Inken har spruckit

Cezzan

Trådstartare
Fick en smärre chock i stallet i morse.
Calles ink har spruckit :crazy:
förrut var det en liten hård knopp bara, nu hade den spruckit upp och fläkt ut sig till en köttig svulst.
Vad göra?
Har läst om att man kan ta en björntråd och spänna runt och dra åt lite varje dag tills den faller av, men det kanske inte är så lämpligt när den har spruckit?

gnag av den ;)
skämt åsido är det bara att ta en tråd och se till att det hålls rent för att minska infektions risken.

Hade en bekant som fick ta ut veterinär för att ta väck inken...den hade nämligen växt lika mycket inåt som utåt.Hästen fick lokalbedövning och lugnande...och han fick verkligen karva ut inken och sedan bränna såret.

oftast är har inken 'rötter', så vill du bli av med inken "för alltid" får du ta ut veterinär som kan skära bort den och bränna såret.

Gah var du tvungen att säga sådär! :crazy:
*kräks*

bör jag verkligen göra det när den är sprucken då? gör det inte djävligt ont?
vet inte om jag pallar att dra åt tråden, kräks nästan bara jag ser inken... får försöka övertala nån stackare i stallet att göra det. :angel:

Nån som vet varför hästar får inkar egentligen, alltså vad ÄR de egentligen. Som en vårta eller? Vårtor..äckligt.

Enligt veterinären som skar bort min hästs inkar uppstår inkar av ett virus och hästar som drabbas av detta virus har tydligen dåligt immunförsvar mot detta. Därför ger jag numera min häst sadant som ska hjälpa henne att stärka immunförsvaret såsom färsk vitlök och gurkmeja. Än så länge har inkarna inte kommit tillbaka, peppar peppar ta i trä :p

Mataffär? :)

Gurkmeja finns i en del hästsportbutiker har jag märkt, iaf sådana som har en del foderförsäljning. Är ganska billigt, minns inte vad jag betalade för två kg - men det var inte många kronor. 150 kr kanske??? :confused:

Vitlök kan du köpa på de flesta hästaffärer, bla odal har vitlök. Själv köpte jag mitt granulat av min tränare som hade en örtagård, mkt billigare än att köpa på affär.

Ink är en godartad tumör. Kan smitta genom att inken kommer i direkt kontakt med ett sår på en annan häst. Vanligt förekommande hos kallblod.

Därför ger jag numera min häst sadant som ska hjälpa henne att stärka immunförsvaret såsom färsk vitlök och gurkmeja. Än så länge har inkarna inte kommit tillbaka, peppar peppar ta i trä

En ink kan man inte fodra bort/ hålla borta med foder. Det beter sig som cancer hos människor. Men en godartad, dvs att den inte försämrar hästen på något sätt förutom att den får inkarna (kan vara svårt med ridning och dyl.).

Misstänkar att sällskapshästen har fått inkar så jag har läst era svar på det här inälgget. men jag undrar fortfarande, är dom farliga om dom inte spricker? kommer inte besvären förens om dom spricker??? :confused:

de är inte de minsta farliga så länge de inte sitter i vägen. det är ju inte så smidigt att ha en ink i sadelläget exempelvis, eller på ett ställe där hästen jämt slår sönder den, exempelvis i ansiktet (varje gång den spricker/slås av blir det ju som ett vanligt sår med inflammationsrisk). men inken i sig är inte farlig.

färsl vitlök köper du i mataffären ;) och gurkmeja brukar de ha i storpack i typ turkaffärer, jag betalar 60 kr/kg och ger ca 1 msk om dagen :)

enligt min veterinär (chefsveterinär på ATG-klinik) orsakas det av ett virus och drabbar hästar med dåligt immunförsvar.

Att försöka stärka immunförsvaret skadar ju inte hästen och skulle det göra att hon får mer motstånd mot inkarna är det bara ett stort plus. Det är ju inte bevisat att det hjälper men jag kör på ändå.

blää vad äckligt, Vi hade samma problem med min medryttar polle, inken sprack och vägrade läka, helt omöjligt! :mad: så vi fick åka till sjukhuset där sövde dom thurs och tog bort äckelpeklet.

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 206
Senast: Sirap
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 906
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 700
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 054
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård