Sv: Inridning
Min personliga åsikt är att man rider inte på en häst som är yngre än 3 år oavsett ras och mognad.
Däremot kan man när dom är 2½ år börja tömköra hantera lite mer lära NH lära lite trix om man vill, löshoppa, åka på trecckurs eller varför inte passa på att köra in?
Med köra in menar jag INTE att man efter 1månad kan sätta sig i vagnen och ut och köra i full fart i alal gångarter i 1 timme
Utan att man mer just kör in vänjer vid vagnen, tränar på att svänga stanna och komma fram i skritt och prova några enstaka travsteg.Mer travfattningar än något annat.
Sedan kan amn köra 1-3 ggr månaden bara i 15 minuter för att hålla minnet hos hästen uppe.
Sedan vid en 3½-4½ kan man om man så vill vidautveckla körningen lite till=) dock tycker jag alla häsatr skall köras in(ska jag säga som inte har kört in min*ler*) men det är så bra för OM man själv skadar sig i framtiden och inte kan rida kan amn ju alltid köra.
Eller om hästen skadar sig och inte längre kan ta en rytares vikt på sin rygg kan man ju köra istället=)
Sedan är det ju ett suveränt alternativ träning till ridning likaså som tömkörningen är....tycker jag=)
Jag brukar dela in inridningen i 2 faser..
Fas 1 är insittning
Här tycker jag eller det är så jag gör ia... Här sitter jag upp i grimma och barbacka medans en håller i hästen, jag har en pall vid sidan av som jag kliver upp på i början bara hänger jag och så kliver jag på pallen igen och så upprepas detta typ 10 ggr.
Efter någon dag så hänger jag 3 ggr typ för att sedna första gången helt sitta på hästen med benen på vardera sida av hästen och där sitter jag kasnke 30 sek-1 minut och hoppar av.
Jag upprepar sittningen ca 3 ggr för att sedan gå ett steg längre.. nu sitte jag upp och människan på marken skall nu gå några steg med hästen. Efter ca 2 veckor har jag kommit så långt att jag nu kan skritta barbacka själv tränar lite styra, stanna, komma igång i skritt.
När detta sitter så hoppar jag av och så får hästen vila 1-2 månader och jag återgår till de övningar jag gjorde innan utan att rida!
Efter dessa 1-2 månader börjar själva inridningen och nu börjar jag använda sadel=)
Men många är olika många vill ha sadel när de ska rida /sitta in.
Men jag tänker som så att får hästen panik kan jag lätt glida av än att den kanske reser sig upp jag fastnar med foten i stigbygeln och olyckan är ett faktum och hästen blir rädd för ryttaren och vill inte bli riden sedan någe mer.
Ja ja jag vet jag är överdrivet nojjig men jag är hellre de än är för kaxig, sist jag var för kaxig och inte tog säkerhet på allvar slutade det med en krossad arm och mage
Tog närmare 1 år för mig att rida in Jorunn från första hängningen tills att hon kunde skritt trav galopp och tölt och lite småskolor.
1 år är för mig ingen tid alls om man nu tar det lugnt med inridningen kanske hon däremot kan hålla 30-40 år.
Än att man skyndar på och stressar och rider sönder henne så hon vid 8 års ålder har förslitnigsskador och inte går att rida på mer!
Så ser jag det...
Men det finns ju hästar och raser(fullblod bla) som rids in vid 1½ års ålder och tävlas när dom är 2.. men kollar man statestiken över skador och hur en galoppörs medellivslängd är så ser man en tydlig samband mellan för tidig inridning och döden!
Att då säga att rasen växer fortare är förkastligt för det stämmer ej.. en islandshäst växer varken snabbare eller långsammare än vad andra raser gör.
Däremot kan olika raser ha olika tillväxtperioder och utvecklas olika..
Islandshäst på 2 år ser betydligt mognare ut än vad tex ett halvblod gör.
Kallblodsraser överlag tenderar att se mer vuxna ut tidigare än varmblodiga raser!
Men ett sv bl kan växa upp till 8 års ålder likaså kan en islänning göra det.Dock är det inte vanligt att en häst växer så mkt vid 8 års ålder utan de flesta är klara när dom är 6 år. Men man kan mogna uppe i skallen.. men de gör man nog in till döden och det kallas utveckling personlig utveckling=)
Oj oj långt inlägg vart de men här är min åsikt om inridning och lite däromkring men kom ihåg attt det finns lika många olika åsikter och tankar och ideer om detta med inridning och hästhantering som det finns människor på denna planet...
Och mitt råd är att man får helt enkelt prova sig fram
Lycka till=)