"Inspänningstyglar"

S

Sweet

\"Inspänningstyglar\"

Har läst en del trådar om detta och vad det ser ut så är det många som fördömmer alla sorters inspänningar vid longering, säger att det bara gör hästen illa och en inspänningstygel aldrig kan få hästen att arbeta i avslappnad rätt form med aktivering av bakben och rygg.

Är det verkligen så???? :confused:

Re: \"Inspänningstyglar\"

Det finns nog inga defenitiva sanningar i den frågan.....

nej, jag personligen longerar ej utan inspännings tyglar..

Jag använder inspänningstyglar för det mesta när jag longerar min pålle. Får jag stryk nu :o ;) :D

Min häst jobbar iallafall bättre med dem på.

Men börjar och avslutar alltid helt oinspänd.

när jag longerar tränar jag endast lydnad, röstkomandon mm, så jag känner inte att behovet är så stort.

dessutom kan jag med kroppsspråk få honom att gå i KANONFORM! i ca ett halvt varv :smirk:

men med träning kanske vi kan förlänga det.. :)

om vi säger som så att du inte kan jobba din häst utan inspänningstyglar så är det ju grundarbetet som brister på din häst.. :angel:

När jag longerar så går han bättre med inspänningarna ja.
Visst stundvis när han kan han gå kalasbra utan dom också.

Jag har aldrig sagt att han är fullt utbildad och klar.
Men enligt min bedömning så går han bättre med för tillfället, men vi alla tycker ju olika om vad som är rätt och fel när det gäller hjälptyglar.
Det här är enda hjälptygeln och tillfället jag någonsin använder.

Eftersom du inte sett hästen så.. ja du får tro vad du vill.

Men jag ser själv att han slappnar av, trampar under sig utan att hänga i inspänningarna och höjer ryggen.
Men som sagt, du får tycka och tro vad du vill. :)

Om detta tvistar vi bukefalister :D
Och förmodligen alla andra hästmänniskor också för den delen!!
Jag håller med smurfmodesty och gör som hon med inspänning eller snodd beroende på vad jag vill komma åt...

Vill jag att min häst ska gå i form och så tömkör jag. Longerar gör jag bara för att hästen ska få springa av sig.

det är skillnaden på olika ryttare,jag andvänder longering till lång låg,ställning,tyngpunktsträning, m.m
medans vissa låter dom springa av sig på linan,vad e det för träning då+?

Jag tex kan inte tömkörning, därför ger jag mig inte på det.
Men ibland orkar jag inte rida och jag vill ibland arbeta min häst från marken.

Då spänner jag in henne och hon arbetar på kanon.

Att longera behöver ju inte betyda lite volt runt, runt bara.

Det är väl inte nån vidare bra träning direkt, det är därför jag inte longerar så ofta. Men dom gångerna jag gör det så är det för att jag har lite ont om tid eller om hästarna är rätt busiga och så.

Vilken tur att jag inte åkte på stryk
Inge risk ens :)

Jag ser det som så..Hästen är inte skapt för att springa på en volt..Har aldrig sett en häst springa runt runt i cirklar i frihet :smirk:

Och med longering kommer oxå felbelastning. Inner fram ligger rätt illa till :crazy:

Hur som helst jag föredrar att ha hästen inspänd och jag har även spö med mig:devil:

Jag föredrar att arbeta hästen när jag longerar.Jag gillar inte att låta den springa på varv på varv.(jag anser detta slitsamt på hästen)Vill jag bara att den ska få springa av sig släpper jag den heller i paddocken eller ridhuset .

När jag longerar vill jag hästen i form och kunna påverka den formen.Och till den saken så hör ju att när hästen och jag i sammarbete med varandra funnit formen så hänger div hjälptyglar löst..Jag använder hjälptyglar för det dom är just hjälptyglar för att hjälpa hästen att hitta rätt och att den kanske kan söka stöd i dessa om det så behövs..Som tex om jag kräver lite mer rörelse i höger bak och hästen inte riktigt orkar kan den söka stöd i hjälptyglarna och man får ju då vara vaken som töm/linförare och vara vaksam mot detta och se hur mycket hästen orkar och hur den beter sig i sin helhet..En häst som tex pjärnar i mot hjälptygeln tomkör jag hellre. där jag själv med tömmen kan reglera mera..För mig handlar inte longering och att kröka ner nacken på hästen..det handlar om ett helt arbetssätt att kunna se helheten..det är inte bara röstkomandon utan jag kan även lägga in tramp mm fördelacktigt eftersom ingen ryttare sitter på och stör ryggmukelaturen..När jag tömkörs longerar är det mycket tempo växlingar /öppna/sluta rakt och böjt spår mm...Och jag finner det fördelacktigt att ha hästen inspänd då jag kan fokusera på de muskel grupper som behöver tränas :)

om vi säger som så att du inte kan jobba din häst utan inspänningstyglar så är det ju grundarbetet som brister på din häst..
Du får hemsk gärna förklara för mig vad du menar med det där..Mig veterligen är longering en del av grundarbetet.Sen en lite parantes..Hur kommer det sig att hästar med ryggproblem blir rekomenderade longering inspända om det är så illa :confused:
Jag säger inget om att du är i mot inspänningstyglar men jag vill väldigt gärna veta hur du tänker kring detta.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken...
2
Svar
24
· Visningar
2 507
Senast: Raderad medlem 142658
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
738
Senast: Squie
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 365
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka