Inne/utekatt

Sv: Inne/utekatt

Det skulle varken en lös hund eller en lös häst göra.
Vilket gör att man måste hålla hästar och hundar inhägnade eller under uppsikt.

Jodå, jag känner folk som har sin hund ute på gården utan inhägnad och hunden stannar kvar fast det kommer andra hundar förbi. Samma gäller hästar: där vet jag några som har sina lösa ute på gården och de stannar gott kvar fast det inte finns någon inhägnad- så det handlar helt enkelt om uppfostran och ledarskap, ungefär som det gör med katter också.

Katter, hundar och hästar har relativt likartade behov. De behöver röra sig flera mil om dagen och få leva i en flock, äta, leka och sysselsätta sig. Detta erbjuder många människor deras katter men fortfarande släpper man inte hundar utan uppsikt, eller hästar- som också skulle må jättebra av att få röra sig ute fritt så som de ville. Alla djur ska inte behandlas lika, nej, men hästar, hundar och katter har som sagt ganska likartade behov och skulle också må bra av att få samma bekvämligheter som katter får- men av någon konstig anledning får de inte det..
Sedan vad spelar det för roll om din häst inte bor i ditt kök? den har ett stall som den skulle kunna ha fri tillgång till om du släppte ut hästen, jag förstår inte riktigt ditt argument här?

Till TS: säg åt din kompis att stå på sig- det är INTE djurplågeri att hålla en katt inne om den får gå ut dagligen, precis som hundar. Det är mot lagen att släppa ut katter utan tillsyn dessutom.
Säg åt din vän att be den andre att fara och flyga- vad hon gör med hennes katt är fullt lagligt och det finns inga som helst bevis på att det är djurplågeri- så det har inte den personen något att göra med!

jag har båda innekatter och utekatter. jag tycker att katter ska få vara ute! det är inte schysst mot en katt att bo i en lägenhet mitt i stan, och aldrig få se solen..

mina två innekatter är det pga hälsoskäl. men jag har dom ute i koppel om det är fint väder och jag kan ha koll på dom. och dom älskar verkligen att få komma ut, är överlyckliga när jag kommer med selen! :love:
dom andra katterna får gå in och ut som dom vill. oftast ute på dagen och inne på natten.

jag bor på landet, och det är en bit till närmaste större väg. skulle aldrig våga att släppa ut en katt om jag bodde mitt i stan, pga trafik och alla onda kattplågare som finns där.

Ibland blir jag så trött diskussioner!
Det är inte djurplågeri att låta sin katt vara inne, däremot krävs det mer jobb av djurägaren att aktivera sin katt.
Sedan är det inte lagligt att låta sin katt gå ute. Det står nämligen att man ska ha den under uppsikt... där jag bor släpper de flesta ut sina katter hur som helst, har ingen aning om var de är eller vad de gör....
Jag tycker därför inte att man ska ha sin katt ute om man inte bor mitt ute på landet. Däremot tycker jag att alla ska försöka lära sina katter att gå i sina koppel så de kan komma ut. Det fungerar bra på båda mina katter! De älskar att komma ut en stund med matte och husse på dagarna:)

Alla tänker vi olika, men det är faktiskt emot lagen att bara släppa ut katten.:bump:

Vad luddigt de här blev....får skylla på trötthet:)

Att båda sätten är bra och hur man väljer beror av vilka förutsättningar som finns.
Vissa katter vill vara ute och andra vill vara inne.
Vissa ägare vill ha dem inne och andra ute.
Och så beror det ju på hur man bor.

Inte_Ung, med massor av stallkatter ute.

Mycket bra svar!

/fd innekattsägare (och fd "delägare" i stallkatt)

KL
jag håller med er alla.
Men vissa förstår inte. Person 2 är verkligen elak mot person 1 och hon vet inte riktigt hur hon ska argumentera emot person 2.

Jag tycker nog att person 1 i så fall ska säga som så att "eftersom vi har olika åsikter ifrågan så tycker jag vi ska lämna det här ämnet, diskussionen leder ingenstans ändå". Hon kan dessutom säga: "ja, enligt din åsikt så borde jag aldrig ens ha skaffat katt, men nu har jag det. Och jag har den som innekatt. Det är mitt val och jag som bestämmer. Det får du acceptera"

(Mina argument för innekatt i tätort är dock följande:
* katten löper stor risk att bli överkörd, stulen eller misshandlad
* andra som valt att inte ha katt skall inte behöva bli besvärade av katter som tex gräver i deras rabatter eller ligger i deras utemöbler.)

Just nu pågår en duskussion här på mitt jobb där person 1 har innekatt och person 2 är helt emot.
Person 2 anser att det är djurplågeri och att person 1 plågar sin katt.

Hur tycker ni?
Vad har ni för argument till att ha inne vs ute katt?

jag har två katter varav den ena är ca 8 månader och den andra är 3 år, båda är för fega för att ens gå utanför portdörren.
ett steg utanför portdörren och de vill vända hem igen, kan tala om att jag bor i en lägenhet på 3 våningen, de är MYCKET nöjda med balkongen som jag har.

så djurplågeri är att ta i, kanske "djurplågeri" skall beaktas om katten verkligen vantrivs att vara inomhus och mår riktigt dåligt..

Vi har(hade) inne/ute katt för att vi bor precis bredvid en skog och allt.
Nu ska jag flytta hemifrån den 1 juli och ska skaffa mig en katt som kommer att vara en innekatt pga jag bor ganska så nära vägen.
Jag tycker inte att det är ngt fel på ngt utav det men om man kan så ska katten helst vara en inne/ute katt men i vissa fall kan man inte det.
Om man ska ha en inne katt så krävs det lite mer utav personen och den behöver även mer leksaker och aktiviteter än en utekatt.

Vi har två innekatter trotts att vi bor på landet, den stora vägen utanför huset(E20) gör att vi inte vill ha dom springa ute, då skulle dom snart vara platta.
Brukar dock låta dom gå ut ibland när jag är med dom och den ena vägrar att vara ute öht medans den andra gärna går ut några meter utanför huset, sitter och tittar en stund, tröttnar och går in igen.

*kl*

Jag har lite funderingar kring ämnet. Jag flyttar nu i augusti till en lägenhet mitt i stan. Min familj bor på landet så vi har alltid haft katter, så jag kommer sakna det enormt!

Nu till frågan, är det okej att ha en innekatt? Är det bättre att ha två eftersom man inte är hemma hela dagarna så att den har sällskap? Är det för litet för två katter att samsas på 34a kvadrat?

Min familj tycker att det är otroligt taskigt att ha katter inne, och visst skulle det vara jättetaskigt att ha våra katter inne. Men det är ju för att dom är vana att få springa ute hur mycket dom vill. Men om man då skaffar en kattunge eller någon katt från ett katthem som hela livet varit inne, då vet den ju inget annat och borde ju inte bli olycklig?

Någon som kan hjälpa mig att klura på det här? Jag vill så gärna ha katt, det är ju så otroligt ensamt utan!

Personligen tycker jag att 34 kvm är för litet. Jag skulle inte skaffa innekatt om jag bodde så smått. Det kan iofs bero lite på katt. Köper man en äldre katt som bara vill ta det lugnt på ålderns höst från tex. ett katthem kan 34 kvm säkert duga gott och väl, men för en ungkatt? Inte för mina ungkatter.

Tack för svar :) Jo jag känner nog också att det egentligen är för litet, typiskt. Jag får klara mig utan katter en period i livet nu helt enkelt.

Hej allesammans :)
Jag bor själv i en lägenhet mitt inne i ett litet samhälle där de inte alls accepterar att katterna går ute självmant. Där finns vissa katter här som gör det men grannarna är så trötta på dessa. När jag fick min fyrbenta sambo Goliat så visste jag inte riktigt hur jag skulle göra. Jag började vänja honom vid sele och koppel rätt tidigt så nu tar vi våra morgon eller kvällpromenader oxå får han gå i lina på altanen när jag är hemma och har uppsikt på honom och det fungerar bra. Folk tror att jag har skaffat en liten hund när de ser mig först för han går så fint i kopplet...
Alla är nöjda både grannarna och vi båda :bow:..

(har inte läst hela tråden)

Katter anpassar sig ganska bra skulle jag tro. De kan både bli glada som inne och utekatter beroende på vad för förutsättningar de har för att bli det ena eller det andra.

Vi hade en vuxen "hittekatt" (ligger en längre historia bakom) som vi tog in från att ha varit en vildkatt eller hur man ska säga. Hon mådde prima i våran lägenhet.
Hon försökte rymma ett par gånger i början (sprang ut i trappen mm) när vi inte kunde släppa ut henne på balkongen (andra våningen utan nät/inglasning) och de gånger hon kom ut på gården la hon sig bara platt på mage och vägrade flytta på sig, samma sak gjorde hon när vi satte på henne sele (som funkade jättebra inomhus)

Så jag skulle vilja säga att katten mår som ägaren vill att den ska må. Har man en aktiv katt som innekatt får man se till att aktivera den inomhus, om man nu inte vill promenera med den etc. :)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 897
Senast: Badger
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
567
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama