inkörningsgigg

S

Sax!

Hejsan!

Är ute efter en inkörningsgigg, har sett den men vet inte vart den kommer ifrån. Kostar 12 500:- + moms. Är i aluminium (tror jag), gula hjul. Galler för fötterna, fjädrat enkelt säte. Svängel.

Någon som vet eller har något annat tips?

Tack på förhand!

Sv: inkörningsgigg

Novisselenhelbild_liten.jpg

hittade denna på tärnsjös hemsida. har för mig att det är th.
Och aluminium är den inte i, därmemot är den kanske galvad. Aluminium skulle knycklas sönder :)

Troed Hansson gör inkörningsgiggar som liknar den på bilden från Tärnsjö. Dom är kanon att köra med, priset är jag däremot osäker på. Har en gammal prislista från 2003 och då kostade den 13700 inkl moms.

Det är säkert jätte bra med en riktig inkörningsgigg, men för att vara ärlig så är det alldeles galet att betala så mycket mer pengar för en sådan istället för att köpa en begagnad rockard som kanske högst kostar 5000kr i bra skick. De finns i olika material, även de lättare metallerna.

Samma funktion mindre pengar. Visst det är ofta inte svängel på dem, men om du ska ha den just för inkörning och kanske sedan övergå till annan vagn, skulle jag absolut se mig om efter ett billigare alternativ...men det är ju jag det

Man får alltid vad man betalar för. Dom billigare varianterna är inte alls i samma kvalitetsklass (även om dom ser lika ut) och vid inkörning är det viktigare än någon annan gång att man har bra grejjer som verkligen håller.

Men det är klart att man kan använda en inkörningsgigg efter hästen är inkörd. Min tränare kör alltid med hans när han tränar hemma. Vissa tävlar t o m i lätt klass med dom.

Det är klart att om du ska använda den en lång tid så är det annorlunda. Jag trodde du bara skulle ha den under inkörningsskedet och en bit framåt.

Men man kan inte säga att man alltid får vad man betalar för i och för sig, märken i sig kostar mer och är inte alltid bättre. Men visst en inkörningsgigg som du ska använda under lång tid och kanske även tävla med är säkert en väl värd investering.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
21
· Visningar
4 070
Senast: ls2023
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 153
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18