Inridning tips och ideer

Mish

Trådstartare
Smarta tips och råd, till hur inridningen blir så enkel som möjligt, flera av er har efterenhet av inridning dela med er av era tips:)

När det väl är dags att börja hänga, vad ska man tänka på, hur fort kna man gå fram, hur tränar man bäst och mest framgångsrikt?

sånna tips som säkert ett fler tal av er kan ge:)
Man vill ju att ens häst ska bli den bästa:D

så alla kloka bukare kom med tips och råd eller bara små smarta ideer ni kom på när ni höll på, eller bara minnen om hur det var för er!

:banana:

Sv: Inridning tips och ideer

Lite grann från mig. :)

Jag hängde på min donna när hon var 2, i April förra året. Hade sadel, träns med grimma över och en fegisrem,
En mamma som höll i henne, och en pappa som lyfte upp mig. Ett bra tips är att hålla ena handen i fegisremmen och den andra i stiglädret på andra sidan. Jag ville inte att pappa skulle hålla i mig när jag väl hängde utan bara vara beredd att rädda mig om nåt skulle hända. :D
Hängde kanske 1 minut varje gång, 1 gång per dag, ungefär 4 vändor. Från båda sidor. Upprepade varje dag i en vecka, i slutet lite längre stunder och sedan lite i skritt. Fick efter det gå ut på bete och sen började jag om lite efter betet för att sen sitta på henne i oktober. Det fungerade kalas för henne, men det är ju olika från häst till häst. Hon är rätt cool och brydde sig ingenting, andra kan ju fara och flyga så fort man kommer nära.

Så det är ju viktigt att se det från hästens sida, hur mkt den klarar av och när den är mogen ect. Det märks rätt snabbt. Det är det bästa sättet enligt mig. :)

Det du gör innan inridningen är nog så viktigt för hur resultatet blir.
Ledträna unghästen tidigt, lär er varandras kroppsspråk. Umgås, ha kul ihop. Vänj hästen vid utrustningen varsamt, låt hästen bestämma tempot. Longering eller lösträning är bra för att lära hästen dina komandon.
Det kan ta ett halvår det kan ta en dag...
Var uppmärksam på hur din häst reagerar på de olika momenten bara så går det nog jättebra ;)

Jag har varit med några gånger med att rida in olika hästar. Det bästa sättet tycker jag är att börja longera hästen i inspänningstygel.
Den inspänningstygel vi brukar använda är den som är gummi (så att det blir lite svikt i bettet) som man sätter i betts ringen och sedan i direkt i sadelgjorden. Sedan longerar du några varv innan du hänger på hästen. Det brukar vara jag som bli drabbad.. som får hänga. Den som hänger klappar snällt på hästen och pratar till den. Sedan hoppar den personen försiktigt av. Så hästen får tänka, där efter prövar man igen. En sak är viktigt: Försök attl aldrig släppa kontakten med sadel. När hästen känner sig säker så kan du börja klappa på sadlen. Skritta sedan hängande och när hästen känner sig säker är det bara att forsätta så.

Men om hästen nu börjar hoppa lite i luften ska man försöka hänga kvar så dom känner att det till slut inte är någon fara elelr ska man släppa på engång?

Min donna bockade iväg en gång när jag hängde och det var inte alls det lättaste! Jag försökte hålla mig kvar men var tvungen att släppa för att jag gjorde illa mig för mycket, man har ju liksom ingen möjlighet att följa med så att säga i svängarna utan blis som en tyngd bara. Så jag släppte och flög men tog det bara lugnt och gjorde ett nytt försök och då backade ett litet steg och inte skrittade iväg så mycket och det gick bättre andra gången så jag tror inte att det är någon fara att åka av så länge det inte blir något som händer varje gång. Flyger man av måste man tänka vad man ska göra för att hästen inte ska reagera likadant nästa gång och sen köra på igen.

Okej tack, när man nu sen sätter sig ordentligt upp på hästen första gången vad ska man tänka på?

Enligt mej ska hästen vara så förberedd att den inte blir skrämd när du hoppar upp. Den ska hela tiden vara medveten om ditt nästa drag.

Jag gör så med unghästar att jag vänjer dem vid allt, att ha mej hoppandes upp och ner bredvid, att klappa på andra sidan ryggen med handen, att hänga över (så mycket man når) när man borstar. Och hela tiden göra så mycket som hästen tycker är ok. Blir hästen rädd eller stingslig avslutar jag och gör nåt som hästen tycker om (borstar eller gosar). När jag sen väl ska börja hänga är hästen van vid att ha mej lite överallt, brukar inte vara några problem. Jag föredrar att göra det barbacka så hästen känner vad jag gör. Och försök glida upp istället för att hoppa upp. Sen gör jag som de andra, hänger från båda sidorna, tar ett par steg....

När man ser att hästen inte bryr sej ett dugg att ha dej hängande där brukar jag svinga över ena benet. Blir hästen rädd avbryter jag och går tillbaka ett steg. Annars ligger jag över halsen och med ett ben på var sida och berömmer.

På senaste hästen gick det ganska snabbt och vi gick fram och tillbaka i stallgången redan första gången jag satt på riktigt. Men det är en "känn-efter-sak".

Mitt mål är att hästen aldrig ska bli rädd eller tycka att det är otäckt. Har funkat på allt från 2åriga galoppare till äldre ponnysar och stora hästar.

Okej
jag har en 3 åring jag har hängt på han och hoppat runt han tycker inte att det är något farligt men ibland om han står och tittar på en kan han helt plötsligt reagera och bli rädd och hoppa undan några steg men han gör detta endast om hanj står och tittar på en står han bara och tittar rakt fram bryr han sig inte:crazy:

Jag börjar rätt tidigt med mina unghästar. Min welshhingst är 1,5 år. Har börjar vänja han vid träns nu när jag är ute och går med honom, ska börja tömköra honom till hösten och förhoppningsvis kör jag in honom lagom till han blir 2 år. Sen börja jag att vänja honom vid sadel och det bruka aldrig vara några problem när man väl tömkört den mkt innan. Jag longerar inte hästarna så mkt pga skaderisken/förslitningar som kan bli på dem. Longera jag någon gång gör jag det i högst 5-10 minuter.Att umgås med din unghäst och att lära den lyda och lyssna till din röst, kan den det. Då har du kommit långt.

Han är väldigt uppmärksam på min röst och mitt kropsspråk

Jag har oxå en 3-åring. Jag har bara haft henne i ca 4 veckor.
Hon är inte inriden ännu och knappt van vid träns.
Men nu i veckan så hängde jag på henne barbacka, min pappa höll i henne och min syster hjälpte mig upp och höll i mitt ben så att jag inte skulle tippa över till andra sidan:D
Hon brydde sig inget så då gick vi bara ett par steg framåt, utan problem, sen gled jag ner och hon fick massa beröm.
Efter det har jag inte gjort mycket mer. Tar det lite lungt då jag inte känner henne riktigt än. Men hon är orädd och snäll, dock lite envis;)

Ska följa denna tråd så jag oxå får lite mer tips:p

Det låter som om du är på rätt väg.

Om man gör på "mitt" vis så "ska" hästen aldrig bli rädd eller förvånad. Måhända det kommer ett par bocksprång av ren glädje när ni väl börjar få upp konditionen sen, men det ska aldrig vara pga att man gått för fort fram.
Senaste hästen var rena drömhästen, hon utvecklas så fort och är så härlig att arbeta med. Har bara bockat ett par gånger och bara busbockar då.

Ett tips till. Det viktigaste kommandot är STOPP. Spelar ingen roll om du använder whoa eller ptroo eller vad som helst bara hästen stannar omedelbart. Mycket praktiskt i vissa situationer ;)

Okej jo första gången vi hängde på min häst slutade med ambulans färd för syrran, så nu är man på sin vakt.

men ska testa igen.

tack för alla tips:)

Min idé med hästar är att de ska veta att de kan fly om de vill, fast de vill inte det. Så om något otäckt händer som de inte är förberedda på så tar jag bort det. När de lugnat ner sej igen så gör jag om det och till slut så vänjer de sej. Och jag har hellre en häst som vet att den inte sitter fast i en situation än en som rätt vad det är får panik.

Som t ex mitt första fullblod när jag hade henne uppbunden i gången. I början var hon helt panikslagen. Jag hade hela tiden balsnören i sidorna så att hon kunde slita sej och när hon väl kommit loss var jag helt lugn och satte på nya. Så höll jag på tills hon stod snällt och inte hade panik. Vissa kör på uttröttningstemat och låter dem ha panik tills de inser att de sitter fast och inte kommer nånstans, men jag gör alltså tvärtom.

köpte min nu 3 åring i december, fick hem henne i mars.
Sedan Mars har jag gått ut & gått med henne med repgrimma lärt henne lita på mig. arbetat med presenigar, med mera.
En bra övning som fungerade för mig är:
Hoppa brevid hästen (verkligen stå på stället & hoppa ) första gångerna bler hon lite rädda men klappa hela tiden hästen & fortsätt hoppa ifall hon backar backar du med. Så fort hon sänker huvudet lite gran slutar du hoppa berömmer henne & backar undan & låter henne fundera ett tag.
Sedan tar du andra sidan.
Vill att hon skall tåla lite "stötar" utan att hon flippar ut.

I juni en kväll när jag & en kompis var ute & gick med henne hoppade jag brevid henne ingen reaktion, sedan hoppade jag högre & högre & sedan hängde jag där. Allt gick bra hon bara stod stilla.
gjorde lika dant på andra sidan & det gick bra. sedan gled jag upp på hennes rygg i 3 sekunder & gled sedan ned
Helt oplanerat & det fungerade .:rofl:
Har börjat skritta på henne med sadel & träns (efter att hängt på henne före)
Nästa steg är att hon skall lära sig lyssna på mig från hennes rygg, det skall bli spännande:)

Oj det lätt ju jätte bra, hoppas det går lika lätt i framtiden:)

Jag är ny här och har för fyra veckor sedan köpt en helt ohanterad fyraåring. :love: Han är väldigt bortskämd och lite för stor för att vara det. Han har bättrat sig mycket. Det var rätt korkat av mig men häromdagen så sadlade jag honom och tänkte lina honom lite för att få honom att lyssna på stop och fram. Det gick bra i vänster varv, men helt katastrof i höger. :o Plus att han drar ner huvudet i sanden. Jag vill inte börja med att spänna in honom för hårt när jag väl ska longera honom, men vill ju inte att han ska riskera att få in benen i inspänningen. Oroar jag mig i onödan? Jag kommer i all fall inte vara ensam när det sker första gången, bara lite skönt med tips från andra innan man börjar. Jag hoppas ni kommer ge fler tips på inridning för jag följer också denna tråden! :bow:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 736
Senast: fejko
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 312
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar