Inkörning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare minihopp
  • Startdatum Startdatum
M

minihopp

Då var det dax för vagn bakom lillpållen då! Vad tycker ni här om utrustning och metoder vid inkörning?? Själv har jag haft som inriktning : Så lite saker som möjligt på hästen, jag kör utan tussar eller huva, inga skygglappar. Bara uppkäk (lååång) och två ledare som orkar hålla i om det skulle behövas.. Har alltid gjort så men nu var det länge sen jag körde in någon så era erfarenheter skulle vara roliga att höra.

SLAGREM...får man aldrig någonsin glömma...för ett tu tre så slår dom...9 st av 10....käk skall man ju oxå alltid ha i början.....

Varför ska man alltid ha käk? Observera att jag frågar för att jag inte vet och inte för att kritisera.

Måste o måste...det är en säkerhetsdetalj, men man skall inte ha korta käkar på dom när dom är små...det är för att dom inte skall få huvudet mellan bena och få kraft om dom skall börja slå......även om du har en snäll häst så kan den bli rädd och slå...sen blir den för ATT den slår...Jag har varit med om detta på stort sett alla jag kört in...men har du slagrem o käk så brukar det stanna vid ett eller två slag...annars kan dom få bena över skalmen och då är det INTE roligt :crazy:

Sen är det väl lite lättare att vänja dem vid käken på en gång..
Vet några som skulle göra hästen en "tjänst" och väntade med käken tills hästen började komma ner i tiderna... Hästen uppskattade inte käken så att säga, utan knäckte den väl en si så där 10 gånger innan de gav upp.. :D :D :D
Det vart ingen tävlingshäst heller eftersom han inte klarade av att gå under 30 utan hjälp av käken.. :angel: :angel: :angel:

Tror du vet vilka detta var... :angel: ;)

Ok. Uppresande tygeltag funkar ju inte när man kör. :D

Mitt ponnyskrälle kördes i unga dar med slagrem för att hon kunde studsa en del om hon ville. Dessbättre har hon nästan helt slutat med de fasonerna.*ta i trä*

:banana: tycker att du även kan gå in på körning och kolla vad de tror att man behöver vid inkörning.

mvh rymdentusiasten :bump:

Det är en helt annan sport, med en helt annan utrustning... Vilket man bör ha i åtanke... även om dte är bra att skaffa tips och ideer från alla möjliga ställen :D

Ja, just ja, slaggjorden den glömde jag. Den är ju i princip fastvuxen på mitt sele, då storgrabben min kan vara lite busig. Haft vagnen på nu. det gick riktigt hyfsat. Lite studs men sedan jättesnäll.

Jag brukar ha käk även när jag tömkör i början. Det är bara ur ren säkerhetssynpunkt, hästen kan inte sparka så långt bakut om den inte kan få ner huvudet.

Har själv varit med om en tvååring som jag tyckte var så snäll att jag slarvade med slagrem och käk, helt plötsligt blev han skrämd och sparkade bakut, smällde i sulkyn, blev bakrädd och kickade en gång till och fick ena benet över skakeln! Som tur var blev han inte så illa tilltygad ändå, men det blev ju att backa flera månade kändes det som med inkörningen.

mvh jonte

jag tycker oxå att man ska ha slag, så att sådana olycker som hände dig inte händer. Även om kanske din häst "klarade" sig mentalt, (även om du fick börja om) så finns det många hästar som har slagit när de blev inkörda , blivit skrämda och sedan inte fungerat som travhästar. ALLTID slag vid inkörning!!!

Det finns sätt att göra så att hästarna inte drar sönder käken, och läs hela tråden nu, nämligen gomtryckare. Det finns skonsamma variationer (måste dock fortfarande ha tillstånd, men det är inte svårt att skaffa) de gör ju visserligen fortfarande ont, men hästen drar bara ner huvudet ett par gånger sen lär den sig att det känns lite när man försöker knäcka en käk.
Jag vet att det här låter grymt, men jag locvar det är inte så farligt som det låter. Har varit med ett antal gånger då detta har gjorts och hästarna har inte lidit av att ha den.

exakt HUR vet du att hästen inte lidit av detta?

less is more.

mvh rymdentusiasten :bump:

Jag pratade med honom och då berättade han att det inte gjorde ont, och att han vill ha mer havre. :p

nä, vi hade i hop med en veterinär nogrann koll på den aktuella häst munstatus, så att han inte hade sår, "blåmärken" mm.
Hästen blev heller aldrig grinig när man satt på huvudlaget, dock slutade han knäcka käken, så lite har det nog känts. :smirk:

Jaha? Ja, Gomtryckare vet jag inte om det hade funkat på denna eller inte? det var inte min häst jag var bara åskådare... Men är ju tveksam om det hade hjälpt eftersom hästen fick ren panik när känken skulle spännas... :crazy:

nä, självklart skulle den inte haft gomtryckare då. och jag vet att det kan se ut som att jag är allmänt FÖR gomtryckare och det är jag inte. jag är faktiskt EMOT användning av det. På den här specifica hästen hjälpe dock inget annat och efter en ca 10- 15 knäckta käkar med skentur till följd var vi tvungna att göra något... :o

Jag brukar sätta en gummistropp mellan käken och selet, just för att undvika att de ska knäcka käken. Men de får fortfarande motstånd om de försöker "bula" ned huvudet och slå.
Har jobbat i travstall förut där hästarna skulle köras in med: huva, helstängt huvudlag och tungband. Min erfarenhet därifrån är att dessa hästar ofta blev räddare än de jag kört in "rena". Tycker att man kan ge dom möjlighet att se och höra vad som händer omkring dom. Lite bus kan det väl få bli, men oftast slutar dom snabbare när dom märker att inget farligt händer. Är det för tidigt att köra in före ettårsbetet??? Har fått några såna kommentarer här hemma.

Jag hå¨ller på att tömköra mina ettåringar nu, målet är att få dom i vagn innan betet...någon körning blir det ju inte tal om, men att dom får känna på grejorna innan det är dags för betet...

tycker oxå att man ska köra in pållarna så "rena" som möjligt, undantaget då säkerhetsgrejerna. Lång käk och slaggjord är alltså obligatoriskt!
Detta kommer mycket från att tränaren jag hjälper (var den första jag fick kontakt med inom travet) oxå kör in "naket". Jag tycker det blir mycket tryggare individer på så sätt.

Om det är för tidigt eller inte beror på vad du tänker göra med din häst i sommar. kör du bara in den och sen låter den gå på bete är det ju ingen fara, men på ett ställe där jag jobbade körde vi in hästarna på försommaren och körde den sen (joggning) hela sommaren samtitigt som de gick på bete. Det fungerade alldeles utmärkt och hästarna fick en mycket bra grundkondition innan vinterträningen.

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 406
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 283
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 995
Senast: kma
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 341
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar