Inridning av isis..

Sv: Inridning av isis..

barajag... skrev:
Jag kan ju förstå resonemanget, men om jag köper en unghäst oavsett ras så vill jag hantera den så mycket som möjligt. Jag köper en häst för att jag vill ha en kompis dagligen, inte för att titta på i hagen.

Någon sade en gång att om man inte kan vänta med att rida in hästen tills den är färdig för det så ska man inte skaffa en unghäst! Tänkvärda ord!

Vill du absolut ha din häst kvar men ändå rida så skaffa en häst till som redan är färdig ridhäst! Du kan ta det som ett bonus, eller tröst, att du kanske finslipar din ryttarteknik ytterligare innan det verkligen gäller! Vill du verkligen chansa med din häst som du är så rädd om, och göra något alla avråder dej ifrån? En forcerad kropp och ett forcerat psyke är inte något du vill ta konsekvenserna av resten av era liv.

Gör markövningar så länge. Det går att bygga massor av muskler utan ryttare om man gör rätt, och en jättefin relation. Mycket större chans att inridningen lyckas och blir trevlig om hästen är förberedd ordentligt.

Jag har ingen unghäst. Ställde bara frågan helt hypotetiskt.

Klart man ska vänta tills hästen är klar för det. Jag bara funderar på skillnaderna i inridning mellan isisar o andra raser. Och varför det är sån skillnad?

Om man t.ex. släpper en unghingst på sommarbete med andra som 1, 2, 3 o 4-åring sen rider in den som 5-åring bör man då släppa den på sommarbete igen? Behöver den så lång vila för att smälta sina nya upplevelser eller räcker det med några veckors vila innan fortsatt arbete? Med arbete menar jag då inte ridning utan markarbete o annan daglig skötsel.

"Jag kan ju förstå resonemanget, men om jag köper en unghäst oavsett ras så vill jag hantera den så mycket som möjligt. Jag köper en häst för att jag vill ha en kompis dagligen, inte för att titta på i hagen."

Min poäng var att om jag skickar bort den på bete med övriga hästar, så kan jag ju inte hantera den alls.

Skillnaden är inte stor mellan islandshästar och "stora bruna" handlar förutom att islandshästarna är senare i utvecklingen åtminstone rent fysiskt, mest om traditioner och olika synsätt + att extragångart(er) kan ställa till trassel. Lämnar du en stor häst till en islandstränare eller en islandhäst till en storhäst tränare kommer de med största sanolikhet hantera hästarna på det gamla invanda viset. De flesta metoder har både för och nackdelar.

Då vi köpte unghästen dröjde det över två år innan han kom hem. Han växte upp i flock och började ridas in innan han kom hem. Här har han i höst haft vila och nu har vi börjat så smått igen. Det blir nån vila till under året - när är ännu inte bestämt.

"Bara" markarbete, promenader i annan terräng och nya saker/rutiner som klippning, lastning, skoning osv är lärdomar, och sånt som också behöver smältas.

Har dock ingen större erfarenhet av träningen mellan olika raser men hittills fungerar detta utmärkt för oss så vi har inte nån större lust att testa nåt annat.

gejsa skrev:
Jag har en islänning som blir 3 år i vår. Jag har tänkt rida in honom till våren. Ska börja rida en till två ggr varje vecka. Då ca 15-20 min varje gång.
Ville vänta och se hur han såg ut i kroppen när han var 3 år och han är så kraftig och välmusklad så det kommer nog att gå bra. :D
Jag är så liten och väger inte så mycket så det kommer att fungera kanon tror jag.
Det där med att vänta till han blir 5-6 år tror jag inte ett dugg på. Det är ju skillnad när dom går på island med magert bete och sköter sig själva i stort sett.
Här får han en bra uträknad foderstat och VILL aktiveras. Det ser jag på honom när jag rider andra hästar på banan. Då står han och tittar på oss precis som om rid mig också. :angel:
Ang betet på Island, jag vet att många säger att det inte är magert där men naturbete brukar jag vara magert iaf här i Sverige. Så jag tror iaf det är mer magert än min foderstat som jag ger honom.

Jag vet att många skriker nu att jag INTE SKA RIDA IN HONOM REDAN. Men ni kan ju komma hit och titta på honom så får ni se hur kraftig och fin han är.

Rida in så här tidigt gör bara otyg av det hela. Min häst är 4 år nu i vår, och det enda jag gjort är att sitta upp på honom tre gånger. Vi är ute o promenerar, ledarskapsövningar, lite "cirkusövningar" som är mjukgörande. Saker som han tycker är roliga!! Han ser liten ut, min valack, men när jag ser honom vid min äldre valack är han nästan lika hög, bara inte lika "stor" i kroppen.

Jag har en vän, som har en islandsvalack som är väldigt stor, över 145 cm nu. Hon såg att han inte var psykiskt mogen och väntade till han blev 4 1/2 år innan hon började smått. Ändå är det en stor o kraftig valack, välmusklad o fin. Storleken säger inte så mycket egentligen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 017
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Islandshäst Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra. Hur kommer...
Svar
9
· Visningar
4 825
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 584
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar