Inridning av isis..

barajag...

Trådstartare
Jag har funderat på en sak. Skulle uppskatta svar o motiveringar av er som kan lite om islänningar.

Varför rider man in islänningar på ett annat sätt än vad man gör med andra hästar? Jag menar inte själva tekniken utan upplägget på träningen.

De flesta hästar börjar ju ridas in vid 3 års ålder. I början lugnt o försiktigt o sen trappas träningen upp gradvis. Viloperioder har de ju naturligtvis men inte så långa som islandshästen får. För vad jag förstått rids de bara en kortare tid innan de släpps ut på vila för att smälta de dom lärt sig.

Varför måste de har sån tid på sig? Varför tål de inte att ridas igång som andra hästar? Att man börjar vid 4-5 års ålder är ju självklart eftersom de behöver växa färdigt, och så är det ju även på araber men de behöver inte lika långa viloperioder. Varför denna skillnad?

Min fundering är egentligen om det är kroppen som inte tål att tränas som på andra, om det är för psykets skull (behöver de mogna mera?) eller om det helt enkelt är ett sätt att fostra o hantera isisarna som följt med från Island? Lite av en tradition så att säga..

Skulle verkligen uppskatta om någon kunde förklara detta för mig.

Sv: Inridning av isis..

Ja det kan man fråga sig. Det med att dom rids in annorlunda och att inridningen läggs upp annorlunda är väl för att dom har flera gångarter...om det är så du menar. Dom behöver ju lärsa sig mer än en annan häst som bara har 3 gångarter...kanske oxå därför dom har längre viloperioder??
detta är bara funderingar...hoppas någon mer har tankar!! :)
har inte tänkt så mkt på detta förut... :d
:banana: / Karin

Jag tror att det beror mycket på tradition, det är så man gjort på Island under lång tid och det har fungerat bra. Metoden skulle säkert fungera även på andra hästraser. Det finns en mängd olika sätt att gå tillväga när man rider in en häst, den isländska metoden är bara en i mängden.
En bekant på Island som jobbar med att rida in unghästar menar att man behöver lägga mindre tid totalt på inridningen om man låter hästen vila längre perioder. Det han menar är att om man vill uppnå ett visst mål så krävs det kanske till exempel totalt två månaders träning utspridd på tre perioder under ett års tid, typ 3 veckor i februari, 3 i juni och 2 i november. Skulle hästen tränas kontinuerligt skulle det kunna ta 3-4 månader för att uppnå samma mål, i detta fall har han alltså behövt jobba mer för att uppnå samma sak.
Huruvida detta stämmer eller ej vet jag inte eftersom jag inte har ridit in så många hästar, men detta är i alla fall en filosofi som vissa har.

Jag har ridit in några stycken hästar.
Både Islänningar och andra.

Det blir mindre jobb med inridngen om man ger hästen viloperider ofta och länge.
Och med många häster så vill man läga så litet arbete som möjligt på så stort resultat som möjligt.

Att man rider in senare beror på att de är senare utvecklade i kroppen och då särskilt benstommen.

Tror bara det är tradition å ngt de fått för sig.Men jag har faktiskt inte gjort så , varken när jag ridit in islandshästar eller andra raser.Tycker inte det är ngn idé å släppa dem på flera månaders vila när man börjar komma igång.
Men vila måste de ju få när de behöver.Jag är inte ngn traditionell islandshästmänniska då jag samtidigt rider vanliga hästar oxå, gör vad jag tycker passar bäst helt enkelt.

Det handlar ju om hur de övriga förutsättningarna ser ut också. Här i Sverige har de många sina unghästar tillsammans med de hästar som rids och tränas, helt enkelt för att man inte har så många hästar eller stora beten. När en unghäst på Island tränats en period så är det vanliga att man släpper ut den med en större flock avels- och/eller unghästar, ofta i den flocken där hästen växt upp. När den lever i flocken är kontakten med människor mycket liten. Detta gör såklart att hästen blir annorlunda i psyket än den som vuxit upp med mer mänsklig kontakt.
Jag tycker inte man behöver säga att den ena eller andra träningsmetoden är bättre. Vissa tycker bättre om hästar som är tränade på det isländska viset, andra vill ha en mer hanterad häst.

Dels beror det på som Inte _Ung skrev, kroppen växer länge på en islandshäst. Benstommen är någorlunda färdig vid ca 4-5 års ålder, fast helt färdig är den inte utan kommer att växa några år till.
Muskulärt kan hästen växa ända fram till 7-8 års ålder, i vissa fall något längre ändå.

Jag tror för min del att det inte enbart handlar om enbart islandshäst, även halvblod etc kan tänkas ha något liknande. Fast det tar man inte hänsyn till, utan påbörjar inridningen som du har fått beskrivet ganska tidigit. Möjligen kan det vara en orsak till alla dessa utslitningsskador som finns på halvblod.

Hjärnan är ett kapitel för sig själv, varje inlärningsperiod bör efterföljas av någon vila. Detta ger en mycket lyckad in ridning/lärning, det är alltså inte själva övningarna i sig som är lyckade utan sättet man gör dem på och de hästen får med sig att fundera på. Här skapar man en harmonisk häst utan frustrationer, en sådan häst har mycket lätt för att lära sig och är dessutom villig att göra det.

Jag vet unga hästar som stått och sett på en ridlektion där man övade sidförande, framdelsvändingar samt öppna. När hästen kom in på banan för samma uppgift, hade den mycket lätt för att förstå vad ryttare/instruktör sökte/önskade.

Senast ändrad:

När jag varit på kurs i akademisk ridning har vår instruktör berättat att man i europa ända fram till 1700-talet har betraktat hästar som föl ända tills de var 7 år! Först därefter började man försiktigt med dem. De växte förstås långsammare då eftersom de inte föddes upp på samma vis som nutida unghästar. Men det berodde även på att psyket inte betraktades som färdigt.
Klaus Hempfling "Dansar med hästar" förespråkar viloperioder för att hästen ska få smälta det den lärt sej, att det undermedvetna behöver arbeta lite ifred, och sedan går det lättare nästa period. Och han har ju fått detta någon helt annanstans ifrån än Island.

Så rester av samma tradition finns nog lite här och var.

Jo det finns större antal hästar hos varje ägare på island å de kan välja å vraka, det stämmer säkert oxå.Men alla kör inte den metoden vile jag bara skriva.

Lilla_My skrev:
Jag tror att det beror mycket på tradition, det är så man gjort på Island under lång tid och det har fungerat bra. Metoden skulle säkert fungera även på andra hästraser. Det finns en mängd olika sätt att gå tillväga när man rider in en häst, den isländska metoden är bara en i mängden.
En bekant på Island som jobbar med att rida in unghästar menar att man behöver lägga mindre tid totalt på inridningen om man låter hästen vila längre perioder. Det han menar är att om man vill uppnå ett visst mål så krävs det kanske till exempel totalt två månaders träning utspridd på tre perioder under ett års tid, typ 3 veckor i februari, 3 i juni och 2 i november. Skulle hästen tränas kontinuerligt skulle det kunna ta 3-4 månader för att uppnå samma mål, i detta fall har han alltså behövt jobba mer för att uppnå samma sak.
Huruvida detta stämmer eller ej vet jag inte eftersom jag inte har ridit in så många hästar, men detta är i alla fall en filosofi som vissa har.
Innebär det alltså att träningen är intensivare när man väl arbetar dem? Det är kanske därför de behöver längre viloperioder?!

Men när anses hästen vara grundutbildad, vid vilken ålder ungefär? Jag har fått känslan av att det tar mycket längre tid innan en isis är färdig inriden om man jämför med andra raser. Naturligtvis bortser jag då från det faktum att de börjar ridas 1 år senare.

När jag köpte min första isis 1984 red man in dem tidigast vid fem års ålder, och gärna något senare. Åtminstone de jag kände då tyckte att det var otänkbart att sitta på en häst vid fyra års ålder, och det var vad man läste överallt också. Nu läser man ofta annonser om hästar där inridningen påbörjats vid fyra års ålder. Har synsättet ändrats?

Man förklarade den sena inridningen med att de växte långsamt av magert bete och att de då också blev segare och hållbarare och kunde ridas upp i betydligt högre ålder. Underförstått en nackdel om de växte fort av tilläggsfoder och reds in tidigare. Men idag är det så man gör.

Innebär det alltså att träningen är intensivare när man väl arbetar dem? Det är kanske därför de behöver längre viloperioder?!

Ofta rider man in hästen i olika etapper, först kommer grundridning. Den är viktig för häst/ryttare i den fortsatta träningen, det är redskapet att ta sig vidare när man kommer till gångarterna.

Ger man hästen en kortare viloperiod mellan dessa tillfällen, kan man se ge pållen en längre vila över tex sommarbetet för att sen återuppta samma uppgifter med ännu bättre resultat.

Jag kan ju förstå resonemanget, men om jag köper en unghäst oavsett ras så vill jag hantera den så mycket som möjligt. Jag köper en häst för att jag vill ha en kompis dagligen, inte för att titta på i hagen.

Visst är det nyttigt för hästen att gå i flocken o leva ett riktigt hästliv, men jag tycker inte att det ena behöver utesluta det andra. Man kan tex ha den på lösdrift..

Självklart ska hästen vila under inlärningsperioden. Och visst blir resultatet bättre om den hinner smälta vad den lärt sig, men behövs det verkligen en hel sommar till det?

Funderar också på muskeluppbyggnaden.. borde de inte bli starkare av att tränas väldigt försiktigt i början o öka stegvis? Om man jobbar hästen några veckor hinner de sätta några muskler då? Och tappar de inte dem i så fall om man släpper ut hästen över sommaren? Känns som man kan stå o stampa på samma fläck en längre tid..

Även om de lär sig lätt efter vila o övningarna fungerar bättre efter vilan måste de ju órka´genomföra dem också innan men kan gå vidare med utbildningen.

Bara några tankar o funderingar jag har.. dela gärna med er av era funderingar o erfarenheter.

Jag kan ju förstå resonemanget, men om jag köper en unghäst oavsett ras så vill jag hantera den så mycket som möjligt. Jag köper en häst för att jag vill ha en kompis dagligen, inte för att titta på i hagen

Då skulle jag föreslå en mera färdig häst, själva grunduppfostran av hästen, den som flocken sköter klarar den bättre själv än vad vi människor presterar. Men det utesluter inte en viss hantering, som att leda i grimma, verkning etc.

Självklart ska hästen vila under inlärningsperioden. Och visst blir resultatet bättre om den hinner smälta vad den lärt sig, men behövs det verkligen en hel sommar till det?

Efter att man har klarat av grundinridningen kan en längre tids vila vara gynnsam, det är inte bara kroppen som skall hänga med utan även knoppen. Det tar sin tid att få melonen att mogna.

Funderar också på muskeluppbyggnaden.. borde de inte bli starkare av att tränas väldigt försiktigt i början o öka stegvis? Om man jobbar hästen några veckor hinner de sätta några muskler då? Och tappar de inte dem i så fall om man släpper ut hästen över sommaren? Känns som man kan stå o stampa på samma fläck en längre tid..

Med en stor flock av likasinnade, samt en kuperade hage av storleksordning stooor kan hästen tom bygga upp sin kropp bättre än vad du som ryttare förmår hästen att göra.

Jag har en islänning som blir 3 år i vår. Jag har tänkt rida in honom till våren. Ska börja rida en till två ggr varje vecka. Då ca 15-20 min varje gång.
Ville vänta och se hur han såg ut i kroppen när han var 3 år och han är så kraftig och välmusklad så det kommer nog att gå bra. :D
Jag är så liten och väger inte så mycket så det kommer att fungera kanon tror jag.
Det där med att vänta till han blir 5-6 år tror jag inte ett dugg på. Det är ju skillnad när dom går på island med magert bete och sköter sig själva i stort sett.
Här får han en bra uträknad foderstat och VILL aktiveras. Det ser jag på honom när jag rider andra hästar på banan. Då står han och tittar på oss precis som om rid mig också. :angel:
Ang betet på Island, jag vet att många säger att det inte är magert där men naturbete brukar jag vara magert iaf här i Sverige. Så jag tror iaf det är mer magert än min foderstat som jag ger honom.

Jag vet att många skriker nu att jag INTE SKA RIDA IN HONOM REDAN. Men ni kan ju komma hit och titta på honom så får ni se hur kraftig och fin han är.

gejsa skrev:
Men ni kan ju komma hit och titta på honom så får ni se hur kraftig och fin han är.
Det spelar ingen roll hur "kraftig och fin" han är.
Tillväxtzonerna är INTE slutna vid 3 års ålder, så benstommen kan ta skada av belastningen i alla fall.

jag håller definitivt med ovanstående, rid inte in din häst till våren. vänta hellre ett år till annars finns risken till att han tar skada av det och du får en häst som inte håller länge. vill du däremot hantera din häst på andra vis ser jag ingen som helst anledning till att du inte skulle kunna göra det. då menar jag till exempel ledarskapsövningar, lite löslongering, gå promenader, vänja honom vid träns och sadel utan att sitta upp och liknande. men tänk på att man ska aldrig gå för fort fram med en så ung häst, även psyket måste hinna med. att ha tålamod och vänta lite vinner du på i längden. lycka till! :)

Nej, rid inte in än! Tillväxtzonerna är inte slutna och hästen är inte fysiskt klar för det!
Det är inte värt det att "inte orka" vänta ett år till!

/Malin

Men du kan aktivera den på många andra sätt, varför inte tömkörning, longering, handhäst, löshoppning(i rimlig mängd), promenader.
Jag red in mitt sto när hon var 6 år å hon har förändrats mkt i kroppen sedan dess, inte bara det att hon är välmusklad utan att exteriören i övrigt ändrat sig, inte höjden dock.
Min valack är född 2001 å fin, rund rygg, stor, över 140 å högre lär han bli men jag känner fortfarande att jag inte ens vågar sitta upp på honom, kanske börjar inridning i sommar, fast han bara är 4 men han är väldigt bra utvecklad i kroppen i jämförelse med många andra islänningar dock.

Ja, varför skall vi människor nödvändigtvis peta i det som hästarna själv kanske fixar bäst? Social uppfostran av flocken, en kropp som växer och musklas av bus med kompisar i stora hagar - det finns många fördelar med att inte ta för givet att det människan tillför är det bästa för hästen. Kan det inte vara som så att man på t ex halvblodssidan snarare fått det lite mera bråttomt med treårstester osv och därmed faktiskt snabbat på takten?

Att aktivera hästen för att den behöver aktivitet tror jag är ett modernt påfund pga yttre omständigheter (små flockar eller ytor) - har man möjlighet till stora ytor och en väl sammansatt flock så tror jag den gör nog så stor nytta. Vilan i sig är också en utmärkt "lärare" - det kan man till och med dra en mänsklig parallell på. Att smälta en ny kunskap, få fundera i lugn och ro och sedan prova igen ger lätt positiva resultat.

Fler gångarter gör också att hästen behöver komma underfund om balans osv med ryttare på ryggen. Självklart måste man också träna och öva nya saker, men var sak har sin tid.

På senare tid har det visat sig att senare inridning inte främjar hållbarheten hos hästen. Dock skulle jag vilja veta om det enbart är belastningsproblem eller om hästen tränas hårdare tidigare för att den är äldre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 017
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Islandshäst Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra. Hur kommer...
Svar
9
· Visningar
4 825
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 584
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar