inreda stallet?

beauspirit

Trådstartare
någon som är bra på inredning och lösningar? det är så att vi har en lokal på vår nya gård där det ska sättas in 4 boxar och vi vet inte riktigt vilken lösning vi ska välja.

om någon har någon smart lösning vore det jättekul! :)

det är 14,4 meter långt
och 6,8 meter brett.
(2,70 i takhöjd).
det ska in 4 boxar på 3*3 m (myrby-boxar).
det ska finnas en väl tilltagen stallgång för uppbindning.

om det går vore det bra om det finns utrymme kvar så man kan sätta in en box till vid behov.

utrymmen för fikarum, sadel/selkammare, foderkammare har vi precis bredvid stallet så det slipper vi klämma in =).

så fram med fantasin nu snälla, då min inte räcker ;)

här är en ritning över stallet (inte så välgjord men det får duga ;) )
http://community.webshots.com/scripts/show.fcgi?t=slideshow&ID=179196235&key=ruvBTj

webshots strular så jag kunde inte lägga upp dom som vanliga bilder, utan enbart i en slideshow :crazy: .

de måtten vid stalldörrarna är inte riktigt exakta, men på ett ungefär.

sen de streckade dörröppningarna i hörnet är befintliga dörrar, som gärna får vara kvar (ena går ut till utbyggnaden som är påbörjad, med spolplatta, och andra till förvaringsutrymmena)
men om man kommer på en bra lösning där dörrarna blir täckta gör det ingenting, då det alltid går att sätta in nya dörröppningar.

bläddra fram en bild så ser ni det enda jag kommit fram till som verkar funka bra

det ska stå:
1 foderkammare
2 sadelkammare
3 fikarum
4 hönedkast o. dyl.
5 spolplatta
6 utbyggnad påbörjad. plats för fler boxar eller större förvaringsutrymmen osv.

nu babblar jag på här, men gnugga nu geniknölarna för min skull och hjälp mig ;) :D .

Sv: inreda stallet?

Gud vad roligt att få börja på nåt nytt så! Avis... ;)

Nu ska gudarna veta att jag inte är så bra på sånt här, men jag kunde inte motstå... :D

Om jag räknat rätt på måtten så blir det ju inte mycket till stallgång kvar om man sätter boxarna mittemot varandra. Så mitt förslag är att du har kvar 3 på den sidan du har nu och flyttar den fjärde till hörnet nere vid väggen mot spolspiltan. Finns ju ingen dörr där heller.
Du kommer ju att få gott om utrymme till att ha t ex grepar mm nästan var du vill.
Ett tips när det gäller dom redskapen är att ha det på sån plats att det går att stänga till på nåt sätt, för skaderisk mm.

Du kommer säkert att få fler (läs bättre ;) ) förslag.

Lycka till!

Om du kontaktar Myrby så kan de säkert hjälpa dig/komma med förslag på hur det kan se ut. :)

ja visst är sånt här kul :) ? fast jag är inte så bra på det :P.

den första skissen var faktiskt riktigt bra!
eftersom stallet är 6,8 på bredden så blir det ju 80 cm kvar om man sätter box 3 och 4 intill varann, och då kanske dörren får plats :idea: .

och så även på det sättet så går det att sätta fast hästarna mittemot stalldörren, så man kan sela på med vagn rakt och allt och bara kunna köra ut direkt med travhästarna, istället för att behöva vända och joxå ;)

jo det kan kannske funka.. man får slinka igenom bara eftersom 80 inte är så värst brett.. men är boxen 3*3 inutti eller utanpå, tänk på att boxväggen är några cm också! vill du ha mer hjälp så säg bara till tycker verkligen det är roligt att hitta olika lösningar. ett annat problem med lösning nr 1 kan vara att boxen närmast kan få drag från dörren men det kannske inte gör något?. lösning nr 3 skulle nog ge ett ganska ihoptryckt intryck, det skulle inte värka som om det finns så mycket plats till övers..

men lycka till :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar