InredningstrÄden nr3

• Hemmet
  • TrĂ„dstartare TrĂ„dstartare Nepenthe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 227
  • Visningar Visningar 15 909
ByrÄn stod nÀstan hela vÀgen mot vÀggen tidigare, jag drog den lite Ät sidan för att fÄ plats med lampan!
Tror inte det blir snyggt att ha lampan pÄ byrÄn... har en liten piedestal jag kan testa stÀlla den pÄ, det kanske funkar!

Annars fĂ„r jag ta och sĂ€lja vĂ€xten tror jag 😅
Du kan ju lÀmna tillbaka den till IKEA istÀllet för att sÀlja?

"Nytt" litet skĂ„p, Ă€r sĂ„ nöjd 😍 nu Ă€r routern undangömd ocksĂ„!
1000085917.webp

Vi ska mÄla om hela lÀgenheten för att antingen frÀscha upp den för att sÀlja nÀsta Är eller för att vi ska bo kvar och trivas Ànnu bÀttre med den, vi har inte riktigt bestÀmt oss Àn :p

Hur som helst, min man och jag kan inte riktigt komma överens om hur vi ska ha det i sovrummet. Det har just nu en vÀldigt ljust blÄ-grÄ fÀrg och jag har lÀnge kÀnt att jag skulle vilja ha nÄgot lite mer "omfamnande", nÄgot lite mörkare och lugnare. Maken Àr dock orolig för att det ska göra att rummet kÀnns mörkt. Alla andra rum har vÀldigt stora fönster och detta rum Àr definitivt det med minst ljusinslÀpp (en dörr ut till trÀdgÄrden dÀr övre halvan Àr glas samt ett fönster pÄ ca 60x60cm ovanför dörren), sÄ kontrasten blir extra tydlig pÄ grund av det. Jag Àr dock av Äsikten att ett sovrum inte behöver vara sÄdÀr sÀrskilt ljust, för mig fÄr det gÀrna vara lite mörkt och mysigt eftersom det Àr ett rum som ÀndÄ bara anvÀnds till att sova i.

Vad tycker Bukeoraklet? LÀgger in ett litet kollage med bilder pÄ den fÀrg rummet har nu, och den jag skulle vilja byta till:

Screenshot 2025-03-20 at 12.33.05.webp

Ett alternativ Àr ju att vi gör nÄgon slags fondvÀgg i den mörkare fÀrgen, men jag Àr lite orolig för att det ska bli lite "varken hackat eller malet" över det.

Vi ska mÄla om hela lÀgenheten för att antingen frÀscha upp den för att sÀlja nÀsta Är eller för att vi ska bo kvar och trivas Ànnu bÀttre med den, vi har inte riktigt bestÀmt oss Àn :p

Hur som helst, min man och jag kan inte riktigt komma överens om hur vi ska ha det i sovrummet. Det har just nu en vÀldigt ljust blÄ-grÄ fÀrg och jag har lÀnge kÀnt att jag skulle vilja ha nÄgot lite mer "omfamnande", nÄgot lite mörkare och lugnare. Maken Àr dock orolig för att det ska göra att rummet kÀnns mörkt. Alla andra rum har vÀldigt stora fönster och detta rum Àr definitivt det med minst ljusinslÀpp (en dörr ut till trÀdgÄrden dÀr övre halvan Àr glas samt ett fönster pÄ ca 60x60cm ovanför dörren), sÄ kontrasten blir extra tydlig pÄ grund av det. Jag Àr dock av Äsikten att ett sovrum inte behöver vara sÄdÀr sÀrskilt ljust, för mig fÄr det gÀrna vara lite mörkt och mysigt eftersom det Àr ett rum som ÀndÄ bara anvÀnds till att sova i.

Vad tycker Bukeoraklet? LÀgger in ett litet kollage med bilder pÄ den fÀrg rummet har nu, och den jag skulle vilja byta till:

Visa bifogad fil 164207

Ett alternativ Àr ju att vi gör nÄgon slags fondvÀgg i den mörkare fÀrgen, men jag Àr lite orolig för att det ska bli lite "varken hackat eller malet" över det.

Jag tror att det enda som gÄr att göra Àr att köpa provburkar och kolla vad ni tycker.
Ljus/mörker spelar verkligen jÀttestor roll. Vi mÄlade en liten vÀgg i vÄrt ljusa kök och sen gick jag ner i tvÀttstugan som ligger "innerst" pÄ nedervÄningen i vÄrt sutterÀnghus med ett litet fönster ovan jord. Hade jag inte hÄllt i fÀrgburken sjÀlv hade jag ALDRIG trott att det var samma fÀrg. Det blev pÄ tok alldeles för mörkt! Vi mÄlade i Ätskilliga nyanser ljusare dÀr.

Nu ska vi mÄla bÀbisens sovrum, som ocksÄ Àr mörkt och det Àr jÀttesvÄrt att vÀlja fÀrg. Men vi kom pÄ att vi mÄlar taket först, det ska bli ljust, Àr furu nu. Sen blir det nog enklare att vÀlja vÀggfÀrg iaf.
Vi har hittills köpt tvÄ provburkar, men jag tyckte den mörkare kÀndes lite dyster och den andra för intetsÀgande. Vill ocksÄ ha mysigt, omfamnande, harmoniskt, men inte för mörkt.

HÄller med om att fondvÀgg kan kÀnnas lite mjÀkigt.

Visa bifogad fil 164207

Jag röstar för mörka fÀrger i ett sovrum. Det blir vÀldigt mysigt :) ! I vÄrt sovrum har vi en blommönstrad tapet frÄn Rusta som Àr rÀtt mörk - trivs toppenbra med den!

Visa bifogad fil 164207

FÀrger Àr svÄrt att fÄ uppfattning om bara utifrÄn dessa bilder.
Den blÄare nyansen. Till höger. KÀnns trevligare. Sval och passar i sovrum.
Personligen gillar jag inte riktigt blÄtt i sovrum eftersom jag Àr nÄgot melankoliskt lagd. SÄ föredrar en mer positiv fÀrg, tex grön. Men det Àr ju verkligen en smaksak och nyansen ser fin ut hÀr.

Jag tror att det enda som gÄr att göra Àr att köpa provburkar och kolla vad ni tycker.
Ljus/mörker spelar verkligen jÀttestor roll. Vi mÄlade en liten vÀgg i vÄrt ljusa kök och sen gick jag ner i tvÀttstugan som ligger "innerst" pÄ nedervÄningen i vÄrt sutterÀnghus med ett litet fönster ovan jord. Hade jag inte hÄllt i fÀrgburken sjÀlv hade jag ALDRIG trott att det var samma fÀrg. Det blev pÄ tok alldeles för mörkt! Vi mÄlade i Ätskilliga nyanser ljusare dÀr.

Nu ska vi mÄla bÀbisens sovrum, som ocksÄ Àr mörkt och det Àr jÀttesvÄrt att vÀlja fÀrg. Men vi kom pÄ att vi mÄlar taket först, det ska bli ljust, Àr furu nu. Sen blir det nog enklare att vÀlja vÀggfÀrg iaf.
Vi har hittills köpt tvÄ provburkar, men jag tyckte den mörkare kÀndes lite dyster och den andra för intetsÀgande. Vill ocksÄ ha mysigt, omfamnande, harmoniskt, men inte för mörkt.

HÄller med om att fondvÀgg kan kÀnnas lite mjÀkigt.
Tack för input! Rummet Àr egentligen inte mörkt som sÄ, det Àr mest i jÀmförelse med de andra rummen (dÀr fönstren Àr ca 2,5m höga och ofta Àven breda) som det kan upplevas som sÄ. Men det kanske inte spelar sÄ stor roll i sammanhanget eftersom att kontrasten och upplevelsen ÀndÄ blir den samma... Ja, vi fÄr nog ta hem lite prover och testa oss fram helt enkelt! SÄ svÄrt att bilda sig en uppfattning om hur det kan tÀnkas bli!

FÀrger Àr svÄrt att fÄ uppfattning om bara utifrÄn dessa bilder.
Den blÄare nyansen. Till höger. KÀnns trevligare. Sval och passar i sovrum.
Personligen gillar jag inte riktigt blÄtt i sovrum eftersom jag Àr nÄgot melankoliskt lagd. SÄ föredrar en mer positiv fÀrg, tex grön. Men det Àr ju verkligen en smaksak och nyansen ser fin ut hÀr.
Ja, det Àr den högra jag tÀnkt vi ska byta till.

Vi funderade faktiskt pÄ nÄgon slags pastellgrön ocksÄ men bestÀmde oss för att köra pÄ det i köket istÀllet. Av nÄgon anledning vill jag inte ha samma fÀrg i bÄda rummen :p

Ja, det Àr den högra jag tÀnkt vi ska byta till.

Vi funderade faktiskt pÄ nÄgon slags pastellgrön ocksÄ men bestÀmde oss för att köra pÄ det i köket istÀllet. Av nÄgon anledning vill jag inte ha samma fÀrg i bÄda rummen :p
Salviagrönt Àr det finaste jag vet. Jag hade dessutom mÄlat lister och tak i samma nyans, alternativt en fin tapet i taket.

Visa bifogad fil 164207

Högra bilden, alla gÄnger. Jag mÄlade sovrummet i samma fÀrg för mÄnga Är sedan och hade till det vita rullgardiner och mörkgrÄ mörklÀggningsgardiner. Mitt sovrum Àr till för att sova i, skulle gÀrna mÄla om nuvarande sovrum men dÄ det Àr en hyresrÀtt har jag inte frÄgat om jag fÄr, Àn. Kanske senare.

Liknande trÄdar

Skola & Jobb Kommer fÄ en helt ny person att lÀra upp nu i sommar dÄ hon ska vikariera för mig, inom stÀd/post. Funderar hur jag egentligen ska... 2
Svar
27
· Visningar
1 869
Senast: pepp
·
GnÀgg SÄg att andra trÄden blev full nu, eller Àr uppe i 100 inlÀgg. SÄ tog mig friheten att göra en ny :) Idag Äker vi till kliniken för en... 6 7 8
Svar
156
· Visningar
13 149
SmÄbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger pÄ sista refrÀngen, och det Àr dags att skrota den. Jag har tittat pÄ Thules cykelvagnar. NÀr... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 715
Senast: Seaside
·
Bukefalos Jag tror detta passar bÀst under Bukefalos men annars fÄr moderator gÀrna flytta den eller ta bort om det pÄ nÄgot sÀtt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Tillbaka