Sv: inofficiell/officiell
Jag har varit på en hel del inofficiella. Jag började med dem för att de arrangerades inom rimligt avstånd hemifrån och jag hade ändå ingen "utställningshund" - utan tyckte det var ett roligt familjenöje. Jag var dessutom (i början) inte ens medlem i SKK, så det fick bli den årliga utställningen arrangerad av Pudelklubben och så den arrangerad av Boxerklubben och så Shi Tzu-klubben. Med tiden blev jag dock mer nyfiken på de stora och slog till och var med på Göteborgs Internationella ett år. Det var jättekul att avancera!
Sedan jag skaffade nästa hund har jag blivit mer kräsen och tycker inte att de inofficiella ger så mycket. Jo, en del som tex. en utställning där SKKs lokalområdes vackraste valp skulle koras - den ville man ju inte missa!
Hur många inoffciella man går på spelar ingen som helst roll anser jag. En officiell duger lika bra som "träning", för det enda som kan hända är att det inte går så bra i början och att man lär sig med tiden. Vad vore så hemskt med ett misslyckande i ett officiellt sammanhang? det är inte så att ett dåligt reslutat hänger i till nästa gång, utan då är det en ny situation, kanske en nya domare och hunden är kanske på ett annat humör.
Däremot kan jag se värdet att gå på inofficiella om man bara vill åka ut för att det är skoj att träffa hundfolk, äta kokt korv, fika lite och titta på olika raser.
Om några veckor skall jag till en inoff. med en kompis som skall visa sin egen tiks avkommor och jag skall vara handler till en av hennes hanvalpar. Då funderade jag på att vara med själv med egna vovven (bara för att det är kul), men avstod när jag såg vem som skulle döma min ras. Jag trodde aldrig att jag ens skulle känna igen namnen i hundvärlden, men nu ser jag att jag visst blivit lite petig...
Så jag skulle vilja uppmana dig Tiller att vara med på det du har lust att vara med på. Man måste ha lite distans till utställningsvärlden, för även den mest meriterade domare dömer fel ibland - och då kanske man som handler ändå gjort allt rätt.
Välkommen in i en ny och tokig hobby. Hoppas att du får lika kul som jag och alla andra tokar och kan skratta åt eländet när det inte går så bra och njuta av segerns sötma när man vinner över hunden som annars alltid slår en!