Inplastat hö, vågar man köpa det?

Glimm

Trådstartare
Är i den sitsen att jag måste stödutfodra hästarna i sommar, betet räcker inte till.
Ger nu hösilage men det håller ju inte sommartid och jag får inte tag i små balar, de jag har hittat har ingen analys och de kommer från olika partier så de går bort. Nu har jag hittat ett inplastat hö i 200 kg balar med bra näringsvärde men vet inte om jag vågar chansa på att det är av bra kvalité eftersom jag hört att det inte går att plasta in hö utan att det blir dåligt. Småbalar har jag ingenstans att lagra så detta kunde vara ett alternativ. Ni som fodrar med inplastat hö vad har ni för erfarenheter om hållbarheten?

Sv: Inplastat hö, vågar man köpa det?

Plastat hö har ännu sämre hållbarhet än hö/ensilage.

Hemsidan Ensilagenytt har jättebra info. Kopierar en snutt här;

Varför möglar då torrt ensilage lättare?

Det finns flera skäl till detta, men en är frånvaron av konkurrenter om näringen. När gräset är så torrt som 70 % ts-halt sker inte särskilt mycket fermentation, och det finns därför mycket lättillgänglig näring i form av socker för möglet att använda för sin tillväxt.

Ett annat problem är att ensilaget är mer poröst. I balar tycks det finnas ett optimum när det gäller hur mycket grönmassa som går att packa i en bal mellan 40 och 60 % ts-halt. Vattnet tar upp plats i ensilaget. Detta gör att det inte bara är densiteten uttryckt som kg ts/m3 som sjunker vid alltför höga ts-halter, utan mängden luft i ensilaget ökar också. Detta kanske i och för sig har störst effekt vid ännu lägre ts-halter, men i alla fall. Det faktum att vatten inte kan komprimeras är en av anledningarna till att man började använda sig av förtorkning i samband med ensilering. Ju hårdare grödan packas desto mindre utrymme får syret och luftrörelserna i ensilaget blir mer begränsade. Detta innebär att luften tränger längre in i en torr bal och därför ökar risken att mögel ska hinna växa innan ensilaget hunnit utfodras.

I en torr ensilagebal kommer dessutom mer luft att stängas inne i balen i samband med inplastningen än i en blötare bal och det kommer att ta längre tid innan balen är syrefri. Det senare påverkas även av att respirationen, d v s den enzymatiska nedbrytningen av lättillgängligt socker till koldioxid och vatten, går långsammare i en torr bal än i en blöt. Mindre respiration innebär i det här sammanhanget att syret i stället finns tillgängligt för mikroorganismerna, t ex mögel, i stället för att det förbrukas av växtens enzymer.

Detta var 87% ts, det är ju lika torrt som hö som inte är plastat och som ligger exponerat för syre hela vintern. Om det blir dåligt när man tar av plasten så skulle ju vanligt hö mögla direkt. Tänkte mer på att det kan växa mögel inne i balen innan man tar av plasten, inte att det inte håller när man plastat av det, men jag kanske tänker fel.

Om det var snustort och som du säger 87% ts när det plastades in så ser jag inga problem i att fodra med det.

kl

"faran" med att plasta så torrt foder är att stråna lätt sticker hål på plasten, och att det bildas luftfickor där syre stannar kvar = balen blir dålig. Jag förstår absolut din situation med att det är svårt att hitta foder.

När det gäller till att stödfodra på bete så hade nog jag själv valt de oanalyserade balarna från olika partier trots allt. Betet har ju inte heller någon analys, och med överlappande fodring från "gammal" till ny bal så borde ju allt gå bra. Hade jag hittat analyserat med dåliga värden så hade jag valt det också framför ett plastat, hellre stödfodra med kraftfoder om det verkar behövas...

Jag hade gjort likadant. Tagit de oanalyserade balarna (förutsatt att hygieniska kvalitén var OK), det går ju ändå inte att räkna näringen på betet.

Aldrig i livet plastat torrhö för min del.

har fodrat med torrhö (ts över 80%) inplastat utan några som helst problem. väldigt fint hö som är lätt att lagra! är däremot ts halten under 80% är risken stor att det inte är ett bra foder, se tidigare inlägg!

Det ställer oerhört höga krav på materialet, så torrt är risken jättestor för småhål i plasten.

Jag står fast vid mitt svar; jag hade aldrig använt det.

eftersom det inte sker någon ensileringsprocess i ett sådant hö blir det inte heller någon syrefattig miljö innanför plasten så om det blir små hål i plasten är inte någon katastrof så länge det inte läker in vatten... vi har alla fall aldrig haft några problem med endast nio lager plast! balarna är dock förvarad på åkern och endast ihop flyttad och sedan hemkörd för att fodras direkt (på så vis liten hantering och skada på plasten)
vi har som sagt aldrig haft några problem med hygienen! men vill man går det ju göra en hygienanalys!

Varför plasta in torrhö? För att lättare kunna förvara ute eller finns det någon annan anledning jag inte förstått mig på?

Det beror på höproducenten om dom är bra eller inte. En jag ibland köper av har jättebra inplastade höbalar. Inga problem med kvaliteten. När jag själv har försökt göra såna har det blivit mögel.

Varför plasta in torrhö? För att lättare kunna förvara ute eller finns det någon annan anledning jag inte förstått mig på?

För hanteringen och lagringens skull.

Är man ensam är det inte så bara att köra in flera 1000 småbalar från fältet och in. För mycket manuell hantering krävs och det är också svårt att hinna det innan regnet drar in. Också behändigt att kunna lagra balarna ute.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 222
Senast: ufot
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 486
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix