Inlandsbanan Mora - Östersund

strawberrysylt

Trådstartare
Någon som åkt med Inlandsbanan? :)
Jag har länge velat åka den och nu ser det ut att kunna bli av...! Jag/vi vill åka antingen hela eller en bit av sträckan Mora-Östersund, så jag tänkte höra ifall någon har något tips på vart man vill bo eller äta? Eller något man inte får missa att spana in när man åker förbi? :)
 
Någon som åkt med Inlandsbanan? :)
Jag har länge velat åka den och nu ser det ut att kunna bli av...! Jag/vi vill åka antingen hela eller en bit av sträckan Mora-Östersund, så jag tänkte höra ifall någon har något tips på vart man vill bo eller äta? Eller något man inte får missa att spana in när man åker förbi? :)
Är man intresserad av bygdehistoria kan man kliva vid Fågelsjö och titta på "Gårn bortom åa" finns vandrarhem där med. Är en bits promenad från station.
 
Nja. Just sträckan Mora-Östersund är väl inte det mest fantastiska med Inlandsbanan ... Det ”roliga” börjar ju efter Östersund! Arvidsjaur, Vilhelmina, stanna vid polcirkeln osv.

Så har ni möjlighet, så åk lite längre! Vi köpte 14 dagars kort och sov kvar i bla Östersund (men dit åkte vi direkt) och hoppade av i ovan nämnda städer (med övernattning). Åkte ända till Gällivare och hann med några dagar i Kiruna också; fjällvandring, Malmberget och Sveriges godaste skaldjur (!).

Mysigt tåg, som stannar för renar och annat på rälsen. Lite dyrt att äta på de obligatoriska stoppen - så matsäck är att rekommendera om man inte är rik.

Vill man se mycket av norra Sverige så är det fantastiskt! Att vara kultur- och historieintresserad är ett stort plus för att få ut mycket av resan.
 
@Cha9 Tack för tipsen! Vart bodde ni i Östersund? Var det bra?

Nja, norra Sverige har jag redan sett till viss del, det viktigaste är att åka själva Inlandsbanetåget :p. Men då går det kanske lika bra att bara åka till Orsa bara för att? 😆
 
@Cha9 Tack för tipsen! Vart bodde ni i Östersund? Var det bra?

Nja, norra Sverige har jag redan sett till viss del, det viktigaste är att åka själva Inlandsbanetåget :p. Men då går det kanske lika bra att bara åka till Orsa bara för att? 😆

Vi bodde på Pensionat Svea. Ganska mysigt men nära gatumiljön så man får inte vara lättväckt...

Var inte så säker på att få åka det klassiska tåget. Nu var det ett tag sen jag åkte men från Mora fick vi åka buss (!) då det var något fel på tåget. SÅ fantastiskt är inte tåget att jag skulle välja det ”bara för att”. Lika trångt som ett vanligt tåg... Det kör bara lite långsammare emellanåt. Jag tycker hela grejen är att åka och få stanna på så många platser - kliva av och hinna titta en stund.

Men du kanske ska åka åt andra hållet? Om du sett Norrland menar jag. Men då kanske det inte alls är specialtåget, det vet jag inte.
 
@Cha9 Okej, tack!

Men..! Vad tråkigt att ni fick ta buss... men i år går tåget iallafall, det har jag sett :). Nä, det är kanske ingen fantastisk upplevelse att åka Mora-Orsa, men helt ok som rolig grej att göra lite bara för att tror jag iaf :). Jag tror det börjar luta åt en sån kortis...
 
Jag bodde längs Inlandsbanan så inte är det så märkvärdigt i mina ögon. Tror det var kring Strömsund nån som sålde mackor från perrongen , gott när man var hungrig!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 738
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 905
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp