Inomhusaktiviteter för hund med överskottsenergi

L

Lawendel

Min 1-åriga tax har överskottsenergi, eftersom jag inte hunnit gå på promenad med henne idag... Hon har skittråkigt och vill göra av med energi (och jag vill inte ut och gå med henne vid den här tiden, myggjävlarna kommer att käka upp oss), så är det någon som har förslag på någon aktivitet som jag kan sätta henne i arbete med, inomhus :)? Vi har tränat lite tricks, men hon vill jobba mer...

Sv: Inomhusaktiviteter för hund med överskottsenergi

* Gömma favoritsaken inomhus.
* Klickerträning
* aktivitetsleksaker.
* godissök.
* Ge henne ett märgben.

Inte hunnit gå på promenad med hunden på hela dagen? Vad gör du om dagarna?

Självklart ska hunden ut på promenad varje dag. Helst tre gånger om dagen. Varför har du hund????

Jag tolkade det inte som att de inte varit ute, utan att de inte varit ute på promenad. (=långpromenad?)

Till ts:
lilltigern gav ju bra tips. Du kan ju köra väldigt mycket av lydnadsträning även inomhus om du är intresserad av det. Fotposition, kontaktövningar, starter, lägganden. Listan kan göras hur lång som helst. Mycket går att göra inne och också på ganska liten yta.

Det bästa är faktiskt om du tar dig tid för att promenera hunden - även om det är sent! På med myggmedel eller lid. That's it. En hund ska få lov att komma ut flera gånger på en dag. Så i fortsättningen är det bara att promenera på och lär helst hunden att koppla av inne istället. Jag aktiverar sällan unghundar inomhus, eftersom jag inte vill att de springer runt. När vi är inne vill jag att hundarna vilar/sover/ gör något stillsamt - ute tränar vi/promererar/hittar på saker. Om en hund skulle uppmana mig att aktivera den, då skulle jag definitivt ignorera stenhårt. Försöker hunden och lyckas till slut, kommer den senare anstränga sig allt hårdare för att få dig till att göra som den vill. D v s inte så lyckat.

Speciellt taxar brukar vara skickliga på att "dressera" sina ägare till det mesta - mat, promenader, klapp, kel m m:angel: Min mamma har en sån, hon är hemsk :rofl:

Men... man kanske inte alltid har tid med att gå en långpromenad med hunden? Visst ska den få regelbundna långpromenader och rastningar, men vissa dagar kanske man inte har möjlighet att ge hunden det.

Jag tycker att det är jättebra att man vill aktivera hunden inomhus istället - eftersom att en 15-20 min hjärngympa oftast ger så mycket mer än 1 timmes koppelpromenad. F.ö tycker jag det är bra att TS vill aktivera sin hund på annat sätt eftersom att hon inte haft möjlighet till att gå långis, inte många som skulle tänkt på att hunden faktiskt kan använda huvudet också...
Sen har du rätt i att hunden ska lära sig att koppla av inomhus också, och att det inte alltid händer massa saker.

Om du nu inte vill gå ut, så kan du låta henne leta gömda föremål inomhus, lära nåt annorlunda tricks, träna lydnad, låta henne jobba fram godis från aktiveringsleksaker alt stoppa godis i petflaska eller ihoptejpad tom pappersrulle... Finns massor man kan göra inomhus.

:bump:

Jag har alltid tid att gå en lång promenad med mina hundar. Annars borde jag inte ha haft dem. Och ja, aktivera också - vi går sällan rakt upp och ner bara, utan hittar på saker längs vägen (utöver träning för tävling). De gånger jag har haft ont om tid så har jag fått gå promenaden och sen sova lite mindre.

Ja men det är du det. Du vet väl inte hur TS dag såg ut?

Jag går sällan på långpromenader, Loka aktiveras på andra sätt.

Självklart ska hunden ut på promenad varje dag. Helst tre gånger om dagen. Varför har du hund????

Inte hunnit gå på promenad med hunden på hela dagen? Vad gör du om dagarna?

Förstod att jag skulle få nån sån här kommentar..
Det kanske lät som att hunden inte varit ute på hela dagen, men så är det inte. Våra 2 taxar har fri tillgång till att vara utomhus (vi bor på landet, på en liten gård) så mycket dom vill när vi är hemma, och dom har ben att tugga på och mark att busa runt på. Och det är såhär, att det inte är bara min hund (är 14), och att pappa inte varit ut med hunden. Och igår var jag först hos en kompis och firade att skolan var slut, och sen var jag och pappa och hälsade på min mamma som ligger på sjukhus, och eftersom hon inte mår bra alls och det var ett jobbigt besök så var jag inte på humör när jag kom hem (jag vet att man inte kan säga så heller riktigt, men som sagt så är det inte bara min hund).
Därför gick hon inte på promenad igår, men det betyder inte att hon var inne hela dagen!

Det bästa är faktiskt om du tar dig tid för att promenera hunden - även om det är sent! På med myggmedel eller lid. That's it. En hund ska få lov att komma ut flera gånger på en dag. Så i fortsättningen är det bara att promenera på och lär helst hunden att koppla av inne istället.

Du, kom hem till oss så får du se hur mycket mygg det är, myggmedel hjälper inte mot dom jävlarna, och eftersom klockan var över 10 så fick jag inte gå ut heller (som jag sa, jag är 14). Och som jag sa också, att hunden har INTE varit inne hela dagen, när vi är hemma så får hon vara ute hur mycket hon vill.

Och jag måste tillägga en sak. Det kanske lät som att hunden är helt galen och springer runt som en yr höna med ADHD och att hon inte lugnar ner sig för något, men så är det inte. Vi har faktiskt bra koll på våra hundar, och Bella (hunden) kan mer än väl slappna av inomhus, utom de gånger hon har överskottsenergi och har tråkigt.

Så om ni ursäktar, så behöver jag inte få veta att jag är dum för att jag inte gick ut med hunden på promenad igår, utan jag vill ha förslag på aktiviteter som hon kan sysselsätta sig med inomhus.

Jag tolkade det inte som att de inte varit ute, utan att de inte varit ute på promenad. (=långpromenad?)

Till ts:
lilltigern gav ju bra tips. Du kan ju köra väldigt mycket av lydnadsträning även inomhus om du är intresserad av det. Fotposition, kontaktövningar, starter, lägganden. Listan kan göras hur lång som helst. Mycket går att göra inne och också på ganska liten yta.

Exakt.

Ja, vi tränade som jag sa lite tricks (sitt, ligg, snurra runt, rulla runt + nya trick). Och ja, jag är intresserad av lydnadsträning, och det kommer antagligen att bli så att jag och hunden börjar på agility snart :)

Om en hund skulle uppmana mig att aktivera den, då skulle jag definitivt ignorera stenhårt. Försöker hunden och lyckas till slut, kommer den senare anstränga sig allt hårdare för att få dig till att göra som den vill. D v s inte så lyckat.

Speciellt taxar brukar vara skickliga på att "dressera" sina ägare till det mesta - mat, promenader, klapp, kel m m:angel: Min mamma har en sån, hon är hemsk :rofl:

Det gör hon dock inte, är på oss och försöker få igång oss. Hon är på sin morsa istället :angel: (som antingen blir pigg och busig, eller förbannad)! Och jag antar att du menar lite att hon tar över som ledare (?) då, men eftersom jag har en mkt hundkunnig mamma så har jag fått lära mig hur jag ska göra om hunden försöker ta över, och jag tvekar inte ett dugg på att hundarna vet att jag är högre i rang än dom.

Hur hinner du sitta framför datorn/buke när du inte hinner gå en sväng med hunden?? :confused:

Hur hinner du sitta framför datorn/buke när du inte hinner gå en sväng med hunden?? :confused:

Snälla, ge mig tips på roliga aktiviteter istället. Jag vill inte höra mer att jag är dum som inte gått ut med hunden en dag, jag vet det!! Och om det gör er på bättre humör så gick vi en 2-timmarspromenad igår, och en 1-timmespromenad idag (ska jobba henne lite sen så att hon får tänka). Så snälla säg inget mer om att jag inte bör ha hund, dels för att det var just den dagen som jag inte gick en långpromenad (anledningar skrev jag ju), och dels för att det inte bara är min hund (det var inte jag som bestämde att vi skulle ha henne, så jag tycker inte att hela ansvaret ska ligga på mig.).
Så jag behöver inte höra mer att jag är dum, ge mig förslag istället, som denna tråden var avsedd för!

Snälla, ge mig tips på roliga aktiviteter istället. Jag vill inte höra mer att jag är dum som inte gått ut med hunden en dag, jag vet det!! Och om det gör er på bättre humör så gick vi en 2-timmarspromenad igår, och en 1-timmespromenad idag (ska jobba henne lite sen så att hon får tänka). Så snälla säg inget mer om att jag inte bör ha hund, dels för att det var just den dagen som jag inte gick en långpromenad (anledningar skrev jag ju), och dels för att det inte bara är min hund (det var inte jag som bestämde att vi skulle ha henne, så jag tycker inte att hela ansvaret ska ligga på mig.).
Så jag behöver inte höra mer att jag är dum, ge mig förslag istället, som denna tråden var avsedd för!

Hundar tröttas av aktiviteter då de behöver tänka eller använda nosen. Göm exempelvis godis i en burk, glätta lite lite på locket och låt henne kämpa för att öppna burken. När hon klarar det, stäng locket alltmera så att hon får kämpa mer för att få upp locket och finna godisen.

Kör lite lydnadspass inomhus, det går alldeles utmärkt.

Håll en godis i ena handen, knyt båda händerna och räck fram dem. Öppna inte rätt hand förrän hon har tassat till för den.

Ställ dig framför hunden, visa en godis som du håller i handen. Vänta tyst ut hunden tills hon exempelvis lägger sig "plats" (utan kommando) framför dig - belöna direkt när hon gör något positivt. Sådana övningar gör att hon får tänka tänka tänka för att fatta vad du vill.

Lär henne rulla runt från liggande, genom att hålla en godis i handen som du för i en båge runt över ryggen på henne, samtidigt som hon luktar efter godisen.

Bygg en offroadagilitybana inomhus med hjälp av stolar o dylikt. Låt henne lösa "terängbanan" genom att hjälpa henne runt den. Överför sedan motsvarande övningar ute i naturen när du är utomhus! Träna hoppa upp, krypa, gå balansgång osv.

Alla övningar utom "burken" (då hon jobbar mer självständigt) stärker också kontakten mellan dig och din/er hund.

Men OBS! Var rädd om ryggen på henne (med tanke på att taxar har "långa" ryggar), gör aldrig övningar där hon kan överanstränga eller skada ryggen, alltså inte för hög svårighetsgrad på hopp och klättrande.

Lycka till och hoppas att din mamma snart är bättre!

Hälsningar
Marianne

Är jag sjuk eller av annan anledning inte kan aktivera mina hundar brukar jag ta en tennisboll, sen sågar/skär jag ett snitt i bollen och stoppar in någon extra god godis, tex skinka eller en köttbulle innuti tennisbollen och ger till hunden.

Det brukar ta en stund av arbetande och fundering på hur de får ut godisen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 421
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 646
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna