Inridning/tillridning

Viilda

Trådstartare
Hej! Vi är två kompisar som funderar på att hyra ett stall och ta emot hästar för till och inridning. Men vi har inte så mycket kunskap om regler skatter osv. Kan vi göra detta privat? eller måste vi starta verksamhet eller hur funkar det? tacksam för all hjälp vi kan få.

Eller fungerar det att enbart deklarera allt under hobbyverksamhet?
 
Sv: Inridning/tillridning

Jag undrar först och främst hur ni har planerat det, vad har ni för utbildning, kunskaper, meriter som gör att folk skulle vilja lämna sina hästar just till Er.
 
Sv: Inridning/tillridning

Ingen av oss har utbildning men vi båda har erfarenheter av in- och tillridning och vi har båda två jobbat som stallskötare tidigare. Vi två kompletterar varandra bra då kompisen har mer kunskap teoretiskt än mig men jag är en duktigare ryttare än henne. Till att börja med räknar vi inte med att tjäna så mycket utan bara att gå runt, då vi vet att det handlar mycket om rykte och att skapa sig ett namn. Men vi har inte tänkt att bedriva någon stor verksamhet utan vi vill göra detta främst för att vi tycker att det är roligt och vill gärna hjälpa andra med deras hästar.
 
Sv: Inridning/tillridning

men det kanske inte går..

Ha det som hobbyverksamhet och jobba parallellt med något annat för det kan nog vara svårt att få det att gå runt ekonomiskt. Sedan borde ni kanske fundera på att skaffa er någon slags formell utbildning.
 
Sv: Inridning/tillridning

Håller med.

Jag skulle inte lämna häst på inridning (överhuvudtaget, men om) till någon utan meriter och ett känt namn och rykte.
 
Sv: Inridning/tillridning

nej det kanske är en dum ide. Men jag tycker att det hade varit roligt och hoppades på att det skulle kunna fungera. Har nämligen hittat ett stall här med 6 boxplatser i som jag kan få hyra för 2000-2500kr och tyckte att det var ett väldigt bra erbjudande. Mitt mål är inte att tjäna några direkta pengar utan att gå runt och kanske få någon extra hundring för det bara. På de till-och inridningsställen man kan lämna till här är de inte utbildade (förutom typ 1) det enda de har är sitt ryckte och någonstanns måste ju de ha börjat? Det är ju inte ens så att dem har tävlat högt och där av mediterade.
 
Sv: Inridning/tillridning

Och vad ingår i de där 2.000 kr, saker som kan tillkomma är el, vatten, snöröjning, sophämtning, stängsel, resor mm,

2000 kr kan lätt mångdubblas som inital kostand som måste täckas innan ni ens köer mat och strö till hästarna.
 
Sv: Inridning/tillridning

Tänk på att ni behöver besiktiga stallet och få det godkänt för verksamheten (Länsstyrelsen), att det behövs försäkring (för att någon ska våga lämna hästen till er).

Hur mycket har ni räknat på att foder & strö kostar, och hur mycket hade ni tänkt att få in varje månad för att slippa betala själva för att ha andras hästar i stallet?
 
Sv: Inridning/tillridning

Klart att det går! Men börja i liten skala.
Hyr ut några boxplatser och erbjud bra service, ta väl hand om hästarna och erbjud era tjänster om hästägaren vill ha hjälp. Skaffa meriter och utbildning. Och framförallt be om hjälp. En bra tränare och ett litet, men pålitligt nätverk är A och O i ert skede.
 
Sv: Inridning/tillridning

Jag jobbar just nu med in/tillridning av hästar. Dock bara under sommaren då jag studerar (till hippolog).
Jag hyr in mig hos en tränare och i ett större stall. Allt blir mycket enklare då man slipper ansvaret över själva gården. Jag hjälper fortfarande till vid morgon/kvälls -stall, diverse jobb på gården osv. men som sagt har inget huvudansvar förutom över just mina träningshästar.

Har man sedan tänkt att jobba med detta på heltid tror jag att utbildning, rykte och meriter är väldigt viktigt. Folk måste veta VEM de lämnar sin häst till.
Sen är reklam viktigt, en proffsig hemsida gör mycket!
Just i början tror jag att det är viktigt att man har något "speciellt".
ex. jag har billiga priser och skriver träningsdagbok som jag skickar till hästägaren varje vecka. (träningsdagboken har varit väldigt uppskattad!)
Att man har en bra tränare tror jag också är viktigt. Man behöver någon att bolla med.. Jag själv behövde lite hjälp med en träningshäst, frågade min tränare och det lilla bekymret löste sig på en gång och vi kunde sen gå vidare.

Jag deklarerar som hobbyverksamhet.(kan dock inte hjälpa till så mycket med det då min pappa tar hand om den biten åt mig just nu -läser företags ekonomi nästa år, så kan förhoppningsvis fixa detta själv till nästa sommar ;))
 
Sv: Inridning/tillridning

Du har fått en del vettiga svar.
1. Tillstånd från Länsstyrelsen behövs.
2. Försäkringar!!!
3. Tänk över hur ni tänkt er med foder och liknande. Antagligen behöver ni registrera er som foderföretagare också (utifrån den tänkta situationen att hästarna ni fodrar också kan tänkas bli mat).
4. Bra att vara momsad eller inte? har betydelse för hur ni tänkt er att redovisa.
Ganska små intäkter går bra att köra som hobbyverksamhet ur skattesynpunkt.
 
Sv: Inridning/tillridning

Mitt tips är att skaffa boken Hästföretagaren och läsa på. Känns det sedan fortfarande som något ni vill och har möjlighet att göra så kör på en testperiod i alla fall! Kanske får ni inga kunder alls, och kanske får ni några hästar att starta med. Om alla tänkte som så att man måste ha ett känt namn och en bra utbildning osv. så skulle ju inga nya namn ta sig in i hästbranchen alls tänker jag.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 151
Senast: warg
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp