Sv: Insider om avel
Tyvärr är ju inte alla uppfödare seriösa och det är de som ser till att problemen kvarstår och tyvärr, deras katter säljer för deras katter är billiga. Du kanske inte har stött på människor som köpt perser med andningsproblem och ögonproblem, men de finns. Det handlar ofta om människor som inte är så insatta i raskattaveln så de köper en perser "till bra pris" av en människa som kanske inte borde hålla på avel.
Och jag säger det igen, det är aveln mot platta ansikten som lett till problemen MEN idag finns det problemfria perserkatter. Hade perseruppfödarna hejdat sig INNAN problemen uppstått dvs. om man hade nöjt sig med kort istället för platt... då tvivlar jag på att problemen skulle finnas. Du kan väl inte mena att det är en ren slump att problem just tårkanaler och andningsproblem (och bettfel som man även finner hos siameser just pga. en extrem huvudtyp dock av annat slag) uppstår hos hund- och kattraser med denna typ av ansikte? Ursprunget till problemen är sk. extremavel. Att uppfödare sedan har lyckats avla bort problemen är jättebra, men det ändrar inte det faktum att det var ett extremt ideal som ledde till problemen.
Jag har aldrig haft en perser och kommer aldrig skaffa en perser, men jag har erfarenhet av dem. Dels genom bekanta men även genom utställningar och de perserkatter jag sett på utställningar har inga problem med andningen, men ögonen är en annan historia... tyvärr.
Jag tror att djur lider av att ha problem med andning och jag tror att rinnande ögon kan vara irriterande. Entropion är också något jag tror skapar lidande hos djur och det är också något tex. perser och exotic är predisponerade för.
Det finns en bra artikel skriven av en perseruppfödare
här.
Så länge uppfödare vägrar inse att vissa typer av exteriöra drag faktiskt medför ökad risk för vissa hälsoproblem kommer vi aldrig kunna förebygga extremavel. Seriösa perseruppfödare är mycket väl medvetna om vad för hälsoproblem deras ras exteriör medför och därför kan de undvika dem. Erkänner man inte kopplingen mellan exteriören och hälsoproblemen kan man inte göra någonting åt det.
För de flesta kattraser handlar det dock om att FÖREBYGGA att extremavel uppstår. Det handlar om att tänka efter före, det handlar om att inte göra om samma misstag som begicks i perseraveln när man riktade in sig på plattare ansikten och större ögon.