Insider om avel

Sv: Insider om avel

Jasså? Vad är det för raser? De har gått mig förbi helt. Däremot är det vanligt att katter som inte är vana utekatter inte törs gå ut i stora världen på egen hand, detta helt oavhängigt ras.

Samtliga perserkatter jag mött har varit sådana att de på sin höjd gått en kort ov och sedan snabbt in igen.
Jag tror inte att det är en slump att det var just perserkatter.

Men det är klart att det är ett beteende som en person med innekatter gärna uppskattar hos sin katt.
Jag tycker dock inte om den typen av avel.

Jag känner till gott om perserkatter och några exotics som går lösa ute.

Anser man att människan inte ska ha husdjur/sällskapsdjur kan jag förstå att man motsätter sig avel som anpassar djuren efter samhället. Jag ser dock inget fel med att ha husdjur/sällskapsdjur och anser att det är något av en skyldighet att faktiskt se till att de fungerar i vårat samhälle för samhället lär inte anpassa sig efter djuren.

Det är just det som är hela felet: samhället borde anpassa sig efter djuren. Det är deras värld lika mycket.

Det vill ju tyvärr till att uppfödare ska inse problem innan någon förändring sker och när det gäller persern så tror jag att det måste till en yttre påverkan. Att någon helt enkelt åker dit för brott mot djurskyddslagen.

Perseruppfödare hävdar ju att seriösa uppfödare bara avla på katter vars ögon inte rinner och som inte har problem med andningen. Det kan nog stämma, men det förändrar ju inte det faktum att den typen av exteriör (stora ögon och platt nos) skapar hälsoproblem.

Ehh...??? Ursäkta??? Tror inte du vet vad du pratar om!! Åka dit för brott mot djurskyddslagen? Jag är perser o exotic uppfödare sen mer än 20 år tillbaka, har STOR insyn perser världen o kan berätta för dig att vi är väldigt seriösa o stora djurvänner o att ett djur med såna egenskaper som du skriver om säljer inte! Vi vill ha friska djur o en kort nos, en lång päls och stora ögon. Persern är en mycket gammal ras. Du borde bekymra dig för alla ute katter istället som springer omkring utan att nån riktigt tar hand om dom. Våra katter får bra foder, veterinärvård, pälsvård och kärlek!!

Senast ändrad av en moderator:

Tror du verkligen på vad du själv skriver? Ursäkta mig, men nu blir jag en smula upprörd. Katter klarar sig ute skriver du. Vaddå klarar sig? Har du sett de eländiga, utmagrade, förkylda, maskinfesterade stackare som lämnats åt sitt öde för att ägarna tröttnat? Jag råkar ha sett en hel del elände, eftersom jag är veterinär till yrket. Du har fullständigt fel i att katter som lever fritt ute är lyckliga och friska. Människan har nu en gång för alla domesticerat katten, liksom hunden och hästen. Då har vi även ett ansvar för att ta hand om våra husdjur och se till att de inte behöver lida nöd. Det verkar som om du lever i något slags romantisk föreställning om de fria, lyckliga djuren som inte behöver infoga sig i människans påhitt. Jag rekommenderar dig att ta reda på litet mer fakta om hur det är i verkligheten.

Jätte bra skrivet!!

Persern är en gammal ras, ja. Men du kan knappast påstå att det utseendet persern har idag är speciellt gammalt?

Det vill ju tyvärr till att uppfödare ska inse problem innan någon förändring sker och när det gäller persern så tror jag att det måste till en yttre påverkan. Att någon helt enkelt åker dit för brott mot djurskyddslagen.

Perseruppfödare hävdar ju att seriösa uppfödare bara avla på katter vars ögon inte rinner och som inte har problem med andningen. Det kan nog stämma, men det förändrar ju inte det faktum att den typen av exteriör (stora ögon och platt nos) skapar hälsoproblem.

Ehh...??? Ursäkta??? Tror inte du vet vad du pratar om!! Åka dit för brott mot djurskyddslagen? Jag är perser o exotic uppfödare sen mer än 20 år tillbaka, har STOR insyn perser världen o kan berätta för dig att vi är väldigt seriösa o stora djurvänner o att ett djur med såna egenskaper som du skriver om säljer inte! Vi vill ha friska djur o en kort nos, en lång päls och stora ögon. Persern är en mycket gammal ras. Du borde bekymra dig för alla ute katter istället som springer omkring utan att nån riktigt tar hand om dom. Våra katter får bra foder, veterinärvård, pälsvård och kärlek!!

Persern är en gammal ras, ja. Men du kan knappast påstå att det utseendet persern har idag är speciellt gammalt?
Att dom får bra foder, veterinärvård, pälsvård och kärlek räcker knappast till om rasen i sig dras med problem. Att vara seriös i sin avel innebär ju också att bara avla på djur som man är relativt säker på inte har några problem. Dvs inte att ta väl hand om dom problemen dom har, utan att sträva efter att avla bort problemen.

Att dom får bra foder, veterinärvård, pälsvård och kärlek räcker knappast till om rasen i sig dras med problem. Att vara seriös i sin avel innebär ju också att bara avla på djur som man är relativt säker på inte har några problem. Dvs inte att ta väl hand om dom problemen dom har, utan att sträva efter att avla bort problemen.

Jamen det var ju det jag skrev! Att vi är seriösa och inte avlar på problem djur o föresten så tror jag att mycket att era åsikter ligger i att ni tycker persern är ful för att den skiljer sig så mycket från tex bondkatten! Ingen av mina djur har problem med luftvägarna inte heller ögonen ja de rinner lite men det torkar man med en fuktig bumolls tuss o mina katter är INTE irriterade i ögonen.

Skulle jag tycka att persern är ful för att den inte liknar bondkatten? Jag är själv raskattuppfödare och har en ras som är bra mycket mer lik persern än vad den är lik bondkatterna. Så du kan inte ha mer fel!

Du skriver ju nu att ögonen rinner, det är väl ett problem? Dom rinner inte om ögonen och tårkanalerna är helt friska. Hur mycket du än vill tro motsatsen. Det är just det som är problemet, du är inte ensam om att inte se vad vi opartiska ser. Ni är så vana vid rinnande ögon att ni inte reflekterar över att det är nått som inte stämmer då.

Senast ändrad:

Det var inte direkt menat till dig om utseendet. Men om du menar att katten på din bild är mer lik en perser än en bondkatt så vet jag inte vad du har sett för perser.

Ja jag skrev att jag ögonen rinner lite, men inte så att det är jobbigt för katten. Det är dina förutfattade meningar! Tycker du ska prata med en veterinär ang persern...

Det är perserns exteriör som har givit den de problem den har med ögon och näsgångar. När man avlar på djur med så kort ansikte och så stora ögon så är den typen av problem tyvärr en konsekvens. När uppstod problemen som finns hos persern (jag vet att seriösa uppfödare håller sig från att avla på de katter som har problem, men problemen finns spridda i större omfattning än i någon annan ras)? Enligt de perseruppfödare jag paratat med så uppstod problemen under 80-talet när den mer extrema persern började avlas på dvs. när man gick från att avla "kort" till att avla "platt". Andningsproblem och rinnande ögon är ingenting man bara ser på katter med den typen av exteriör utan de problemen ser man även hos hundar med samma typ av exteriör så det krävs inte mycket för att man ska se kopplingen mellan exteriör och problem.

Du anser inte att rinnande ögon är ett stort problem för katten. Må så vara, men det är banne mig inte normalt och det är ett tecken på att någonting är fel. Antingen att tårkanalerna inte är friska eller att ögonen har blivit för stora och därmed måste tåras mer för att inte torka ut. Oavsett så tycker jag inte att det är OK. Jag har pratat med veterinärer om detta och jag har läst artiklar skrivna av veterinärer och nog är de väl medvetna om de problem med ögon och näsa som finns hos persern. Problem som finns spridda i hela kattpopulationen givetvis, men inte alls i samma omfattning som hos just perser (och exotic).

Jag kritiserar inte avel på friska perserkatter, däremot är det ett faktum att de problem som finns idag (som seriösa uppfödare undviker) kommer från att man började avla på denna extrema exteriör.

Lovely: Britten borde vara rätt lik persern eftersom perser har använts för att typa rasen...

En långhårig britt är väl sedan ungefär så nära man kommer de typ av perser man i USA kallar "doll faced" dvs. den "gamla" typen:

Har denna katt inga som helst likheter med en gammaldags perser?

http://www.hemsida.net/hufflepuffs/bildsidor/kelly/kellyoktober0401.htm

Den enda skillnaden mellan brittiskt korthår och brittiskt långhår är... pälslängden.

Jag har sett tusentals perserkatter på alla dom utställningar jag har besökt. Britten är framtagen med hjälp av persern, bl.a har britten en kortare nos än "normala" huskatter just för att persern finns där. Även ögonen, öronen och endel av stommen kommer från perser. Så jag säger tvärtom, om du inte ser nått av persern i britten så undrar jag vad du sett för perserkatter :smirk:

Min ena har t.o.f problem med sina ögon. Tyvärr handlar det om enstaka dagar då och då, så det är svårt att hinna in till veterinären för att göra tester. När jag pratade med veterinären sist om det så sade hon att det troligen berodde på den trubbiga nosen, att tårkanalerna kan vara krökta. Om mina britter kan ha krökta tårkanaler pga av trubbig näsa, vad säger det då om persern?

Ser du ingen likhet med persern alls?
dustin.jpg

Senast ändrad:

Jag tycker lovelys inlägg om hennes katters rinnande ögon summerade ganska bra vad dom flesta perseruppfödarna ser. För dom är det normalt med lite rinnande ögon, medan det för oss andra visar att nått är fel. Ganska typiskt hemmablindhet.

Jo då, Britten är lik persern, visste inte att det va det du hade.....
Men jag förstår inte varför ni tjatar om ögonen?! Jag har då aldrig möt en perseruppfödare som inte är seriös. som jag sagt tidigare, en katt med de rinnande ögonen o andningsproblem som ni pratar om säljer ju inte så varför skulle då någon avla på de??? Jag tycker inte ni är riktigt insatta i perservärlden. Vi har alla olika syn på saker o ting. Ni tror att djuren lider, jag har haft dessa katter runt mig sen jag bara var ett par år gammal, och jag har aldrig sett att någon av våra katter lider. Där emot förstår jag när man pratar om sönderavlade djur som tex många schäfrar.....

SOL: Det här var ju intressant!!! Du sitter o spyr galla över persern för att den har några vad du tycker är problem när du själv tydligen är uppfödare av Devon rex..... Mig vetligt så har även den rasen problem!! Tex Fläckvis hårlöshet som kan åstakomma katten klåda, den har svårt att hålla värmen själv, o så har vi ju Myopati!!!!

Tyvärr är ju inte alla uppfödare seriösa och det är de som ser till att problemen kvarstår och tyvärr, deras katter säljer för deras katter är billiga. Du kanske inte har stött på människor som köpt perser med andningsproblem och ögonproblem, men de finns. Det handlar ofta om människor som inte är så insatta i raskattaveln så de köper en perser "till bra pris" av en människa som kanske inte borde hålla på avel.

Och jag säger det igen, det är aveln mot platta ansikten som lett till problemen MEN idag finns det problemfria perserkatter. Hade perseruppfödarna hejdat sig INNAN problemen uppstått dvs. om man hade nöjt sig med kort istället för platt... då tvivlar jag på att problemen skulle finnas. Du kan väl inte mena att det är en ren slump att problem just tårkanaler och andningsproblem (och bettfel som man även finner hos siameser just pga. en extrem huvudtyp dock av annat slag) uppstår hos hund- och kattraser med denna typ av ansikte? Ursprunget till problemen är sk. extremavel. Att uppfödare sedan har lyckats avla bort problemen är jättebra, men det ändrar inte det faktum att det var ett extremt ideal som ledde till problemen.

Jag har aldrig haft en perser och kommer aldrig skaffa en perser, men jag har erfarenhet av dem. Dels genom bekanta men även genom utställningar och de perserkatter jag sett på utställningar har inga problem med andningen, men ögonen är en annan historia... tyvärr.

Jag tror att djur lider av att ha problem med andning och jag tror att rinnande ögon kan vara irriterande. Entropion är också något jag tror skapar lidande hos djur och det är också något tex. perser och exotic är predisponerade för.

Det finns en bra artikel skriven av en perseruppfödare här.

Så länge uppfödare vägrar inse att vissa typer av exteriöra drag faktiskt medför ökad risk för vissa hälsoproblem kommer vi aldrig kunna förebygga extremavel. Seriösa perseruppfödare är mycket väl medvetna om vad för hälsoproblem deras ras exteriör medför och därför kan de undvika dem. Erkänner man inte kopplingen mellan exteriören och hälsoproblemen kan man inte göra någonting åt det.

För de flesta kattraser handlar det dock om att FÖREBYGGA att extremavel uppstår. Det handlar om att tänka efter före, det handlar om att inte göra om samma misstag som begicks i perseraveln när man riktade in sig på plattare ansikten och större ögon.

Liknande trådar

Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 690
Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 287
Senast: kryddelydd
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 200
Senast: Shenzi
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar