S

shivaska

Jag har en fundering, när börjar man rida in islandshästar? Varför väntar man så länge tills de är 5 år ? Är det dumt att rida in de mellan 3-4 år?
Jag förstår att det är skillnad beroende på häst, pga kroppens mognad, vilket kön det är osv.
Har en 3 åring som jag håller på att rida in nu, han blir 4 efter nyår, som jag tänkte låta vila sedan i vinter, dec elr jan. :)

vad tycker ni om det här? Behöver tips och se vad andra tycker så jag inte gör några dumheter ;)

Sv: Inridning

Jag har också en som blir 4 efter årsskiftet, alltså född 06. Han är på inridning nu, sedan ca 2 veckor tillbaka.
Jag tycker inte att det är förtidigt om hästen verkar mogen för det. Att vänta tills de är 5 år känns länge...
nödvändigt om dom inte är mogna föräns då givetvis.

Så jag skulle inte säga att det är några dumheter, då jag har gjort precis detsamma :)

Min högst personliga åsikt (fast en ganksa stark en haha) är att man bör vänta tills dom är minst 4, men helst 5år.
Anledningen till detta är att dels så rider många sina unghästar (generellt bland raser, inte bara isisar) alldeles felaktigt för åldern och dels för att isisar liksom vissa andra raser växer sakta så är det speciellt viktigt att låta bli dom tills dom är lite mer mogna i kroppen helt enkelt.

Men sen tycker jag man rider in dom flesta hästar för tidigt så det är ju inget unikt för isisar egentlgien, bara att det blir ännu viktigare på dom och sånna som växer saktare.

Bästa tipset om du nu absolut ska hålla på och rida hästen i den här åldern är att inte sitta och rida i paddock, utan rid mer "rakt fram och friare form" så att säga, och inte för ofta heller. Sitt inte och liskom 'träna' massor på volt eller i allt för samlad form.

Men helt skulle jag ju vilja att du låter honom vila längre sen.

Jag själv sitter in dom lite när dom är tidigast 4år, men börjar inte grundrida förrän dom är minst 5år (och föredrar att vänta med allt tills då) och gör ingen träning direkt förrän dom är 6år om jag själv får bestämma.

Min hingst gillar jag för han är utbildad exakt utefter mina egna tids trappor, han var itne inriden förrän han var 6 år, och så gick han i grundridning då nåt år sådär (med vila lite emellan) och sen har han mest stått fast blivit riden nån gång ltie nu o då.
Nu är han 9år och ska sättas igång mer seriöst och visst, om jag hade haft honom tidigare hade jag jobbat honom när han var 7-8år men å adnra sidan skadar det inte att han stått och hellre att han fick så o växa klart än att han vart jobbad för mcyekt när han var yngre.

Jag tror på att man går saaaakta fram för hållbarheten, men som sagt det är ju min högst personliga åsikt ;)

ps: sen har jag en 3årig arab också, nu är han lite halvt inriden redan av tidigare ägare men helst hade jag väntat tills han var 4, så han komemr jag ta det väldigt lugnt med också, blir mer markarbete och ridning kortare stunder om det är utbildning och om det är mer 'uteritt' så blir det rakt fram o inte för stora krav, o han komemr inte gå mer än 2-3 dagar i veckan om man räknar ihop amrkarbetet också i det. Sen när han är 5 så blir det lite mer men som sagt, sakta sakta, för han ska bli distans o dressyrhäst och araber ävser ocskå sakta så han ska få växa klart innan det blir nåt egenltligt seriöst, o det är dom inte förrän dom är frammåt 6-7år så som sagt det är när ajg helst väntar till att verklgien JOBBA liskom.

Senast ändrad av en moderator:

Va skönt att höra :) Hur länge tänkte du planera att ha hästen borta? Funderade på att vänja honom vid att sitta på och bli ledd innan jag skickar iväg honom. men jag vet inte riktigt hur långt tid det tar för dem att grund inrida hästen, vad tror du?

Va kul att du ger så bra tips och att du berättar varför också. :)
Det du säger är väldigt bra. Min hovslagare sa när hon red in sina hästar, så red hon bara i skritt ett helt år.
Det ända jag tänkte göra sen när han var inriden, eller, in sutten, bara skogsmulla för att bygga muskler. Men man ska väl inte ta så långa perioder? Det är många som säger ''hellre små många turer än längre och färre''. Är det mest för att de inte ska sättas i för hård press och att man ska ta det lugnt? :p

Jag har suttit på min sedan i somras, lite då och då. Har vänjt honom vid sadel och träns och allt sånt. Löshoppat och Tömkört. inte alls många gånger, han har mest fått testa allt.
Han har haft mig på ryggen ca 10 gånger och är superlugn. Sista gången innan han åkte iväg så travade han med mig på ryggen ca 20 steg.
Nu är han på träning och ska vara där ca 2 månader. Därefter ska han få en lång och välförtjänt vila. Jag ska ta det långsamt med honom, så att det går i hans takt. Han är väldigt mogen i huvet och i kroppen och tycker det är jätteroligt med träning. Ska och hälsa på honom nästa vecka och se hur det går med inridningen.

Behöver han mer än två månader så visst, men till en början är det bara 2 månader iaf : ) Resten tänkte jag jobba med själv.
Hade han inte känts såpass färdig så hade jag väntat längre med inridningen.

Jag är en av dem som väntar, när jag observerat unghästar under åren så växer de mycket under sommaren de är 3. Jag vill inte fresta på tillväxtzoner i leder eller jobba med muskler och senor med växtvärk.

Jag vet inte om det skiljer mycket i ålder när tillväxtzonerna försvinner mellan olika raser. Men jag har för mig att det är ungefär samma för alla, och därför konstigare att man börjar rida andra raser som 2½ åringar än att vänta tills de fyllt 4.

Om någon månad så har all näring i gräset försvunnit och dagarna blir kortare, då växer inte unghästarna så mycket så då tycker jag det är bättre att jobba med dem. 3 eller 4, före eller efter nyår, är kanske inte lika intressant. Men det blir några månader med kravlös ridning rakt fram såväl som enklare dressyr (inte arbete i form, men sidförande rörelser och volter för att öva balansen) Inte enbart skritt utan en del fart också, för att få glada och villiga hästar. Heller rida 5 minuter raskt tempo och gå själv resten av vägen, än rida 30 minuter enbart skritt.

När ljuset och gräset kommer tillbaka till våren så lägger jag ner och unghästen får vila hela sommaren. Tanken med arbetet under vintern är inte att bygga muskler utan att lära hästen hur det känns att ha ryttare och vad olika hjälper betyder. Under hösten/vintern/våren som 4/5-åring läggs mer vikt vid att bygga upp hästen och när musklerna finns att börja hitta rätt form och töltsättning. Sommaren som 5-åring tycker jag också ska innehålla en längre viloperiod, heller tidigt än sent på sommaren. Hästar som växer får ju lite ömma muskler och senor, de kan bli lite istadiga när det inte flyter och det vill jag undvika. Arbete ska alltid kännas roligt!

När hästen går över till att bli en 6-åring brukar jag bestämma att den är redo för ett liv som vuxen ridhäst. Med samma krav och vilor som jag ställer och ger på de andra. Nu är ju inte alla hästar lika och en del mognar sent och kan behöva längre vilor även som 6-åringar för huvudet mer än för kroppen.

Detta är min filosofi i arbete med unghästar och med det sagt så får man i första hand titta på individen, hur den växer och hur mogen den är mentalt.

Min högst personliga åsikt (fast en ganksa stark en haha) är att man bör vänta tills dom är minst 4, men helst 5år.
Anledningen till detta är att dels så rider många sina unghästar (generellt bland raser, inte bara isisar) alldeles felaktigt för åldern och dels för att isisar liksom vissa andra raser växer sakta så är det speciellt viktigt att låta bli dom tills dom är lite mer mogna i kroppen helt enkelt.

Men sen tycker jag man rider in dom flesta hästar för tidigt så det är ju inget unikt för isisar egentlgien, bara att det blir ännu viktigare på dom och sånna som växer saktare.

Bästa tipset om du nu absolut ska hålla på och rida hästen i den här åldern är att inte sitta och rida i paddock, utan rid mer "rakt fram och friare form" så att säga, och inte för ofta heller. Sitt inte och liskom 'träna' massor på volt eller i allt för samlad form.

Men helt skulle jag ju vilja att du låter honom vila längre sen.

Jag själv sitter in dom lite när dom är tidigast 4år, men börjar inte grundrida förrän dom är minst 5år (och föredrar att vänta med allt tills då) och gör ingen träning direkt förrän dom är 6år om jag själv får bestämma.

Min hingst gillar jag för han är utbildad exakt utefter mina egna tids trappor, han var itne inriden förrän han var 6 år, och så gick han i grundridning då nåt år sådär (med vila lite emellan) och sen har han mest stått fast blivit riden nån gång ltie nu o då.
Nu är han 9år och ska sättas igång mer seriöst och visst, om jag hade haft honom tidigare hade jag jobbat honom när han var 7-8år men å adnra sidan skadar det inte att han stått och hellre att han fick så o växa klart än att han vart jobbad för mcyekt när han var yngre.

Jag tror på att man går saaaakta fram för hållbarheten, men som sagt det är ju min högst personliga åsikt ;)

ps: sen har jag en 3årig arab också, nu är han lite halvt inriden redan av tidigare ägare men helst hade jag väntat tills han var 4, så han komemr jag ta det väldigt lugnt med också, blir mer markarbete och ridning kortare stunder om det är utbildning och om det är mer 'uteritt' så blir det rakt fram o inte för stora krav, o han komemr inte gå mer än 2-3 dagar i veckan om man räknar ihop amrkarbetet också i det. Sen när han är 5 så blir det lite mer men som sagt, sakta sakta, för han ska bli distans o dressyrhäst och araber ävser ocskå sakta så han ska få växa klart innan det blir nåt egenltligt seriöst, o det är dom inte förrän dom är frammåt 6-7år så som sagt det är när ajg helst väntar till att verklgien JOBBA liskom.

:bow::bow:
Jag började vara rädd att jag var den enda människan i världen som fortfarande höll på att man inte ska rida in förtidigt (inte försent heller dock lagomt är bäst!). Jag tycker att vid 4 års ålder ska man väl kunna börja sitta på dem och leka! men att rida ordenligt skulle jag nog inte göra fören vid ca 6 års ålder men som flera säger beror juh helt på hästen. Fick härromdagen höra att min nioåring är egentligen för gammal att jobba med och jag måste ha sett ut som ett stort frågetäcken då jag inte har kunnat jobba med honom alls fören i fjol alltså det vill säga när han var 8. Så fort man har ställt ett krav på honom har han får ren panik. Enligt måttbanden har han även växt på höjden fram tills han var 8 år men nu ett år senare ska det alltså vara försent att träna honom:angel:.
Jag menar det är juh säkerligen inte lika änkelt att träna honom nu som om han hade kunnat fått en ordenlig inridning tidigare men vi lär oss saker varje dag.

woho jag måste säga samma, jag började känna mig som jag kankse skulle bli lynchad (fast det blev jag ju inte men tänkte ändå om jag var den enda som vill vänta så länge)

Jag tycker verkligen Skenkur är så lagom, han är grundinriden och ltie utbildad (kan skolor etc) som 6 åring, innan dess inte satt på ens, o sen nu när han är 9 och färdigväxt kan han börja jobba :).

Den som sa det till dig måste ju varit tokig haha, som att det är nån ålder!

I stallet jag står så är det en tränare som är välkänd inom barock och han har ju såklart en helt bunt egna hästar, och dom är ju camaruge, lusitano etc. och han (liksom hans partner som äger Skenkur) håller HÅRT på att inte sitta på dom förrän dom är 4år, o sen låta dom vara i fred nåt år när dom går att styra o rida lite, o sen kan det ta ett år eller två innan dom börjar utbilda och sen nåt år till innan det är nåt jobbande på gång liksom, mer rejält sådär.
Dom sätter också aldrig ens in ett bett i munnen på hsätarns förrän dom redan kan bära sig korrekt i en samlad bra form och är utbildade i dressyr hyfsat, vilket är trelvigt för alla hsätarna är lättrida och lätta i formen och fina i munnen.

men aja, jag säger inte att man ska vänta med nå utbildning tills dom är 6, men jag tycker gott man kan vänta att sitta eller ida in tills dom är 5år faktiskt o sen vila ett år och börja utbilda o jobba när dom är 6år men visst, det tycker säkert en del är extremt men jag tror dom håller grymt mycekt lägre då faktiskt, som stallägaren säger "hans hästar är fräsha vid 25år" och det är dom för finns flera som går motsvarande svårklass dressyr och gör skolor över marken som är uppåt 20år så dom lär nog hålla ett bra tag till.

Och titta på spanska ridskolan, där brukade man traditionellt räkna hästar under 10år som unghästar!

Heller rida in lite senare än alltför tidigt. Mellan 3,5 - 4 år är en bra ålder att börja med inridningen, men om hästen inte är i bra hull eller om den är inne i värsta växtperioden ska man vänta ytterliggare ett tag, kanske ett halvår eller upp till ett år. Istället kan man fortsätta att bara jobba från marken och låta den gå som handhäst en längre period, men man väntar med att sitta upp på hästen tills den ser ok ut och när den känns psykiskt mogen för det.

Viktigt är ju oxå återhämtningsperioden som ska vara lika lång tid som inridningsperioden.

Tack för svaret! :D Min valack är fin i kroppen nu, han är cool i de flesta situationer och är jätte snäll, men jag har ett problem. När det kommer till att jag ska styra själv, stannar han upp och inte vill gå frammot. Det tar ett tag innan han går frammot. Man säger att man ska rida dem frammot hela tiden för att de inte ska bli 'uttråkade'. Men hur ska jag göra när han stannar upp sådär? :confused: Ska man lägga till spö? Känns lite tidigt att börja med det nu.. Är det kanske dags att få följa med ut på någon liten uteritt och se hur han känner sig kanske? Han kanske får tänka mer frammot då och tycker det är kul (rider annars på paddok för säkerhetens skull just nu bara för att lära honom start och stopp)
Tycker du det är bra kanske börja med bara på en liten väg ( 100m) Att träna start och stopp några gånger och se om det bättrar?

Tack för svaret! :D Min valack är fin i kroppen nu, han är cool i de flesta situationer och är jätte snäll, men jag har ett problem. När det kommer till att jag ska styra själv, stannar han upp och inte vill gå frammot. Det tar ett tag innan han går frammot. Man säger att man ska rida dem frammot hela tiden för att de inte ska bli 'uttråkade'. Men hur ska jag göra när han stannar upp sådär? :confused: Ska man lägga till spö? Känns lite tidigt att börja med det nu.. Är det kanske dags att få följa med ut på någon liten uteritt och se hur han känner sig kanske? Han kanske får tänka mer frammot då och tycker det är kul (rider annars på paddok för säkerhetens skull just nu bara för att lära honom start och stopp)
Tycker du det är bra kanske börja med bara på en liten väg ( 100m) Att träna start och stopp några gånger och se om det bättrar?

Om han är så nyinsutten kan det bero på osäkerhet, att han faktiskt inte förstår vad du menar med hjälperna. Eller att ni är obalanserade tillsammans, dvs han vinglar till, du vinglar till, han undrar vad som händer och stannar för att känna efter vad du håller på med.

Om han känns lugn och trygg tycker jag det kan vara en bra idé att ta kortare turer ute tillsammans med en annan häst. Bara låta honom följa efter den och vänja sig hur det känns att ha ryttare på ryggen.

Jag vet faktist inte varför men det är väl för att det ska vara så jämnbyggda som möjligt. Då blir det mindre spänningar och skador. Min häst blev inriden vid sju års ålder. HAn behövde vänta men det var inga fysiska fel på honom utan han var bara inte redo. Jag tror att man måste känna hasten för att kunna säga när de ska bli inridna.

ett tips är (om man inte har hjälp av någon) jobba honom från marken på bortväg, vänd och rid tillbaka. Försök få honom lyhörd för röstkommandon. Om han stannar kan du ta ett stort mjukt ledande tygeltag som böjer honom. Lägg vikten åt höger (om du tar i höger tygel) och tryck med höger skänkel. Då får du oftast hästen att sluta vara fastfrusen.
Jobba mkt från marken, låter som om de frammåtdrivande hjälperna behöver befästas lite till. Var noga med att lära honom gå undan för tryck (fysiskt) och försök verkligen efterlikna drivande/sidförande skänkel.
Var peppande och glad och full av tålamod!:laugh:

Min personliga åsikt är att man rider inte på en häst som är yngre än 3 år oavsett ras och mognad.

Däremot kan man när dom är 2½ år börja tömköra hantera lite mer lära NH lära lite trix om man vill, löshoppa, åka på trecckurs eller varför inte passa på att köra in?

Med köra in menar jag INTE att man efter 1månad kan sätta sig i vagnen och ut och köra i full fart i alal gångarter i 1 timme;)

Utan att man mer just kör in vänjer vid vagnen, tränar på att svänga stanna och komma fram i skritt och prova några enstaka travsteg.Mer travfattningar än något annat.
Sedan kan amn köra 1-3 ggr månaden bara i 15 minuter för att hålla minnet hos hästen uppe.
Sedan vid en 3½-4½ kan man om man så vill vidautveckla körningen lite till=) dock tycker jag alla häsatr skall köras in(ska jag säga som inte har kört in min*ler*) men det är så bra för OM man själv skadar sig i framtiden och inte kan rida kan amn ju alltid köra.
Eller om hästen skadar sig och inte längre kan ta en rytares vikt på sin rygg kan man ju köra istället=)
Sedan är det ju ett suveränt alternativ träning till ridning likaså som tömkörningen är....tycker jag=)

Jag brukar dela in inridningen i 2 faser..

Fas 1 är insittning

Här tycker jag eller det är så jag gör ia... Här sitter jag upp i grimma och barbacka medans en håller i hästen, jag har en pall vid sidan av som jag kliver upp på i början bara hänger jag och så kliver jag på pallen igen och så upprepas detta typ 10 ggr.

Efter någon dag så hänger jag 3 ggr typ för att sedna första gången helt sitta på hästen med benen på vardera sida av hästen och där sitter jag kasnke 30 sek-1 minut och hoppar av.
Jag upprepar sittningen ca 3 ggr för att sedan gå ett steg längre.. nu sitte jag upp och människan på marken skall nu gå några steg med hästen. Efter ca 2 veckor har jag kommit så långt att jag nu kan skritta barbacka själv tränar lite styra, stanna, komma igång i skritt.
När detta sitter så hoppar jag av och så får hästen vila 1-2 månader och jag återgår till de övningar jag gjorde innan utan att rida!

Efter dessa 1-2 månader börjar själva inridningen och nu börjar jag använda sadel=)

Men många är olika många vill ha sadel när de ska rida /sitta in.
Men jag tänker som så att får hästen panik kan jag lätt glida av än att den kanske reser sig upp jag fastnar med foten i stigbygeln och olyckan är ett faktum och hästen blir rädd för ryttaren och vill inte bli riden sedan någe mer.
Ja ja jag vet jag är överdrivet nojjig men jag är hellre de än är för kaxig, sist jag var för kaxig och inte tog säkerhet på allvar slutade det med en krossad arm och mage:crazy:

Tog närmare 1 år för mig att rida in Jorunn från första hängningen tills att hon kunde skritt trav galopp och tölt och lite småskolor.

1 år är för mig ingen tid alls om man nu tar det lugnt med inridningen kanske hon däremot kan hålla 30-40 år.
Än att man skyndar på och stressar och rider sönder henne så hon vid 8 års ålder har förslitnigsskador och inte går att rida på mer!

Så ser jag det...

Men det finns ju hästar och raser(fullblod bla) som rids in vid 1½ års ålder och tävlas när dom är 2.. men kollar man statestiken över skador och hur en galoppörs medellivslängd är så ser man en tydlig samband mellan för tidig inridning och döden!

Att då säga att rasen växer fortare är förkastligt för det stämmer ej.. en islandshäst växer varken snabbare eller långsammare än vad andra raser gör.
Däremot kan olika raser ha olika tillväxtperioder och utvecklas olika..
Islandshäst på 2 år ser betydligt mognare ut än vad tex ett halvblod gör.
Kallblodsraser överlag tenderar att se mer vuxna ut tidigare än varmblodiga raser!
Men ett sv bl kan växa upp till 8 års ålder likaså kan en islänning göra det.Dock är det inte vanligt att en häst växer så mkt vid 8 års ålder utan de flesta är klara när dom är 6 år. Men man kan mogna uppe i skallen.. men de gör man nog in till döden och det kallas utveckling personlig utveckling=)

Oj oj långt inlägg vart de men här är min åsikt om inridning och lite däromkring men kom ihåg attt det finns lika många olika åsikter och tankar och ideer om detta med inridning och hästhantering som det finns människor på denna planet...

Och mitt råd är att man får helt enkelt prova sig fram

Lycka till=)

Det bästa vore ju om du hade sällskap av en äldre häst som kan få din häst att gå frammåt mer självmant. Sen kan du ha spö med dig, se till att han inte reagarar på det genom att dutta det på honom innan du sitter upp. Överallt du kan komma åt, vifta lite med det och beröm när han bara är lugn och står still, detta gör du bara för att hästen inte ska reagera starkt/bli rädd om du använder spöt vid ridningen. Använd spöt lätt om han inte vill gå frammåt och du redan skänklat och smackat innan. Sluta så fort han går frammåt.

Frammåtbjudningen är nr. 1 om man vill komma nån vart med träningen, därför börjar man med detta tidigt. Att rida på ridbanan på en ung häst är inte alltid det bästa om man vill ha bättre frammåtbjudning, så rid ut istället på korta turer :)!

Växtzonerna sluter sig senare på en islandshäst än på t.ex. ett fullblod - så jo, dom "växer långsammare" än en "vanlig häst".

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 877
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka