Inkörning bättre om hästen står i spilta??

Sv: Inkörning bättre om hästen står i spilta??

Försöker dock bara ha inne hästarna 9 timmar eller mindre.

Helt OT.

Jag är oxå en sådan som räknar timmarna inne istället för många som räknar dem ute. Många säger stolt att deras hästar minsann går ute mellan 8 och 18, heela tio timmar. Vänder man på det så står de ju inne 14 timmar.

"Gissa om något tekniskt hakat upp sig."

Tror du? ;)
Jag gick in extra för att kolla att mitt inlägg inte redan blivit ivägskickat. Ingenting. Oki, då sänder jag det då = dubbelpostat. Hmmmm

Word, hur ska man översätta det. Att du sagt de rätta orden. Att det du skrivit(sagt) är det som gäller. Ungefär så, skulle jag kunna tänka mig.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaret.

Jag försökte skicka mitt inlägg- svar: gick inte, försök igen. Så då gjorde jag det, flera gånger om. Ungefär en halvtimme innan tiden som står angivet. Jaja!

LAI

WORD!!!!!!!!!!

:confused:

LIA

word menas med att man håller helt med. typ att du tog orden ur munnen :D

edit: hmm ojdå såg att du redan fått en förklaring...

ännu mer ot...

precis, vi tänker nog väldigt likt. Många tycker att jag tar in hästarna sååååå sent. "Va? Ska du ta in hästarna NU?!?!?!" (klockan nio på kvällen) men va 17 gör det? Dom står ju bara o glor i boxen ändå... Smidigt med box är att man kan fodra hästarna enklare separat, om de fått välja hade de nog gått ut efter allt var uppätet. Dock brukar de ha att tugga hela natten på halm så systemet får hålla igång, om de fått hö som räckt fram på morrontimmarna hade jag fått rulla ut dom efter nga veckor :rofl:

men visst kan man ge foder individuellt i lösdrift med, men jag tycker det är smidigare i boxarna. Ja det är ju jobb med alltihopa hur man än gör men det är väl det som är livet också :)

Tack för förklaringen.
Och tack för svaret innan. :o

LIA

Svart/vitt, allt/inget... Vad tycker du om att en spilthäst tillbringar natten i spilta och dagen ute? (inne 8-10 timmar)

Är inte det uppenbart vad jag tycker om spiltor? :) Men gillar att de bara står inne 8-10 timmar. "Min" står tyvärr inne mycket mera, men i halmad box iallafall.

Däremot, så tycker jag att alla hästar ska lära sig stå i spilta. Det har varit mycket pengabesparande och praktiskt för mig då man tävlar och hyr en billig spilta som uppstallning, mot en dyr box. Min häst stod lugnare i spilta när vi var ute på anläggningar.

Anledningen till att JAG tycker dom står bättre i box är för att JAG tycker det ser ut som om dom trivs bättre då, dom blir mer harmoniska och det blir lugnare i stallet. Vad DOM tycker vet jag inte då jag hittills aldrig träffat en häst som har kunnat berätta det för mig...

Men det är ju som allt annat olika från individ till individ.

Jag hade boxar i mitt stall, men gjorde om till spilt stall (flera år sedan), när det var boxar var det mycket bråk i stallet med spiltor blev det helt lugnt. Inget sparkande i väggar o dyl. Men som sagt det är olika på individer.:banana: Tilläggas bör att våra hästar aldrig står inne mer än max 8 timmar.

Jo.
Vad jag ville säga var väl det att allt är inte svart eller vitt... Nu menar jag inte alls att du ska svara på det här, jag menar det som en tankeställare...
Vad är bäst; en häst som står i box och får vara ute 3-4 timmar per dag eller en häst som står i spilta och är ute 12-15 timmar per dag?

Själv har jag mina hästar i box. Men jag är väldigt intresserad av grundfrågan i tråden, underlättar man inkörningen om man har hästen i spilta? Jag har nämligen hört att så är fallet ifrån många olika håll... och nu har jag en unghäst på väg hem (i maj!:bump: ) som ska bli min nya körhäst...
:)

Min mentor (farfar) sa att det var lättare att köra in en häst som var spilthäst pga att de oftast inte var bakrädda. Provade själv att ta en 9 år gammal islandshäst som bara var riden och göra alla fel man kan göra när man ska köra in en häst. Tömkörde 2 ggr sedan spänna för. ( inget som rekomenderas att göra) Det var som om han aldrig gjort annat än dragit på sin släde och sin vagn. Han är spilthäst. Så lite sanning kanske det ligger i det de gammla gubbarna har att säga.

Nä, precis. Och så är de vana med spiltväggen som tar emot... jo, det är mest "hästgubbar" som rekommenderar spilta till körhästar och de är ju i minskande, både gubbarna och spiltorna...
jag lyssnar väldigt gärna på vad de har att berätta, de är en guldgruva till kunskap!
"Lyllos" dig som har en sån farfar!!! :)

Nä, precis. Och så är de vana med spiltväggen som tar emot... jo, det är mest "hästgubbar" som rekommenderar spilta till körhästar och de är ju i minskande, både gubbarna och spiltorna...
jag lyssnar väldigt gärna på vad de har att berätta, de är en guldgruva till kunskap!
"Lyllos" dig som har en sån farfar!!! :)

Ja jag var tacksam när jag hade honom, tyvärr är han borta nu men han lärde mig väldigt mycket. Jag saknar honom väldigt!:love:

Det var faktiskt samma sak med min ponny då mamma körde in henne. Hon hade bara ståt i spilta hon med. Sedan så tror jag att dom flesta har hört att det är lättare att köra in dom då. Dom har ju redan fått lära sig en hel del kommandon som tex, "back,sida stå still" och säkert några andra med.

ni glömmer att man förr hade med fölen ut i vagn bredvid mamman och då blir det naturligt.
Det är inte bara att ta en ridskolehäst från spiltan och ut i vagn.

Jag tror som sagt att det både kan vara bra och dåligt, men eftersom det går att köra in en boxhäst med så kanske man ska fokusera mera på körkunskap och unghästhantering än på att ställa hästarna fastbundna i en spilta, med vävning, krubbitning, skador och onaturligt liv som följd.

Kom ihåg alla de "tokiga" hästar som aldrig gick att köra, eller sök i arkiven efter körolyckor på 1920 talet så ser ni att alla hästar kanske inte var bra inkörda förr, heller.

Har hört historier om hästar som blivit utdömda av veterinär pga att de inte gick att köra. De hästarna vistades inte i samhället och "finns" alltså inte på bild. Men jag tror de stod i spilta.

Min kere Far sa alltid att köre hästern skull stå på spilt. Men jag kan int säge att Kotte har blivit sämmre köre häst när han kom i en box. Jag kan inte minnes någon som hade box till sine häster förr. Märrarna fölede ofte ute och sen när man stallade in så band man upp fölen.

Vill börja med att jag aldrig har kört en häst i mitt liv, så jag kan ingenting om det här:crazy:
Men min granne håller på med brukshästar och kör i skogen och så....nu till saken. Blir en häst lättare att köra in och potentiellt bättre om den står i spilta? Motiveringen skulle vara att den på så sätt lär sig att hålla en större uppmärksamhet bakåt istället för att vända sig som den gör i en box?! Jag kan i och för sig tycka att det låter rimligt men vill gärna höra om fler resonerar så.

Jag tycker att det är lättare att köra in dom om dom stått i spilta ett tag. Dom är mycket mera lyhörda och dom förstår att man inte bara kan vända sig, att det finns ramar och väggar omring dom. Att dom får lyssna på kommandon. Framför allt så är det inga problem att binda upp dom någonsin mer. Jag kör i skogen lite till hobby ännu då hästarna inte är så gamla. Då är det inga problem att binda upp den ena undertiden man kör den andra och tvärt om.

Jag resonerar så att unghästar, allra helst under under ett tag ska stå i spilta.

Fölston eller sjuka på nåt sett ska stå i box.

Och resten kan gott och väl gå på lösdrift. Bara välhanterade unghästar går på lösdrift.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 576
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 302
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar