inofficiell/officiell

Tiller

Trådstartare
Hur många inofficiella utställningar anser ni att man ska gå på innan man ger sig ut på en officiell??

Beror väl på hur hunden uppför sig och hur det går, men ca hur många inofficiella gick ni på innan ni gick på officiell??

Vad är det största skillnaden på de olika?
Är domaren mer noga på hur de går igenom hunden? Får man fortfarande hjälpa hunden att bla hålla upp svansen :angel: ??

Sv: inofficiell/officiell

Om man har en hund med ett extremt litet underbett (rasen ska ej ha det) och ställer ut ändå. Bara för att se övrig kritik utöver bettfelet. Är det fel?

En liten inoff bara för att testa på. Eller är det risk för mycket snack utanför ringarna för att man ställer en hund man vet har ett fel?

*Förlåt, lånade din tråd Tiller*

Varför skulle man inte kunnat ställa ut den??

Kan ju vara kul att veta hur resten av hunden "ser ut" i domarens ögon..

Iallafall vad jag anser.. ;)

Hur många inofficiella utställningar anser ni att man ska gå på innan man ger sig ut på en officiell??
Beror på hunden, men 4-5 st om man själv också är nybörjare.

Beror väl på hur hunden uppför sig och hur det går, men ca hur många inofficiella gick ni på innan ni gick på officiell??
Jag går på en inoffare med unghundarna innan jag ställer på oficiella, men som nybörjare, blev det ca 4-5 st ;)

Vad är det största skillnaden på de olika?
Skillnaden är väl egentligen bara antalet utställare + att resultatet blir oficiellt.

Är domaren mer noga på hur de går igenom hunden?
Det ska inte vara någon skillnad.

Får man fortfarande hjälpa hunden att bla hålla upp svansen :angel: ??
Japp.

Om man har en hund med ett extremt litet underbett (rasen ska ej ha det) och ställer ut ändå. Bara för att se övrig kritik utöver bettfelet. Är det fel?
Nej.

Eller är det risk för mycket snack utanför ringarna för att man ställer en hund man vet har ett fel?
Nej. Ingen annan förutom du vet ju vad domaren gett för bedömning av din hund. Tycker du och hunden att det är roligt, så ställ ut du :)

Jag åker enbart på inofficiell om jag tycker hunden behöver det. Annars lägger jag inte ut pengar på sånt.
Jag sätter inget värde i vad domaren säger på en sån utställning. Om jag inte vet att den domaren kan rasen eller kanske t o m dömmer officiellt.

Vet nå´n vart man kan få tag på skk anmälningsblankett?? Finns den på nätet nå´nstans?

De måste beställas på SKK. Det är bara att ringa informationsavdelningen och be dem skicka ett gäng blanketter av båda sorter, så har du så att du klarar dig ett tag ;)

När du själv var nybörjare, så for du inte heller på inofficiella utställningar eller?

Jag ser inte att hon skrivit hon är nybörjare...
Om man inte ska tolka första raden så, men jag tolkade det som om det behövdes för hundens skull.

Svaret på din fråga. Jo, men absolut inte många. Och jag rekomenderar det inte heller. Inte för få en bedömning på sin hund iallafall. Sen gör de så olika på inofficiella, så en nybörjare som sen kommer på en officiell, vet varken ut eller in ändå.

Jag har inte upplevt någon större skillnad på inofficiella och officiella utställningar..
Beror kanske på vem som anordnar den inofficiella utställningen?

För unghundar, så är det jättebra miljöträning och av den anledningen ser jag inget fel i att nybörjare går på flera inofficiella utställningar.
Likaså Är det bra för nybörjaren att få testa på det hela några gånger.

Ja, det får du tycka. Jag tycker det finns andra sätt för miljöträning också.

Jag åkte på officiell första gången, även fast både jag och hunden var nybörjare... Dock hade jag bra koll på min hund och tvivlade inte på henne, utan mitt sätt att visa upp henne. Vi fick CK direkt.

Efter den utställningen gick vi på handlerkurs och sen har det rullat på.

Så, nej, jag lägger inte pengar på inoff, men jag ser inget fel i att göra det. Men om man, som jag, har en ovanlig ras så kan sällan inoff domare dömma rasen ändå, så varför då går dit..? Miljöträna gör jag på bruks.

//E

Grana skrev:
Ja, det får du tycka. Jag tycker det finns andra sätt för miljöträning också.

Naturligtvis, men det är ju sällan man i det vardagliga livet har så många hundar och männiksor inklämda på såpass liten yta som det är på utställningar.

Jag har alltid gått rakt på dom officiella, enda inofficiella som blivit har varit rasspecialer och några enstaka valputställningar.

Miljöträning får mina hundar på annat vis som förberedelse, och det fungerade till och med på min hypernervösa tik som trots sin extrema rädsla för människor var superstark i miljön.

Eftersom mina hundar alltid får lära sig att koppla av i alla upptänkliga miljöer, så har dom aldrig haft problem med att lägga sig ner på sin fäll på en utställning och vila när vi inte gör saker.

Det var hemskt vad du försvarar detta. Åker du bara på inoff själv eller :)
Varför måste man ha störningar som på en utställning? Man kan väl åka och miljöträna hunden vart som helst.
Sen kan man väl åka på nån utställning för att miljöträna också. Men det finns ju ändra alternativ och inte bara utställningar.

svarar lite grann åt alla:

Jag som bara vart på en utställning än så länge så känns det lite som att jag måste träna upp mig lite mer inför en officiell så inte jag gör bort mig och det går ut på hunden...

Sen går det säkert att miljöträna hunden på annat vis också men det kan nog vara svårt att få en sån miljö som det är på utställning.

Gå med i en kurs där de tränar handling, din lokala SKK-klubb brukar anordna sånt. Då lär du dig allt vad som händer, så att du vet när du ska springa, hur osv... Det händer att man får domare som varken kan svenska eller engelska, då är det bra att kunna det :)

//E

Jag har varit på en hel del inofficiella. Jag började med dem för att de arrangerades inom rimligt avstånd hemifrån och jag hade ändå ingen "utställningshund" - utan tyckte det var ett roligt familjenöje. Jag var dessutom (i början) inte ens medlem i SKK, så det fick bli den årliga utställningen arrangerad av Pudelklubben och så den arrangerad av Boxerklubben och så Shi Tzu-klubben. Med tiden blev jag dock mer nyfiken på de stora och slog till och var med på Göteborgs Internationella ett år. Det var jättekul att avancera! :bump:

Sedan jag skaffade nästa hund har jag blivit mer kräsen och tycker inte att de inofficiella ger så mycket. Jo, en del som tex. en utställning där SKKs lokalområdes vackraste valp skulle koras - den ville man ju inte missa! :)

Hur många inoffciella man går på spelar ingen som helst roll anser jag. En officiell duger lika bra som "träning", för det enda som kan hända är att det inte går så bra i början och att man lär sig med tiden. Vad vore så hemskt med ett misslyckande i ett officiellt sammanhang? det är inte så att ett dåligt reslutat hänger i till nästa gång, utan då är det en ny situation, kanske en nya domare och hunden är kanske på ett annat humör.

Däremot kan jag se värdet att gå på inofficiella om man bara vill åka ut för att det är skoj att träffa hundfolk, äta kokt korv, fika lite och titta på olika raser.

Om några veckor skall jag till en inoff. med en kompis som skall visa sin egen tiks avkommor och jag skall vara handler till en av hennes hanvalpar. Då funderade jag på att vara med själv med egna vovven (bara för att det är kul), men avstod när jag såg vem som skulle döma min ras. Jag trodde aldrig att jag ens skulle känna igen namnen i hundvärlden, men nu ser jag att jag visst blivit lite petig... :o

Så jag skulle vilja uppmana dig Tiller att vara med på det du har lust att vara med på. Man måste ha lite distans till utställningsvärlden, för även den mest meriterade domare dömer fel ibland - och då kanske man som handler ändå gjort allt rätt.

Välkommen in i en ny och tokig hobby. Hoppas att du får lika kul som jag och alla andra tokar och kan skratta åt eländet när det inte går så bra och njuta av segerns sötma när man vinner över hunden som annars alltid slår en! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 285
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Menskopp
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA