Insektsmedel - eteriska oljor

E

eclipse

Någon här som gjort eget insektsmedel med eteriska oljor?

Jag har tidigare gjort en egen blandning med olivolja, vitlök och tea tree oil.
Men nu tänkte jag göra en blandning som man kan ha i sprayflaska, för enkelhetens skull.
Har läst lite och hittat några oljor som är lämpliga.
Kan man bara blanda oljorna i vatten, eller måste man ha något mer i? Hur mycket olja resp. vatten?

Jag var på hälsokosten alldeles nyss och köpte Citronella. (det lukar som flugspray man köper typ)
De säger även att Rosmarin är bra mot otäcka helikoptrar. ;)

Jag har smält kokosfett och haft i lite olika grejer (äppelcidervinäger, ättika, kanel, vitlök, mm).
Väntar just nu på att det ska stelna.

Blandade lite olika grejer i sprayflaska förra sommaren.
Tog då vatten och vinäger, vitlök, citron och en rosmarinkvist och lade ner. Funkade ganska bra faktiskt.

Jag har använt eteriska oljor i hemmablandat insektsmedel i många år.

Kopierar in här nedan vad jag skrev i en tidigare tråd.

- - -

Jag kör med hemmablandat för 6:e säsongen nu, som fungerar alldeles utmärkt.
Har både en ogiftig variant och en som är lite giftig, vilken jag använder då det är extremt insektstryck/mkt insektskänslig häst.

Väldoftande, okladdigt, gör snarare pälsarna lena och fina.

Grunden är eteriska oljor. För en tusenlapp oljor sprayar jag 6 hästar varje kväll i nästan 2 säsonger (1 säsong = 7 månader eller mer), ibland både morgon+kväll. Det lönar sig att göra storköp då större flaskor ger mer innehåll för pengarna. Det blir max 15:-/häst och månad, lägg på en femma för den "giftigare" versionen.

Mitt grundrecept:
1/2 liter vatten
15 droppar citronellaolja
15 droppar kryddnejlika
7 droppar lavendel
7 droppar teatree

Detta är grundvarianten.
Sen har jag en lyxvariant då man kan minska de andra dropparna (dock ej citronellaoljan) och lägga till eller byta ut mot:

eucalyptus
geranium (=rosenpelargon)
cederträ

Samtliga av dessa eteriska oljor är insektsrepellerande.
Det kan vara svårt hitta alla eteriska oljor, men det finns flera ställen på nätet att beställa från, Crearome bla, därifrån beställer jag.

Det är viktigt att inte skaka blandningen, utan man skall bara vända flaskan några gånger.

Det går också bra att blanda de eteriska oljorna i någon lämplig creme, praktiskt för underrede/skap/juver.

För den giftiga varianten har jag samma grund men droppar i lite medel motsvarande det som finns i bla Chevalet. Det är inte avsett för häst egentligen (men jag fick tipset av en hästägande vet) så jag skriver inte ut här vad det är. PMa om du vill veta

Vilket bra recept! Det är något sådant jag är ute efter!

Hur har du satt ihop receptet? Tänker på förhållandet mellan oljorna och vattnet? Finns det någon tumregel för hur mycket olja totalt man kan ha i t ex 1/2 liter vatten? Eller tillsätter du de tre "extra" oljorna lite efter tycke och smak (lukt)?

Använder du vanligt kranvatten, eller kokar du det först? Någon sa att man kanske borde ha destillerat vatten, vad tror du om det?
Varför bara vända flaskan och inte skaka?

Oj vad många frågor det blev igen... :confused:

Oj, lite sent svar kanske, men jag har inte sett dina frågor.

Antalet droppar har jag fått fram genom en kombination av effekt och att det inte skall irritera hästens hud/päls.

Jag har sprayat hela hästar i gassande solsken och inte fått någon brännande effekt som man kan få av "hemmablandningar" baserade på diverse oljor.

När jag sätter till extraoljorna "lyxvarianten" så minskar jag de andra oljorna i motsvarande mängd, utom citronellan och kryddnejlikan.

Vanligt kranvatten går alldeles utmärkt och anledningen till att man inte skall skaka blandningen utan bara vända den, är att doftmolekylerna är flyktiga och inte "skakas sönder".

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 735
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka