Sv: Inkomst?

KL

Vi verkar vara en hel del som pluggar!

Vad står KL för? Har sätt det stå i början av många meddelanden.

Vist är det många som pluggar och har häst!
Jag kommer ihåg när jag skulle skaffa häst när jag plugagde och hade en klasskompis som hade haft häst innan man sa att hon sålde ju den eftersom hon började plugga. Och det finns ju en del andra annonser där det sår att hästen måste bort aktu för att ägaren ska börja plugga. Tråkigt att man känner att man inte kan ha råd med det, men oftast så fixar man det om amn vill! Man får priorietar bort lite öl på krogen så har man lite mer pengar till hästen:)

är sjukpensionär,har familj,hästar,hundar,katter.prioriterar barnen o djuren lägger inget på mig själv(bara dessa jäkla cigg)klipper mig själv,köper kläder på second hand m.m allt för att ha råd med djuren.men jag klagar inte.trivs med mit liv.

Utan OB (juni,juli,aug) har jag ut ca 18500:- efter skatt.

Med OB, varierar lite men ligger mellan 20-25'000:- efter skatt.

Vi har tre hästar. Två är mina, en e min sambos, vi delar alla deras kostnader utom skoning, veterinär, försäkring och träningar. Min sambo ligger på samma lön som mig ungefär, dvs mellan 20-25' ut de flesta månader på året. Hästarna står hemma på gården.

Kan väl säga att vi klarar oss rätt bra :angel: MEN jag klarade båda mina hästar även när jag pluggade, dvs levde på studielån 7000:- som inte bara räckte till hästar, utan även egen lägenhet o bil. Man får snåla på allt annat bara...

KL = knapplån, när man trycker på närmsta svarsknapp utan att rikta svaret till den personen.

Det går få runt ekonomin om man bara vill! Herregud, jag lever på sparlåga men har ett väldigt gott liv ändå! Man får jobba på sommaren och hoppa över semestern så får man lite extra inkomst. Om man har tid och möjlighet kan man ju extraknäcka lite också. Söka stipendier är inte heller helt fel :D

Jag betalar 4000:- i månaden för helinackordering i fullservice stall 30 min med bil, 25 min med tåg från stockholm Centrum, det enda jag gör är att mocka till min häst och göra höpåsar. Men som du säger ska man vara i stockhom city med häst kostar det minst 8000:-/ månad!:cry o dessutom absolut inga hagar "på köpet":crazy:

*kl

Jag undrar vart man hittar alla dessa karlar, välbetalda eller inte, men som är villiga att betala för ens intressen? Kan någon tipsa om nån kontaktförmdeling? ;) Jag har inte lyckats så bra, trots att jag aldrig haft några större besvär med att skapa intresse hos motsatt kön:angel:

En kostnad som är stor oavsett om man har liten eller stor kassa är det här med hästtransport. Det blir en dyr historia om man köper en och bara använder när man åker på kurs eller klinik el dyl 3-4 gånger /år. Det är inte så lätt att hyra på bensinmackar och andra uthyrningsställen längre. Jag fick åka till grannstaden för att få tag på en som hade tillåten vikt för min häst och bil.
Hur gör ni?

För att svara på grundfrågan så får jag ut ca 20' och betalar ca 2000/månad för hästen + bilresor, kurser, hyra av transport etc

Jag har hitintills kört runt i en väldigt gammal kärra jag köpte för några ynka tusenlappar, renoverade den totalt o den funkar fint. Inga stora pengar där alltså. Men nu när vi är två i familjen som åker o tränar minst varannan vecka ibland mer så har vi satsat den investeringen som krävs för o få en ny, säkrare o vackrare kärra o dra. Hästtransport är ju en investering som tillhör hästintresset om man har behovet av att åka. Det har vi då vi bor så långt bort från allting.

Innan jag köpte min gamle så hyrde jag av en kompis, den enda som hade en kärra jag fick dra med dåvarande bil. Inte ens bensinstationernas vagnar fick jag dra då o de är rätt låga vikter på :angel:

*kl

Jag undrar vart man hittar alla dessa karlar, välbetalda eller inte, men som är villiga att betala för ens intressen? Kan någon tipsa om nån kontaktförmdeling? ;) Jag har inte lyckats så bra, trots att jag aldrig haft några större besvär med att skapa intresse hos motsatt kön:angel:

HEHE jadu den första kommentaren om min sambo till min kompis var åh kolla in tönten i gayställ! ( vi var på gelleråsen å körde roadracing, motorcyklar alltså) Men han visade sig vara en helt underbar kille när han kom å pratade å då föll man ju pladask sen :love:sen visade det sig att han är en av våra stjärnor till skidåkare från sverige å han vill göra allt för att göra sin sambo lycklig så innebär det häst så köpte han en åt mig han gör allt för att försöka lära sig allt om hästar och följer gärna med ut till stallet och mockar och fodrar fastän han inte behöver så jag tror på dem där töntarna som efter en andra blick inte såg så tokig ut (kläderna går ju alltid att byta ut liksom) så satsa på dem! Dem har oftast ett stort hjärta vilket är viktigast av allt om dem sen har en bra inkomst och kan och vill betala för en annans intresse för att göra sin älskling lycklig så är det ju bara bra :) Men man får ju inte glömma bort att man måste offra sig lite för dem med, många tjejer som utnyttjar sina snälla pojkvänner tyvärr :(

Jag har ca 6000 kr över efter att min hyra (rum) och hästen (box, foder, strö, försäkring, skoning) är betald.
Fn. tränar eller tävlar jag inget så sånt har jag inga utgifter för. Köper dock ganska mycket hästgrejer :angel:

Får ut ca 6000-7000kr i månaden,jobbar 50%, sambon runt 15000kr..
För oss går det nätt och jämt runt, oftast får sambon jobba lite extra hemma.... Har en stor häst och en shettis och en familj att försörja och huslån att betala av på. De månader det är skoning blir det väldigt tajt. Har hästarna hemma på gården.
Har fått ett tim vik nu så hoppas på att vi kommer få det bättre ställt snart.. Kan ju aldrig unna sig något.. och sambon har aldrig något över till sina intressen..

jag får ut mellan 11-16 tusen i månaden, beroende på hur mkt ob jag jobbat.
har en häst som jag är fodervärd åt kan man säga, men jag betalar inte stallhyran (ägarens stall). står för alla andra kostander.
rider dressyrlektion varje vecka, hoppning varannan. när säsongen kommer ingång så blir det terrängträningar också. så det som kostar mest är skoningar, träningar. sen lägger jag kanske lite för mkt pengar på utrustning :angel:

hej hej.. just nu så¨är det lite snålt pengafronten här... :crazy:
Men jag har nu sen vi flyttat ca 8000 ut i månaden och det är uträknat på mammapenning, barnbidrag osv. sambon har ca 20.000 ut... sen ska han även börja jobba som ordningsvakt 1-2helger i månaden.. (rent nöje från hans sida)
vi har 2hundar med vars 1190kr i förs/år.
3hästar varav den ena kostar 375kr/år i förs. och de andra två är foderhästar.
hästarna äter hö för ca 30kr/dag, strö går åt för ca 6kr/dag och kraften ligger på 12kr/dag.
Hovslagararen kostar 400kr/8:e vecka till ena hästen, 200kr/8:e vecka för shettisen och 100kr/8:e vecka för isisen.

Vilket blir:
Hö: 900kr/mån
strö: 185kr/ mån
krafft (Kornkross, Betfor, Lucernpellets, B-vitamin och Solidmineraler): 365kr/mån.
hovis: 350kr/mån.

Summa: 1800kr/mån i bara drivande kostnader, sen tillkommer ju skador, förs. 1gg/år, vacc + avm mm....

Har hästarna hemma i eget stall...

Egentligen bör man tänka så här. HUR mycket behöver jag för att klara mig. Inte att: jag har si eller så och gör si eller så. Fär några år sedan hade jag a kassa, fick ut knappt 8000:- efter skatt. Jag klarade av: häst + lägenhet + bil + vanliga löpande hushållsutgifter + mat. Sen var pengarna slut. Men det var vad jag behövde för att KLARA mig. Att jag sedan inte hade ett öre att slösa på kläder/krogen var ju en annan femma. Men det jag VILLE göra och det jag behövde för min överlevnad klarade jag av. Nu skulle jag inte klara mig på detta då mina utgifter stigit.

Ja, detta är ju helt beroende på vad man har för förutsättningar. Jag skulle aldrig klara en häst på 2000 kr/mån. Inte ens en halv. Här kostar stallplatserna runt 2000 kr och vill man ha ridhus kostar det kanske 2500 kr. På det kommer foder beroende på om hästen kan äta det som ingår i hyran.
Sedan är det ju hovlsagare, försäkring, vaccinering, avmaskning, utrustning, ridhuskort, tränare osv. För mig hamnar det kring 4-5000/mån beroende på stallkostnaden. Nåt billigare kommer jag inte undan på för jag har inte möjlighet att ha i nåt hemmastall eller annat.

Sedan kommer ju ens egna kostnader för boende, mat, bil osv. Jag har räknat ut att om jag bor i en lgh och betalar 2000 kr i hyra (delar med sambon) då måste jag ha in MINST 13000/mån för att det ska vara ens tänkbart med häst. Jag har 3000 kr för lite i dagsläget så det går inte. Tyvärr. Även om andra klarar sig på 7000 kr så gör jag det inte, för jag har inte det förutsättningarna.

kl

Som dom många här påpekat så beror det ju på vart i detta avlånga land man bor.
Får ut mellan 11-16t/mån.
ca:3000 på hästen /mån. Då tillkommer träning/ridhuskort+ev utrustning.
Jag klarar mig, men det är precis så ska flytta lite närmare Stall+jobb så kommer jag kunna spara en hel del.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 488
Senast: Squie
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 477
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna