Inkomst för gravid arbetslös??

JessicaM

Trådstartare
Är det någon som vet hur mkt man får efter skatt om man har varit arbetslös länge och sedan ska vara mamma ledig??

Försökt att googla men jag hittar inget. Har även mailat försäkringskassan men får inge svar..

Jag är för närvarande sjukskriven, varit det i 1år. Ska nu ut och arbetspröva Äntligen :D . Snart får man ju stämpla som en vanlig arbetslös. Jag är 28år och ska jag vänta tills jag har ett fast jobb blir det nog inga barn förrens man är 50år!!! Därmed denna fråga..

Någon som har en aning??

Sv: Inkomst för gravid arbetslös??

Om jag har förstått det rätt så läggs din SGI vilande under den tid du är arbetslös och din föräldrapenning beräknas alltså på den lön du hade innan du skrevs in på AF.

Hur det fungerar efter en längre sjukskrivning är jag dock osäker på.

Vad är din sjukpenning grundad på ?

Min sjukpenning var grundad på arbete och då beräknas FP på den årsinkomsten :)

Någon som har en aning??

Har du någon SGI (sjukdomgrundande inkomst?) Du borde fått ett papper hem med den inkomsten när du blev sjukskriven.
I så fall tar du den summan som står i de brevet * 0,8 och / med 365 så får du fram vad du får per dag om du är föräldraledig.

Kommer du där emot börja arbetsträna nu och kanske hinner jobba en hel del innan du blir gravid så kommer det ju att räknas om, det är ju omöjligt att säga redan nu vad du kommer få i fp.

Jag är sjukskriven pga min reumatism.

Vad är den lägsta fp man kan få då? Om det finns någon gräns vill säga.

180 kr, det betalas ut om man inte har någon/låg SGI. Allt står på FK hemsida om du går in under förälder och sen längst ner brukar de finnas "Läs mer" där är de bättre förklarat än de som står på hemsidan.

180 kr, det betalas ut om man inte har någon/låg SGI. Allt står på FK hemsida om du går in under förälder och sen längst ner brukar de finnas "Läs mer" där är de bättre förklarat än de som står på hemsidan.

det står inget "läs mer".. :confused:

Men säg att man får lägsta A-kassan alltså ca 6400:- Före skatt! Vad skulle jag få i fp då?

Men vad är din sjukpenning grundad på ?

Alltså jobbade du innan du blev sjukskriven sas?

Okej då får du kolla upp med FK, men antagligen ( om du inte jobbat så mycket ) så får du lägsta ersättning i FP vilket är 180kr /dag ..

Fyllde i "Preliminär beräkning av din föräldrapenning". Efter skatt blir det 119:-/dag. Alltså vi kan inte skaffa barn förrens jag har jobb!! Och få jobb är inte det enklaste..

Jaja får väl vänta tills man är 50 da!!

Jag lånar knappen lite....
Jag har haft jobb en längre tid och även fått sjukpenning i sept 09. Nu är jag arbetslös men timanställd på 2 ställen. Kommer min fp beräknas på de småpengarna jag tjänar nu eller under den tiden som jag jobbade heltid???
Vet att man ska ha haft en anställning i 6 mån men gälls dessa som inte är tillsvidare???
Någon som vet???

Men då når din SGI inte upp till 180:-, det är lägsta nivå så då får du 180:-

Vad du får i a-kassa spelar ingen roll. Utan det är vad du tjänat innan du blev arbetslös. Vad hade du för inkomst då?

Här är den fördjupade informationen om föräldrapenning
http://www.forsakringskassan.se/irj...t/Publikationer/Faktablad/Föräldrapenning.pdf

Lägsta man får om man tar ut 7 dagar i veckan är 5.400kr före skatt. Sen har du ju 1.050kr i barnbidrag. Tänk på att ju mindre du tjänar ju mindre % i skatt betalar man. Jag tror snarare ersättningen per dag hamnar på kring 135 kr efter skatt.

jag skulle tro att du får ut ca 4.300-4.500 kr efter skatt. jag kommer få ut det och jag har den lägasta nivån.

jag skulle tro att du får ut ca 4.300-4.500 kr efter skatt. jag kommer få ut det och jag har den lägasta nivån.

Jag kolla på skatteverket, och stämmer det att JessicaM bor i Tolita och tillhör skattetabell 35 kommer hon få ut:

28 dagar * 180kr = 5.040kr - skatt = 4.558kr
30 dagar * 180kr = 5.400kr - skatt = 4.844kr
31 dagar * 180kr = 5.580kr - skatt = 4.975kr

Sen barnbidraget är ju skattefritt på 1.050kr

Alltså vi kan inte skaffa barn förrens jag har jobb!! Och få jobb är inte det enklaste..

Jaja får väl vänta tills man är 50 da!!

Nu blir det lite OT men jag kan inte låta bli att undra om man inte vill ha försörjningen klar innan man skaffar barn? Är det en rättighet/självklarhet att få skaffa barn även om man inte kan försörja det själv?

En stilla undran.

Den var ju intressant sidan men jag tycker inte jag fick svar på min fråga direkt?!?!
Någon som vet något?

Jag kolla på skatteverket, och stämmer det att JessicaM bor i Tolita och tillhör skattetabell 35 kommer hon få ut:

28 dagar * 180kr = 5.040kr - skatt = 4.558kr
30 dagar * 180kr = 5.400kr - skatt = 4.844kr
31 dagar * 180kr = 5.580kr - skatt = 4.975kr

Sen barnbidraget är ju skattefritt på 1.050kr

Då har du inte räknat på 0,34% skatt. Tar man inte det så får man betala skattepengar nästa år.

28 dagar * 180 =5.040kr - 0,34% skatt = 3.326kr

+ Barnbridraget på 1.050kr = 4.376kr /månaden

Himla knepigt att man får mindre fp än vad man får när man är arbetslös! :cool:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 905
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 468
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 194
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • Blod i urinen
  • Vad ska vi göra med skräck-toaletten?