Inkörning

H

Helenea

Hej! Jag håller på att planera upp höstens aktiviteter för min ponny som är född 2005. Jag vet inte hur ni har gjort, har ni både kört och ridit in era hästar? Problemet med min ponny är att jag inte kommer att kunna rida henne mycket, det skulle möjligtvis vara så att jag kan rida henne under inridningsperioden men inte mer än så. Jag känner inte att jag har något jättebehov av att rida in henne överhuvudtaget eftersom att jag inte kommer att kunna rida henne, fjantig som jag är vågar jag inte heller låta någon annan rida henne. Jag vet inte hur jag ska göra, först och främst hade jag i alla fall tänkt köra in henne nu till hösten och ev. rida in henne när inkörningen och grunderna sitter där. Det får ta den tiden det tar så det får vi se när det blir i så fall. Men till frågan, är det viktigt för hästens utveckling i körningen att ni kan variera det med ridningen?
Tack på förhand :) /Helene

Sv: Inkörning

Du behöver inte rida henne, enbart körning är jätte bra träning, men det beror på vad du tänkt med din körning, ska du tävla så är det betydligt lättare att träna dressyren uppsutten (eller iaf få till det som ev. krånglar när man kör) och hästen blir betydligt mer smidig i maratonhindren om man hopptränar den, men det går ju iofs att löshoppa. Sen är det ju klart kul med variation för hästens del, men det är ingen nödvändighet.

Tack för hjälpen! Jag får tänka på det här lite mer och se hur jag gör men det bästa vore alltså att variera körning och ridning? Det är ganska svårt att hitta en duktig liten ryttare som kan rida och vidareutbilda en precis inriden ponny som inte redan har fullt upp med sin egen häst.. Jaja, tack för hjälpen i vilket fall som helst!

Jag vet inte om det är bäst för alla hästar, men jag tycker att det har blivit skillnad på smidigheten på hästarna efter man har börjat rida dom om dom bara vart körda innan, men det kan ju vara olika. Sen måste jag ju säga att dom hästar jag hållt på med har tyckt det var roligare med körning än ridning (även om dom tyckt om att göra något annat ibland) så skulle jag välja mellan att bara rida eller att bara köra, så skulle det bli bara köra :)

Jag hade tyckt att det skulle vara bra om du hade ridit in henne även till våren...Olyckor kan ju faktiskt hända så att man måste sälja sin älskade häst och då är det ju bra.
Tänk på att ta det lugnt med inkörningen.Ta den tid som behövs och stressa absolut inte.Bra om du tränar den att dra lite annat innan kanske med lr går över konstiga saker mm.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 842
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 860
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London