"Inspänningstyglar"

Re: \"Inspänningstyglar\"

Och hur får man i longering hästen att gå i rätt form med aktiverade bakben och rygg utan någon inspänning alls?

Kanske kan vi få något svar på den frågan av någon som vet hur man gör...

Jag är av åsikten att longering inte skall användas som motionsform. Det är inte bara döden för leder, det är dessutom ohyggligt tråkigt. Den enda longering jag använder mig av är lös sådan, longerar sällan med lina, och longeringen används endast för att lattja lite, testa kommandon och pejla av hästen. 10-15 minuter på sin höjd och då ska det vara aktivitet och omväxling för såväl hjärna som kropp.

Sen gällande inspänningstyglar så är det en fysisk omöjlighet att få en häst att jobba bak genom att snöra ihop den fram. Man kan få ner huvudet, men jag har uppfattningen att tvång och fixering ofelaktigt leder till spänningar, fysiska och/eller mentala. En häst som är avslappnad går ändå med trevlig överlinje och nosen "där den ska vara".

Exempel:

Trav

(På bilden så saktar han antingen av från trav eller börjar precis trava, minns inte riktigt. Det är TheWickedWitches varmblodsvalack Gemet på bilden).

Och jag är fullt medveten om att ögonblicksbilder inte säger så mycket, men det är så där en avslappnad häst ser ut när den longeras - och en häst med muskelproblem/spänningar ska absolut inte longeras. Hästar som dessutom tycker det är superkul att busa runt med lite longering bär upp sig ännu bättre.

Du får ursäkta men jag tycker den hästen på bilden mest lullar :o den är lång i sin underlinje och ser alämnt loj ut.Och jag kan heller inte se en arbetande överlinje..
*Duckar*
Och jag snackar inte om att snöra i hop den fram..Jag snackar om att de finns där som stöd om hästen behöver..Jag har hästar som balanserat sig bra mycket bättre inspända än utan..

Busa runt är jag heller inget fan av :crazy: Med tanke på att man har en häst på ca 800 kg i andra ändan av linan..Jag tycker det är farligt och dumt..Jag tycker det är lönläst att hålla på med longering om hästen inte jobbas..

*låter gätte negativ..JAG VET* sorry :crazy:

Inte behöver du ducka :D

Som sagt, ögonblicksbilder säger inte mycket. Men han lullar inte - det var ganska mycket action i honom :cool: Vågar du tro mig på mitt ord? ;) Om inte annat kan du väl köpa avslappningen? :angel: Många hästar jag sett longeras går bara och spänner emot, med eller utan inspänningstyglar. Med inspänningstyglar så ger de sig i regel efter en stund, men av vilken anledning..?

När det gäller balanseringen så är jag som sagt inte ett fan av att arbeta hästen i longerlina, och därför är balansering inte nödvändig. Och så är jag av princip emot hjälptyglar bla bla bla... :p

Och man kan busa runt i skritt om man vill ;) Jag menar inte att man ska tokrejsa på volten. Men att få hästen att använda huvudet, träna ens egen koordnation och kommunikation med hästen är väldigt nyttigt. Ganska skoj när man kan galoppera en häst lugnt på en volt, göra ett tecken och hästen gör en liten slide, vänder på bakdelen och galopperar åt andra hållet :cool:

Så jag är väl för arbete i longering egentligen, men mentalt sådant. Arbete från marken tycker jag sköts bäst med tömkörning, där variationen blir mycekt större för såväl kropp som knopp.

jag hinner verkligen inte förklara just nu då jag jobbar heltid o ska få hem ett föl vars mamma precis dött som ska gå med mitt sto,o försöker ha mina hästar i "hård" träning just nu, men ska försöka hinna ta kort imorn på när ja skol longerar min valack,han e mest utbildad i longering.

jag longerar inom akademiska grunder, vilket kan läsas på barock forumet.

ska försöka hinna svara på resten snart!! jag lovar
:crazy:

Om inte annat kan du väl köpa avslappningen?
Det köper jag.

Många hästar jag sett longeras går bara och spänner emot
Och då kan jag förstå om du är imot dem..Men en häst som spjärnar i inspänningen är inte inspänd rätt.

Med inspänningstyglar så ger de sig i regel efter en stund, men av vilken anledning..?
Det fins tusen aledningar..Det gäller att kunna se..En anledning kan vara att man spänt in den för tidigt i arbetet och att den därför djärna för att den inte är varm nog i sin muskelatur..Och då blir det ju självklart spänningar det samma gäller om hästen är stel..Men det är ju då inte hjälptyglens fel att den spjärnar utan den skulle antagligen vara lika motsträvig till arbete utan.
Och när hästen börjar blir varm och börjar mjukna släpper spänningarna..

Jag antar att du tycker att man tvingar ner hästens huvud med hjälptyglar..Man tvingar bra ned hästens huvud om dom används på fel vis.

Men att få hästen att använda huvudet, träna ens egen koordnation och kommunikation med hästen är väldigt nyttigt. Ganska skoj när man kan galoppera en häst lugnt på en volt,
Japp!!Och det är vad longering är för mig.+ att jag vill att hästen använder sin överlinje på ett aktivt sätt..Det gär inte enligt mig att longera om man inte har koll på sitt eget koppsspråk..Eller ja går går det väl hästen springer runt runt utan respons och det blir missförstånd och kan bli både farligt och mödosamt.
göra ett tecken och hästen gör en liten slide, vänder på bakdelen och galopperar åt andra hållet
Det där har jag ingen nytta av..och förstår inte heller vitsen av det då det lär vara rätt litsamt för hästen.Jag har heller ingen nytta av det.Jag använder longering/tomkörning i utbildande syfte.Jag befäster saker och ting från marken och överför det sedan till ridning.Vill inte använda longering som lek då det är slitsamt för hästen så därför använder jag det så lite som möjligt.bara då det behövs*duckar igen*
Arbete från marken tycker jag sköts bäst med tömkörning, där variationen blir mycekt större för såväl kropp som knopp.
Håller med men vi har nog olika tolkningar på vad arbete är.. :smirk:

Vi är överens om en del, det får väl räcka ;)

Det där med att slide och rollback skulle vara skadligt; allt är skadligt i för stor mängd. Men en sån vändning en-två gånger varannan månad tror jag inte är mer skadligt än brutalvändningarna just den hästen gjorde i hagen på egen hand ;)

Det där med att slide och rollback skulle vara skadligt; allt är skadligt i för stor mängd. Men en sån vändning en-två gånger varannan månad tror jag inte är mer skadligt än brutalvändningarna just den hästen gjorde i hagen på egen hand
Men :confused: varför ha hästen att göra dessa vändningar på komando?till viken nytta..för att du tycker det är kul att se.. eller ?Jag förstår inte :crazy:

Framförallt gjorde vi det för att Malte tyckte det var kul - han lös upp som en sol när han fick göra såna där saker. För att kunna göra det kräver att man snabbt kan växla mellan stopp-vänd-galopp-kommandon, och hästen måste svara fort så det är samtidigt lite koll på om signalerna sitter och om man får snabb respons.

Och visst var det kul att se - hästen log ju med hela kroppen :D Men det är inget jag skulle göra med en häst som inte "har det i sig". Sånt där gör jag framförallt för att hästen tycker att det är kul, skulle aldrig "lära" en häst det.

Jag fattar ändå inte vistsen :crazy: *slå mig* :o :angel:

Och jag andas samtidigt ut lite då du skriver att detta inte är något du lär ut :p
Jag tycker att hästarna kan få göra sina flykt ryck i hagen.
Vända häst gör jag oxå medan den är i linan men i skritt med hjälp av koppspråk och komando :crazy:

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken...
2
Svar
24
· Visningar
2 507
Senast: Raderad medlem 142658
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
738
Senast: Squie
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 365
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka