stora flockar som ger mycket aktivering). Jag har sett hur hans sömn/vilobehov varierade så kraftigt under tillväxtperioderna - och vi har bara haft honom sedan 2,5 års ålder och han växte väldigt mycket som ung så det var inte så att han plötsligt växte ikapp när han kom till oss.

Enligt djurskyddslagen måste hästen stå inne 8 timmar/dygn.
Men hur man lägger upp dessa timmar har jag inte läst någon lag om, rent teoretiskt skulle ju hästen kunna vara ute fyra timmar och inne två dygnet runt.
Fast så mycket sammanhängande sömn hade man ju inte fått själv;)

hur funkar det med hästar på lösdrift? har aldrig hört om någon sådan regel förut och den låter ju inte helt bra. hästen bör ju så klart ha tillgång till vindskydd men knappast stå inne i box åtta timmat per dygn?

hur funkar det med hästar på lösdrift? har aldrig hört om någon sådan regel förut och den låter ju inte helt bra. hästen bör ju så klart ha tillgång till vindskydd men knappast stå inne i box åtta timmat per dygn?

En häst som inte har lösdrift får bara vara ute 16 timmar/dygn.
En häst med lösdrift får ju vara ute dygnet runt, det räcker alltså inte med vindskydd, hästen måste kunna gå in i en lösdrift som erbjuder torrt rent underlag.

Innan lag ändringen fick hästar bara vara ute 12 timmar/dygn om de inte hade lösdrift med ligghall.

När jag har haft mina hästar på box oxh haft möjlighet att själv styra över deras tider, har jag velat ha dem max 10 timmar på box (och då rymliga sådana) Vill minnas att jag hade dem ute ca 6:30-21 förra omgången, men det var några år sedan. Då två hingstar, 5 resp 1 år...

Mina islänningar har lösdrift och blir de trötta går de helt enkelt in i ligghallen och sussar i halmen, ofta hela flocken på en gång. De är uppenbarligen heltrygga där inne. Unghästarna vilar oftare än de gamla och även olika mycket under olika tillväxtperioder. Då de av någon anledning står på stall brukar de gå in vid 22-tiden lagom till kvällshöet och släpps ut till frukost vid halv 8 nästa morgon. Är det skitväder äts även frukosten inne innan de får gå ut igen. Svettiga ridna hästar vintertid stallas efter ridpass öch står inne på tork till frukostdags nästa dag. Åringarna får ibland gå in ett par timmar under dagtid bara för att vänja sig, bli lite hanterade etc och då vill jag ha koll på att de är lugna. De brukar äta upp sitt hö och sen sova någon halvtimme. Efter en stund brukar de tycka att det räcker och har då bråttom ut igen.

En häst som inte har lösdrift får bara vara ute 16 timmar/dygn.
En häst med lösdrift får ju vara ute dygnet runt, det räcker alltså inte med vindskydd, hästen måste kunna gå in i en lösdrift som erbjuder torrt rent underlag.

Innan lag ändringen fick hästar bara vara ute 12 timmar/dygn om de inte hade lösdrift med ligghall.

Helt sjuk regel.. min häst gick ute hela sommaren utan lösdrift.

Helt sjuk regel.. min häst gick ute hela sommaren utan lösdrift.

hur kan de vara en sjuk regel att hästen ska ha tillgång till ett tort ställe att ligga på? Eller ha skydd för snöstormar/vanliga stormar etc, tycker det är en bra regel.

Sommarn är en helt annan sak med ett helt annat väder.

Tja, hästen bör ju i de flesta fall stå inne så lite som möjligt. Nu ska man alltid lyssna på varje individ dock, och inte dra alla över en kam. Sjukdomar, svagheter och onaturliga beteenden kan vara en orsak till att en häst faktiskt mår bättre av att få stå inne nattetid i perioder och hur länge beror såklart på individen.

Men jag anser som sagt att så lite boxvistelse som möjligt är vad man bör sträva efter. Det borde dock inte vara orimligt att som stallägare kunna släppa ut hästarna kl 6 på morgonen och ta in dem vid 11-tiden. Vid dessa tider är de flesta vakna. Jag hade gjort dessa rutiner till det första resp det sista jag gör på morgonen/kvällen.

Men det finns ju regler kring hur länge en häst får gå ute i sträck utan ligghall, den kalla årstiden.

jag tycker det är lagom att de släpps ut ca 6 på morgonen och går in runt 22 på kvällen om vädret är ok. vid skitväder in kanske redan vid 19-20. då står de väl inne minst 8 och högst 11 timmar/natt.

fast om hästarna fick välja skulle de nog vara ute ännu mer. det är bara väldigt opraktiskt för människan att typ, släppa ut vid halv fem på morgonen och ta in vid tolv...

Ang kravet på ligghall vintertid så är det rent idiotiskt att det inte finns ett liknande för sommartid. Om det är nån gång på året som hästarna faktiskt uppskattar sin ligghall så är det under de varma sommardagarna!

Jag har iofs ligghall i hagen, men tar in och kraftfodrar fyra av sju hästar varje dag. Då får de rejält med hö och så är de inne i 1½-2 timmar. Oftast är de mycket måna om att få komma ut till hagen igen då.

Ang kravet på ligghall vintertid så är det rent idiotiskt att det inte finns ett liknande för sommartid. Om det är nån gång på året som hästarna faktiskt uppskattar sin ligghall så är det under de varma sommardagarna!
Där håller jag absolut inte med! Det skulle bara göra att fler hästar tvingades stå inne hela sommrarna OCKSÅ.

Att det ska finnas krav på skugga är en sak, det tycker jag borde vara ren lag i Sverige. Men ligghall är att gå till överdrift och begränar istället för att främja hästarna.

Fast de skulle kunna kombinera den lagen med en tvingande lag om utevistelse- självklart med minimitid och areal.(som i Danmark?)

Har man inte mark så att hästen kan vara ute så får man helt enkelt ge fan i att ha häst:cool:

Har man inte mark så att hästen kan vara ute så får man helt enkelt ge fan i att ha häst.
Nu talar vi samma språk. :bow:
Är det så i Danmark? Fantastiskt. Att Sverige inte tagit denna fråga på större allvar.

Mina hästar är ute från ca 6-8 till 20-22 beroende på väder och om det är helg eller vardag.
På sommaren går de i en skogshage men får komma in ett par timmar om dan om det är extremt med flugor, knott mm.
Hade dom själva fått bestämma hade det säkert räckt med ca 4 timmar inne på natten, men tyvärr svårt att hålla detta :D

:bow:

tiooooo

Har man inte mark så att hästen kan vara ute så får man helt enkelt ge fan i att ha häst:cool:

Håller helt med :bow:

Men, jag tycker många på buke går till överdrift vad gäller minimiareal. Våra två har kanske 1,5 ha i vinterhagen (jag har j*ligt dåligt ögonmått men tror iaf inte det är mer än 2 ha). Denna areal som fyrkant på platt mark utan skydd är förkastlig men jag skulle inte vilja påstå att vår hage är det. Iaf tycker inte våra hästar det. Tycker de bore vara vissa krav på vad som ska ingår i hagen ist så man kommer bort från de platta, kala fyrkanterna.

Btw är det ju inte ens lag på utevistelse i Sverige än :eek: "röra sig fritt i alla gångarter" men ridhus går lika bra, så är det väl nu? Det stavas S J U K T !

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 590
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur