Insider om avel

Sv: Insider om avel

SOL: Det här var ju intressant!!! Du sitter o spyr galla över persern för att den har några vad du tycker är problem när du själv tydligen är uppfödare av Devon rex..... Mig vetligt så har även den rasen problem!! Tex Fläckvis hårlöshet som kan åstakomma katten klåda, den har svårt att hålla värmen själv, o så har vi ju Myopati!!!!

För ungefär 15 års sedan genomled devon rex en inavelsdepression vilket ledde till allvarliga hudproblem, patella luxation och det föddes 2 kattungar med myopati. Detta är inavelsproblem vilket är precis lika allvarligt som avel på extrem exteriör, men det är ju inte devon rexens lockiga päls, stora öron eller höga kindben som ledde till problemen. Det var inte extrema ideal som ledde till problemen utan en smal avelsbas och dumhet. Idag har rasen inga sådana problem eftersom uppfödarna då var oerhört driftiga och tog sjuka katter ur avel, importerade katter och startade upp kontrollavelsprogram. Idag är rasen frisk.

Sedan 1967 (då rasen kom till Sverige) har det fötts 4 katter med myopati så jag skulle inte kalla myopati ett problem även om det är en sjukdom vi inte får glömma bort, dock inte ett problem. Pälsen är inget problem idag och hudproblem är extremt ovanliga just för att våra katter har päls idag. Det finns devon rex med tunnare päls och de har givetvis svårare att hålla värmen. Patella luxation är inte heller ett problem och det är något iaf min veterinär kollar alla katter för, oavsett ras.

Skillnaden mellan perserns hälsoproblem och de problem devon rex har haft är att perserns problem uppstod pga. extrema rasideal. Devon rexens problem uppstod pga. inavel så devon rexens tidigare problem har ingenting med extremavel att göra.

Devon rex har inga exteriöra drag som orsakar hälsoproblem.

Det är en tragedi att inavelsdepressionen öht. uppstod och varje gång jag diskuterar inavel drar jag denna historia för att poängtera hur viktigt det är att tänka efter innan. Devon rexens historia visar på hur illa det kan gå när man ägnar sig åt det som så många kallar linjeavel.

På samma sätt är det en tragedi att persern fick de problem den fick när uppfödare började avla på plattare nosar och större ögon.

Båda raserna är typexempel på vad som kan hända när uppfödare inte tänker efter före! Om än på två helt olika områden.

Jag håller med om perserns ögon rinner mer än andra raser osv.. men som sagt, alla raser verkar ha defekter av olika slag, att perserns är så uppmärksammade kanske beror på att rasen är så stor. Min uppfödning som har funnits i över 20 år o har varit en av de mest framgångsrikaste i norden, jag har inte de problemen med mina djur pga att jag tycker det e fel att avla på såna djur o jag får inget för det ändå... förutom dåligt samvete då kanske. Så de uppfödare som jag har kontakt med o de perserkatterna som jag träffar på utställningar är o kommer från seriösa uppfödare som älskar det de gör och vill självklart ha friska djur!

Jag kan inte se det vettiga i att fortsätta avla på egenskaper som i många fall ger problem - ÄVEN om just avelsexemplaren är fria från symptom.
Det gäller såväl persern som andra raser.

Bara för att andra raser har problem så rättfärdigar det ju inte att man fortsätter avla fram perserkatter med rinnande ögon? Alla ska ta hand om sin ras, alla raskattuppfödare ska (eller borde, tyvärr gör ju alla inte det. Rötägg finns inom alla raser) måna om sin ras och inte avla på katter med problem. Alla ska ju sträva efter att katterna ska vara så friska som möjligt, vare sig det rör sig om rinnande ögon eller HD, HCM eller PKD.

Det är ert ansvar som perseruppfödare att sträva efter att persern inte har problem med ögonen eller nått annat. Liksom det är mitt ansvar som brittuppfödare att sträva efter att britten är så frisk som möjligt. Och Sols ansvar med Devonrasen osv...

Jag tycker persern är vacker. På utställningar när domaren snurrar runt en välpreparerad perser kan t.o.m jag känna att gud så vacker den är. Men när man ser går i burraderna så sitter var och varannan och torkar bort kladd under ögonen.

Det är ju det jag har sagt flera gånger..... självklart strävar vi efter att katternas ögon inte ska rinna alls!! Men det problemet fanns även då nosarna var längre, alltså innan man avlade fram djur som ser ut som de gör idag!!

Men vi kan väl bara ta o avliva alla perserkatter, lägga ner allt så blir ni väl nöjda sen...

O hur vet ni att djuren lider??

O hur vet ni att djuren lider??

Det är ju tyvärr något vi aldrig kan veta. Jag kan bara utgå från mig själv och jag finner rinnande ögon (vilket jag kan få pga. allergi eller förkylning) oerhört irriterande. Att gå så hela livet är ingenting jag önskar någon.

När det gäller djur, som vi faktiskt inte kan prata med, får vi vidta försiktighetsprincipen. Vi vet ju faktiskt inte om katter tycker det gör ont att bli kastrerade heller, men vi bedövar dem för säkerhets skull.

En annan fara med kronisk rinnande ögon är ju att det kan dölja faktiska skador på ett öga. En skada på hornhinnan (orsakad av en klo eller vad som helst) behöver inte se värre ut än att det rinner lite klar vätska. Anser man det då vara mer eller mindre normalt att ögonen rinner lite så blir det ju svårt att upptäcka sådana skador innan de blivit betydligt allvarligare.

När en perser har fått en klo eller liknande i ögat så tro mig, märks det precis lika bra som vilken annan ras som helst!

Vi har uppsyn över våra djur!

Dessutom brukar vi bara torka ögonen på morgonen sen håller de sig fina hela dagen!
Det är inte så att de går omkring o gnor sig o blinkar!!

Bara idén att fortsätta avla på en ras som, till skillnad från andra katter, måste torkas under ögonen varje morgon är befängd.

Att ni inte attackerar personen som inte har sin 14 åriga honkatt kastrerad istället??!! Stackars kisse.... Hon skriver att hon avlivar hellre om hon får livmoderinflammation! Fy katten där kan vi snacka om djurplågeri!!!!:mad:

Varför ISTÄLLET? Det ena behöver inte utesluta det andra.

Tycker bara inte att du är rätt person att sitta o klaga på andra djurägare när du inte kan ta hand om dina egna..

Mina katter har ALDRIG haft öronskabb eller mask eller svamp o allt det andra som dina har haft!!

Så varför skulle mina katter lida mer än dina???

Jag tar väl hand om mina katter, tack.

Har man katter utomhus får de åkommor från fåglar och andra djur. Det har inte det minsta med hur man tar hand om dem att göra, utan är fullständigt normalt.

Jag säger inte att dina katter lider. Jag säger att det är dumt att avla på saker som är känt för att det kan ge defekter.

Liknande trådar

Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 690
Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 287
Senast: kryddelydd
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 200
Senast: Shenzi
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar