Inne/utekatt

Sv: Inne/utekatt

Tänk att det är så svårt att förstå att alla har olika förutsättningar....

Jag har utekatter, för att vi bor lämpligt för det.

Håller med! Mina är ute men får välja de går i perioder men de är i alla fall ute när jag jobbar... Och nu på sommaren så blir det ju mer...

Har en bekant som anser sig ha för dyra raskatter för att ha dem ute fast de bor på landet...

Är det något fel med det? Jag känner många som bor på landet som inte har sina katter lösa, oavsett typ av katt.

Nej de är upptill var och än men som h*n såg det så tyckte h*n de va mer självklart att de alltid skulle va inne...?

Nej de är upptill var och än men som h*n såg det så tyckte h*n de va mer självklart att de alltid skulle va inne...?

Jag anser också i princip alltid att katterna självklart ska hållas under uppsikt, innekatter med utevistelse i rastgård eller sele med andra ord.

Att det skulle vara djurplågeri att ha innekatt är bara trams! Jag kan inte komma på några argument för att ha utekatt - ja det skulle isf vara att den får välja själv vart den går men borde inte hundar och hästar ha samma rätt att välja själv då :confused:

Varför det? Olika djurarter har olika beteenden och behov. Jag skulle låta hunden springa fritt på promenad, för jag vet att den kommer tillbaka, men jag skulle inte släppa ut min zebrafink på flygtur och räkna med att den flyger tillbaka till buren igen.

Mina fiskar får aldrig komma ut nånsin, utan lever hela sitt liv i sitt akvarium, utan att jag tycker det är djurplågeri - men jag skulle tycka att det vore djurplågeri att ha en häst i en rasthage hela livet och aldrig nånsin släppa ut den.

Man kan ha en ödla ensam hela livet, men det är grymt att låta en häst aldrig träffa någon annan häst.

Det blir bara fånigt att införa någon slags djurdemokrati, där alla arter ska behandlas lika, tycker jag. Hundar, hästar, fåglar, fiskar och katter är väldigt olika djur med väldigt olika behov - det som är ett bra liv för en häst vore förmodligen djurplågeri om det skulle gälla en hund, osv.

En katt som aldrig varit ute nöjer sig FIN FINT med att bara vara inne. En katt som dock är van att vara ute vantrivs för det mesta med att bara vara inne... (har prövat båda ;))

Mina katter håller sig inom gårdens ägor.
Alldeles utav sig själva.

Det skulle varken en lös hund eller en lös häst göra.
Vilket gör att man måste hålla hästar och hundar inhägnade eller under uppsikt.
Mina hästar vill jag dessutom INTE ha in i hallen på huset.
Om de inte var instängda så skulle jag få in dem i köket.

En katt som dock är van att vara ute vantrivs för det mesta med att bara vara inne...

Men det finns de som när de har kommit in aldrig mera vill gå ut.
En vän till mig fick en gång en vuxen stallkatt.
Och den katten gick aldrig mera ut även om dörren till det hus som katten bodde i var öppen på sommaren.

Jag är för och emot båda, på ett sätt..
Jag har själv två innekatter. Och dom har alltid varit innekatter och trivs bra med det. Skulle dom börja vantrivas med det, så skulle jag troligtvis leta efter ett boende för oss, där dom har möjlighet att gå ut ibland.

Min pappa har däremot en utekatt, som alltid har fått vara ute. (han trivs dock otroligt bra med att ligga inne och sova hela dagarna, speciellt om det regnar, blåser eller snöar ;) )

Som många skrev. Man får se till att det passa, både läget där man bor, och att individen trivs med sin livssituation :)

Jag har dyra raskatter och kommer aldrig släppa dom lösa, oavsett boläge. Köper jag en huskatt så kommer den inte heller att få gå ute lös. Jag kommer erbjuda dom en stor rastgård, men helt fria; Aldrig.

Hade en huskatt som inte trivdes inne, så det var bara att bosätta sig så att hon kunde vara ute. Men aldrig mer.

Här är ett exempel på vad griniga grannar kan ta sig till
http://www.gt.se/nyheter/1.1171465/katt-dod-i-grannbrak

Som andra redan svarat så beror det på hur man bor och hur man har katt. Jag har en siames som får vara ute dagtid(sommartid) när vi är hemma och en bondkatt som får vara ute året runt, dagtid. När kvällen kommer ska de in och de vet om att de ska vara hemma då. Tidigare var mina siameser innekatter och mådde hur bra om helst, hade stor lgh att leka i och många möjligheter att klättra runt. De led ingen nöd då och de lider ingen nöd nu heller.

Men jag har i princip inga grannar.
Och de som jag har är snälla mot alla katter.
De skulle ta hand om mina katter om de hittade dem på tomten och komma med dem till mig.
Och nästan alla har katter där jag bor.

Mina katter håller sig inom gårdens ägor.
Alldeles utav sig själva.

Det skulle varken en lös hund eller en lös häst göra.
Vilket gör att man måste hålla hästar och hundar inhägnade eller under uppsikt.
Mina hästar vill jag dessutom INTE ha in i hallen på huset.
Om de inte var instängda så skulle jag få in dem i köket.

Nej, en hund måste du antagligen lära att den bara får vara på gården men de går efter det att ha lösa på samma sätt katterna.

djurplågeri är väl lite att ta i, bor man i lgh är det väl snällast mot katten att ha katten inne. Men person 2 anser att då skaffar man inte katt, man ska tänka ett steg längre.

Jag är böjd att hålla med person 2. Efter att ha tagit hand om ett antal innekatter med psykbryt pga understimulans. Att hålla katt inne ställer enorma krav på ägaren!

Och under vissa omständigheter är det djurplågeri att ha utekatt...

/Migo
just nu med fyra innekatter som snart ska introduceras till kattluckan för första gången...

Jag tkr inte att det är djurplågeri att ha innekatt! Men jag tkr att det skulle vara roligare för alla katter att få vara ute. Går kanske inte om man bor mitt i stan !

Beror på hur man bor och vad katterna trivs med. Mina egna katter är både ute och inne. De brukar somna inne på kvällarna strax efter midnatt och sen gå ut någon gång mellan 3 och 5.
Skulle tro att de tillbringar sina dygn 50/50 ute och inne, såväl sommar- som vintertid.
Jag bor i radhusområde med bilfritt på båda sidor så det funkar alldeles utmärkt.

Mina föräldrars katter har ungefär samma system på sitt ute- och inneliv. Där finns ju också en veranda där det brukar stå mat och vatten sommartid så de kan vara ute även dagtid när föräldrarna är på jobbet.

Samtliga vill vara ute. De står vid dörren och är väldigt upprörda om de någon gång måste vara inne.

Den diskusionen hör man ofta...

Jag tycker att det är trist att kalla någon djurplågare som har annan åsikt om katthållning, till en person som ofta är enormt mån om sina katter.

Jag tycker att man ska fokusera mer på att katter är individer.
Vissa katter älskar livet inne, kan t o m vara utekatter i sommarstugan och sen nöjt vara innekatter resten av året. Vissa katter MÅSTE få gå ute, även om de är uppfödda som innekatter, pga ett enormt stort stimulansbehov. Sedan finns också de katter som har varit ute och när de väl får komma in och får ett fint hem så vill de inte gå ut ens om ytterdörren står på vid gavel.
Vi behöver lyssna på våra djur.
Sedan måste vi förstås också se till att deras livsmiljö är säker och tillfredsställande, utekatter ska INTE bo i trafiktäta områden, innekatter behöver extra stimulans och tid.

En person som envist hävdar att innekatt är djurplågeri är svår att nå fram till. Man kanske får konstatera att man har olika åsikter och be personen att respektera mina, såsom jag respekterar hans/hennes.

Aveldjur som är fertila, kan ju helt enkelt inte gå ut, hur bra de än skulle må av det.

Kastrerade katter kan gå ute, tycker jag, om området tillåter det. Jag provade att ha min kastrat ute lite, men det visade sig snart att han smög in på deras altan och väckte deras tax mitt i natten. Sedan skulle han visst bajsat i rabatten, men det går jättemånga lösa här, så bajsandet behöver han ju inte vara skyldig till;) Men jag anser att om kattens utevistelse ger grannen obehag, är man skyldig att hålla katten inne.

Jag har personligen aldrig märkt skillnad på utekatt och innekatt temperamentsmässigt, och jag har haft många av båda delarna.

Molly och Findus

Jag har inne- OCH utekatter. Mina katter gör som de vill om de vill vara inne eller ute.

Jag har tidigare haft enbart innekatter och tyckte då att det var synd om utekatterna... men idag har jag ett annat synsätt då jag ser på mina katter hur glada och nöjda de är när de är ute. De vistas med oss i trädgården, solar i gräset, smyger på möss, busar på stallplan, hänger med upp på höskullen och håller mig sällskap i stallet. Efteråt följer de med in och myser i mitt knä framför tv'n. Det är det absolut bästa liv jag kan ge mina älskade katter.
:bow::bow::bow:
Mina två var också bara innekatter från början. Min Gustav (var då 1år)
låg bara och sov hela dagarna och ville inte leka.
Han fick börja vara ute i trädgården efter kastrering och jag har aldrig sett en gladare katt! Nu har jag båda katterna ute och dom är hur glada och nöjda som helst och leker och jagar varandra, som du skrev fick dom mycket glansigare päls och glada ögon.
Dom håller sig i trädgården och det är ingen trafik där vi bor, och dom går ut och in som dom vill. Det är mest Gustav som kan vara ute timmar i sträck medans lillingen är ute en ca halvtimme. Dock får dom inte vara ute om vi inte är hemma, lite koll vill jag ha.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 897
Senast: Badger
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
567
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern