Jag har alltid varit någorlunda modemedveten, men med en nypa salt då jag lämnade tonåren som en svartklädd och vitsminkad korsettsnörd snofs som tog mig själv på alldeles för stort allvar
Men jag är allmänt intresserad av hur kläder har sett ut genom mänsklighetens historia, hur och varför man klädde sig på ett visst sätt, vilken kulturell betydelse klädsel har haft.
Vad gäller jeans väljer jag den modell som passar min kroppsform bäst, dvs raka ben och hög midja. Jag ger blanka fan i vilken modell som är "inne" just nu eller vilket märke, och tycker att det är ganska löjligt med folk som har en jeansmodell som inte passar dem bara för att det är det man "ska" bära för tillfället.
Det som är mest underbart med mode är just att man kan plocka och välja lite från här och där, precis som med all annan konst och estetiska uttryck (litteratur, dans, sång, teater, fotografi, film osv). Så det här med att ett visst snitt eller att en viss färg är det enda som gäller en viss säsong ett visst år, är i mina ögon en ganska värdelös termometer. Ett par jeans sitter inte bättre på dig för att de kostar en viss summa, de sitter bra på dig för att de är i en modell, storlek, färg och material som passar dig. Krångligare än så är det inte.
/hier, vars favoritjeans just nu är ett par från Lindex för 399 kr. (Sämsta köpet en Kookaï-klänning för 2500 som gick sönder efter en kväll)