"Inspänningstyglar"

Re: \"Inspänningstyglar\"

Det här var ett rätt typiskt scenario när jag och Malte busade...

Jag gick till hagen, ropade och Malte kom störtandes. Istället för att komma rakt fram till mig som han gjorde 99 gånger av 100 så började han trava/skutta runt mig, sa helt enkelt "Busa med mig!!". Bad honom skritta, bad honom galoppera, slide, vänd, galoppera åt andra hållet, stopp, frågade om han ville stegra och leka svarta hingsten, skutt iväg i trav, skritt, leka kurragömma runt vindskyddet, skutta jämfota lite, stanna. Klar. Tog väl 5 minuter på sin höjd och Malte var störtnöjd.

Och det var i regel bara kroppsspråk jag använde, kanske ett å annat "yeehaa" också :cool: Muntliga kommandon var inte riktigt vår starka sida :angel:

Vitsen var helt enkelt att det var kul. Han behövde få busa loss med mig, det här gjorde han varesig han hade kompis i hagen eller inte. Var nog inte så lätt för honom att lära hästkompisen att leka kurragömma ;)

Låter som ni har en himla härlig kontakt! :)

Min älskar att leka följa john.. Han går med mulen i ryggen vart jag än går i hagen. Känner sig väl trygg där bakom :)

Oki..
Men longering är ju slitsamt för hästen..varför göra det mer slitsamt även om det är kul :confused:

Att låta den latcha runt lös i ridhus/paddock/hage äv väl en sak men inte på volt .*Håller tumme och hoppas du förstår*

Vi var alltid i hagen när vi gjorde såna här saker. Och longering kan jag inte kalla det - hade ju inte ens lina och han sprang precis som han ville. Höll sig i regel 10-15 meter från mig, men drog ibland iväg och bockade en vända innan han kom tillbaka och fortsätta skutta runt mig.

Och som sagt, det var inte tal om en längre tid än vad det tar att värma upp en häst inför ett longerpass som ämnar att träna hästen så nåt slitage hann det aldrig bli tal om ;) Det var jag för rädd om honom för att riskera.

Nu är jag med :idea:
Helt vanlig lek alltså :)

Jag såg framför mig en häst i grimma som hoppa om kring i lina och drog in form i det oxå..*inte kontigt att jag inte fick i hop det* :angel:
Jag är för seriös i allt :crazy:

Ujuj, hade vi haft lina hade det slutat med ett stort nystan bestående av en häst ihoptrasslad med en människa ;)

Ujuj, hade vi haft lina hade det slutat med ett stort nystan bestående av en häst ihoptrasslad med en människa
Det var ungefär så det såg ut i mitt huvud.."ett stort nystan med snöre där hästben sticker ut lite här och var och en tassetass mitt i alltihop :D

Föreställ dig två snören som i ena änden knyter ihop en Tassetass, och i andra änden av de två snörena så ligger en häst på rygg och skrattar så att han nästan dör; då har du oss när jag försökte tömköra honom :angel:

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken...
2
Svar
24
· Visningar
2 507
Senast: Raderad medlem 142658
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
738
Senast: Squie
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 365
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka