Inridning? Western/join up?? lite tips

E

Ebond

Hej! har nyligen köpt mig en ardenner.
Vid vilken ålder kan man börja rida in dem. Har fått så många olika åldrar.
Men runt 2?
Tänker satsa på western och i första hand join up.
har ni lite goda tips på vägen så är det välkommet!

Sv: Inridning? Western/join up?? lite tips

Sitt in hästen när den är 2, lär den lite grunder och låt den sedan stå över vintern för att börja rida när den är 3.

Quarterhästar rids iofs in när de är 2, men jag tycker personligen att det är lite tidigt. Givetvis ska man börja träna dem från marken och lite uppsuttet, som som sagt inte träna föres de är tre.

Vi gör likadant. Dom är inte tillräckligt klara i kroppen för att ridas på när dom är två men sitter på dom gör vi på senhösten så att dom haft ryttare på sig. :)

Tänker satsa på western och i första hand join up.

Fast, Join-Up och westernridning är ju inte riktigt samma sak, även om grundaren till Join-Upen (Monty Roberts) rider western och många andra weesternryttare använder sig av join-up. Men join-up är ju ingen westerngren, mer ett hanterings-och-kommunikationssätt.

Du kanske menade att du skall hålla på med både och, och visst kan man det. :) Men det lät som att du menade att westernridning och join-up är samma sak.

Lycka till med både inridningen och hanteringen.
Får man se en bild på din häst? :D

Jag tänker ju börja med join up/follow up för att skapa kontakten med honom, och sedan inrikta mig på wetsern Ridning. Hade nämligen en häst en gång som var helt misshandlad i munnen och tänkte näe inte ska väl det behövas, och använda vikten och mer avslappnat och då tänkte jag western borde ju passa mig och vara bättre för hästen. Eller är jag helt ute och cyklar:confused:. mest på hobby nivå...
jag vet inte riktigt hur det funkar än med bilder, ny på sidan men som profil bild kanske;)

Hade nämligen en häst en gång som var helt misshandlad i munnen och tänkte näe inte ska väl det behövas, och använda vikten och mer avslappnat och då tänkte jag western borde ju passa mig och vara bättre för hästen. Eller är jag helt ute och cyklar:confused:. mest på hobby nivå...

Du har helt rätt. Att rycka och slita i en hästs mun behövs verkligen inte. Du är helt inne på rätt bana, med att använda vikthjälper, rösthjälper osv.
Western kan man rida på vilken nivå man vill, om man rider western ute i skogen eller på en tävlingsbana har ingen betydelse. Ta hjälp av en bra tränare för att komma igång (en tränare är jättebra att ta hjälp av även om man inte skall tävla) Lycka till! :)

Ardennerhästar växer sakta och ska inte ridas in så tidigt!
Börja med att köra in och sådant, rid in när den närmar sig 3 1/2, 4 år skulle jag snarare säga.

Join up ska du inte under några omständigheter försöka dig på på egen hand! Ta hjälp av kunnig tränare och träna mycket horsemanship, när tränaren anser att ni är redo så skall även denna finnas med när join up görs.

Har suttit in min nu när den är 3 år. och hon kommer skrittas i höst. sen börjar vi inridningen nästa sommar då är hon fyra, dock inte några hårda pass föräns hon är fem. Iom att dom är tunga så påfrestar dom mycket, och chansen för hovbroskförbening ökar, spec om man påfrestar dom när deras skelett inte är klart.

Så gör och tänker jag iaf :)

Precis, det låter vettigt!

Tittar man på 2 åriga ardennerhästar så ser de väldigt väldigt ofärdiga ut.
Aldrig att jag skulle sitta på en sådan!

Hej
Ardenner hästar växer mkt länge och är sena hästar (Kallblod i allmänhet.)
Och du kan tömköra dom som 2 åringar och börja med skaklar dom är oftast färdiga att köras som treåringar men då dra lite lättare som familen och inte tjocka stockar i skogen.
Inridningen kan du börja med därefter då som 3 åring. Då kommer det vara mkt lättare att rida in den eftersom du kört in den.
Jag har själv ägt ardennrar. Det finns en del kurser som jag rekomenderar dig till som är med ardenner folk.
Det kan vara mkt svårt att hitta en westernsadel till en ardener så jag föreslår att du börjar spara pengar till att nån tillverkar en sadel som passar den breda ryggen. Dom breddar sig fram till 6-7 års ålder ungefär.

chansen för hovbroskförbening ökar, spec om man påfrestar dom när deras skelett inte är klart så tänk på detta.

Köp boken som handlar om Join Up och CD skivan de har du mkt stor användning av i framtiden. Det är fruktansvärt viktigt att en så stor tung häst är väluppfostrad och lätthanterad. Då dom väger uppåt 1000kg.

Sitt in hästen när den är 2, lär den lite grunder och låt den sedan stå över vintern för att börja rida när den är 3.

Quarterhästar rids iofs in när de är 2, men jag tycker personligen att det är lite tidigt. Givetvis ska man börja träna dem från marken och lite uppsuttet, som som sagt inte träna föres de är tre.

Hästens skeletet uttvacklas från hovbenen uppåt där ryggkutterna få sitt sluttligen fästhet vid 5-6 års åldern.
En liten story:
Jag hade sko grannens 4år. quartern med 3x0 många år sen. Vär utt och rid med dom nu i våras och knapp kände igen hästen, full vuxen 8år med storlik
0 på foten!
Jag fråger ägern när dom börja att sätta på 0er,hon sa det var för 2 år sen.
Den är inte den första quartern jag kommit på som har växt så.
Det här påståenda att:
"QUARTERN UTTVACKLER SIG FORTER AN ANDRA RASER"
Kan inte stamma när hovbenen är inte färdigväxt föran upp i 5 års ålden.
Something too think about.
Az

Jag har redan plöjt igenom en del böcker från honom. han är ju helt fantastisk! man känner ju igen allt han pratar om och han bara gör så man försår på en gång. aha upplevelser hela tiden.

finns det någon western ridskola eller kurs i närheten av norrköping? tycker jag letar och letar men hittar inge... några tips?

Nej! rida en annan häst för att lära sig och ta nytta utav det. multitaska!

Inte en aning, men skulle som sagt vara kul att prova på just westernridning.

Tycker absolut att du kan prova lite join up hemma! :) Som sagt boken och cd-skivan är jättebra!! :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 193
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka