Sv: Inomhusaktiviteter för hund med överskottsenergi
Snälla, ge mig tips på roliga aktiviteter istället. Jag vill inte höra mer att jag är dum som inte gått ut med hunden en dag, jag vet det!! Och om det gör er på bättre humör så gick vi en 2-timmarspromenad igår, och en 1-timmespromenad idag (ska jobba henne lite sen så att hon får tänka). Så snälla säg inget mer om att jag inte bör ha hund, dels för att det var just den dagen som jag inte gick en långpromenad (anledningar skrev jag ju), och dels för att det inte bara är min hund (det var inte jag som bestämde att vi skulle ha henne, så jag tycker inte att hela ansvaret ska ligga på mig.).
Så jag behöver inte höra mer att jag är dum, ge mig förslag istället, som denna tråden var avsedd för!
Hundar tröttas av aktiviteter då de behöver tänka eller använda nosen. Göm exempelvis godis i en burk, glätta lite lite på locket och låt henne kämpa för att öppna burken. När hon klarar det, stäng locket alltmera så att hon får kämpa mer för att få upp locket och finna godisen.
Kör lite lydnadspass inomhus, det går alldeles utmärkt.
Håll en godis i ena handen, knyt båda händerna och räck fram dem. Öppna inte rätt hand förrän hon har tassat till för den.
Ställ dig framför hunden, visa en godis som du håller i handen. Vänta tyst ut hunden tills hon exempelvis lägger sig "plats" (utan kommando) framför dig - belöna direkt när hon gör något positivt. Sådana övningar gör att hon får tänka tänka tänka för att fatta vad du vill.
Lär henne rulla runt från liggande, genom att hålla en godis i handen som du för i en båge runt över ryggen på henne, samtidigt som hon luktar efter godisen.
Bygg en offroadagilitybana inomhus med hjälp av stolar o dylikt. Låt henne lösa "terängbanan" genom att hjälpa henne runt den. Överför sedan motsvarande övningar ute i naturen när du är utomhus! Träna hoppa upp, krypa, gå balansgång osv.
Alla övningar utom "burken" (då hon jobbar mer självständigt) stärker också kontakten mellan dig och din/er hund.
Men OBS! Var rädd om ryggen på henne (med tanke på att taxar har "långa" ryggar), gör aldrig övningar där hon kan överanstränga eller skada ryggen, alltså inte för hög svårighetsgrad på hopp och klättrande.
Lycka till och hoppas att din mamma snart är bättre!
Hälsningar
Marianne