Inkörning bättre om hästen står i spilta??

L

Ladan

Vill börja med att jag aldrig har kört en häst i mitt liv, så jag kan ingenting om det här:crazy:
Men min granne håller på med brukshästar och kör i skogen och så....nu till saken. Blir en häst lättare att köra in och potentiellt bättre om den står i spilta? Motiveringen skulle vara att den på så sätt lär sig att hålla en större uppmärksamhet bakåt istället för att vända sig som den gör i en box?! Jag kan i och för sig tycka att det låter rimligt men vill gärna höra om fler resonerar så.

Sv: Inkörning bättre om hästen står i spilta??

Jag tycker absolut att det är lättare att köra in spilthästar. Man vet när man börjar jobba med dom att dom inte är bakskygga, lyssnar på komandon mer osv. Givetvis så tycker alla olika.Vi vill ha alla våra unghästar i spilta första vintern. Dom står givetvis inte i spilta alla nätter men till 90%.

Det tycker absolut inte jag, jag tycker snarare det är olika från individ till individ. Jag har haft spilthästar som varit svårare att köra in än boxhästar och tvärt om. Nu har vi inga i spilta längre eftersom det var tal om att detta skulle förbjudas (har inte alla detaljer, har inte läst på) och jag tycker dom står mycket bättre i box.

sen gammalt säger man så, men det är väl för att man inte hanterade unghästar inom halvblodsaveln som man gör idag, man tvingades hantera den mera och den blev inte bakskygg (om den inte fick stryk av hötjugan förstås)

Jag tror det spelar mindre roll på en normalt hanterad individ.

men som sagt, det är ett vedertaget uttryck i lite äldre kretsar

Det tycker absolut inte jag, jag tycker snarare det är olika från individ till individ. Jag har haft spilthästar som varit svårare att köra in än boxhästar och tvärt om. Nu har vi inga i spilta längre eftersom det var tal om att detta skulle förbjudas (har inte alla detaljer, har inte läst på) och jag tycker dom står mycket bättre i box.

DU tycker att dom står bättre i box ja. Vad tycker din häst då? Våran ardenner står mer än gärna i spilta. Får han välja så går han till spiltan ist. för boxen.

Anledningen till att JAG tycker dom står bättre i box är för att JAG tycker det ser ut som om dom trivs bättre då, dom blir mer harmoniska och det blir lugnare i stallet. Vad DOM tycker vet jag inte då jag hittills aldrig träffat en häst som har kunnat berätta det för mig...

Men det är ju som allt annat olika från individ till individ.

jag hade med en sådan, ett vbl sto. Hon älskade sin spilta, en det var bara för att det var där hon fick kraftfoder när hon gick på lösdrift. sen gick de ut igen :)

Spilta känns som onödigt grymt om möjlighet till box finns. Lätt att de börjar krubbita eller väva eller sura när de står o glor in i väggen och inte får röra sig alls, eller rullar sig. svårt att ha strö och hö med då de sparkar det under sig. Hästar ska röra sig så mycket som möjligt och ha möjligheten att klia sig och ligga hur de vill. Box är ett sämre alternativ än lösdrift, men så ser stallarna ut. Spilta, eller varför inte mjölkkor som står så dagarna i ända, är grymt.

Jag har aldrig varit med om att en spilt häst väver eller krubbiter. Ströt ligger kvar om man bara strör ordentligt och inte snålar på det. Vad är det som säger att dom står och glor i en vägg? Vi har fönster i våran spilta. Jag fattar inte varför inte korna får gå ut på vintern. Våra var ute varje dag på vintern då vi hade kor och tjurar. Såg mysigt ut då dom delade hö med hästarna.

Senast ändrad:

Jag har sett många spilthästar som både väver och krubbiter, därmed inte sagt att alla gör det. Men jag håller med Snigelfarmor om att lösdrift är det absolut bästa eftersom hästarna då kan röra sig fritt vilket är det mest naturliga för dom, efter det kommer ju boxen och sist spilta. Det är min åsikt, men med det inte sagt att alla hästar som står i spilta mår dåligt.

Jo för dom som trivs på lösdrift så är ju det kanon ju. Men alla kan ju tyvärr inte gå på det.

Tack för svaren.
Om jag förstår det rätt så ÄR inkörningen lättare (eller säkrare) om dom stått i spilta i alla fall ett tag innan. Om den övriga diskussionen spiltans vara eller inte så kan jag nog bara säga att det olika från individerna. Granne har som sagt sina i spiltor men dom är ju så coola....skulle jag ha min fisförnäma dressyrblodshysteriska "jagärräddförallt"-häst i spilta skulle det nog bara sluta med olycka. Vi ska dela hagar nu i sommar så hoppas coolheten smittar lite....

Då har du förstått mig fel ;) Om en häst kan stå i spilta eller inte har inte med individen att göra, utan hur den är hanterad och tränad, däremot om den trivs (alla hästar ska kunna acceptera det på samma sätt som att stå uppbundna i gången eller stå still mellan skaklar), i spilta eller inte det är olika från individ till individ.

åk till närmsta ridskola som har spiltor. Jag tänker på lund och umeå rf där jag spenderat mest tid. jag blundar i stallgångarna..och sparkar in hö till de som sparkat ut sitt hö och ska stå 18 timmar utan..Nej, bra förslag och debatt om spiltor från djurskyddsmyndigheten!

Tur att jag håller mig i närheten av seriösa ridskolor då...... Där står dom iaf inte utan hö i 18 timmar. Dom har foderbord och går ute mycket, mycket.

"Om jag förstår det rätt så ÄR inkörningen lättare (eller säkrare) om dom stått i spilta i alla fall ett tag innan."
Så är det kanske, om man missat dom allmänna grunderna. I annat fall spelar spilta eller inte spilta inte någon roll.

LIA

Tycker du blandar plommon och gurka.

Det är illa om hästen måste stå inne dom flesta av dygnets timmer. Oavsett!! Se annan tråd i ämnet.
Det spelar mycket liten roll om hästen står i spilta eller box dom (få! :smirk: ) timmar dom står inne. Våra hästar stod i stort sett still när dom var boxade tidigare, så jag tror inte att spiltan i det fallet är så illa.

LIA

"Om jag förstår det rätt så ÄR inkörningen lättare (eller säkrare) om dom stått i spilta i alla fall ett tag innan."
Så är det kanske, om man missat dom allmänna grunderna. I annat fall spelar spilta eller inte spilta inte någon roll.

LIA

WORD!!!!!!!!!!

Spilta känns som onödigt grymt om möjlighet till box finns. Lätt att de börjar krubbita eller väva eller sura när de står o glor in i väggen och inte får röra sig alls, eller rullar sig. svårt att ha strö och hö med då de sparkar det under sig. Hästar ska röra sig så mycket som möjligt och ha möjligheten att klia sig och ligga hur de vill. Box är ett sämre alternativ än lösdrift, men så ser stallarna ut. Spilta, eller varför inte mjölkkor som står så dagarna i ända, är grymt.

word! uppbundna mjölkkor 24/7/52 är ett rent HELVETE! :mad:

lösdrift tycker jag är det bästa men som vi alla vet kan inte alla ha det, jag hade det i två år men har nu stall. Försöker dock bara ha inne hästarna 9 timmar eller mindre.

Meningarna ang. lösdrift/box/spilta går verkligen isär och åsikterna är lika många som det finns hästfolk i världen och där lämnar jag det därhän :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 576
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 302
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar