Inkallning på 14 veckors valp

B

Bubben91

Hur gör jag bäst för att träna min 14 veckor gamla vorstehtik i inkallning?
Hon är en ganska så självständig madame som nu efter att ha varit hemma i snart 2 veckor börjat ta sig lite mer friheter i trädgården och lägga dövörat till. Har tränat henne lite hela tiden men känner att jag måste skifta taktik. Hittills har jag försökt att koppla ordet kom till godis och positiva upplevelser men tycker inte att det får den effekt jag skulle vilja. Innan jag säger kom ropar jag hennes namn för att påkalla uppmärksamhet.

Sv: Inkallning på 14 veckors valp

Så du fick henne som 12-veckors? Hade uppfödaren inte präglat henne på pipa?

Det största felet folk gör med sina valpar, enligt mig, är att de kallar vid fel tillfällen. Hunden kan ju inte vad det betyder och man måste därför kalla när man vet att de kommer till 100 %. För övrigt gäller koppel där det finns risker, och annars är det klassikern att vara tyst och gå åt andra hållet så lär sig valpen snabbt att hålla koll.

Har uppfödaren använt pipa vid matning? Annars är det bara att börja! Eller valfritt ord, givetvis.
Se till att förknippa ordet med matning.

Ropa och beröm när valpen spontant kommer till dig. Sätt dig på knä och se inbjudande ut, kommer valpen då farandes ropar du ordet när hon är på väg emot dig och berömmer storartat när hon är i famnen. Ropa aldrig när du inte är säker på att valpen kommer, "testa" inte att ropa då och då, utan endast när hon kollar på dig/är på väg emot dig. Om hon gärna leker kan du, när hon kollar på dig (Spontant, utan att du sagt något) ropa och ta upp leksaken och dra den i marken. Om valpen står och kollar på dig, ropa "Valpen, KOM!", spring några steg och lägg dig och lek med henne på marken när hon är framme.

Det rör sig inte om några avstånd i början, kalla inte in när valpen är längre än några få meter ifrån dig, för annars kommer det lätt något väldigt intressant på mitten av sträckan så hon "glömmer av" vart hon var på väg.

Senast ändrad:

Säger som de andra - visselpipa! Du har igen den tusenfalt sedan. Iväg till affären och handla om du inte redan har en.

Jag använder inte pipa på mina valpar - oavsett ras - när jag lär in inkallning.

Här hemma är inkallning ALDRIG valfritt, utan vi lär tidigt valparna sitt namn. Genom att säga namnet och belöna socialt och ev även med lite godis. Så fort denna "polett" ramlat ner så lägger vi på kravet att kallar vi namnet så SKA valpen komma.
Gör den inte det så springer/går vi och hämtar den och förklarar det klart olämpliga i att ignorera matte/husse.

Pipa har jag bara lagt in på två hundar, men då har jag gjort det lite senare när inkallningen fungerar.

/Swat

Jag hade tur, för uppfödaren hade använt en speciell vissling som lilleman reagerade direkt på.
Använde den kombinerat med namnet, och nu förstår han både och :)

Säger som de andra - visselpipa! Du har igen den tusenfalt sedan. Iväg till affären och handla om du inte redan har en.

Håller med!

TS:
På en hund som kan gå STORT behöver du mer än röst enligt mig.
Börja lära in vid matdags och se till som någon skrev innan att det är under situationer när du vet till 100% att hon kommer komma. Sen när man märker att hon förstått lägger man in det i andra sammanhang och ger då något gott o massa beröm.
Kommer hon inte (och hon vet vad signalen innebär) är det ju bästa perioden att få fatt i valpen och visa att hon ska komma när du visslar.
Sen när de är äldre kommer man inte ifatt ;)

Jag tycker också att visselpipa ska läras in. Med ett litet tillägg, du skriver att inklallningen har belönats med godis och positiva upplevelser.

Men det kanske inte är godis som är "julafton" för en stående fågelhund? Vorstehn brukar vara tidiga med att tex ställa sina leksaker och har ett grymt jaktdriv.
Du kanske ska tänka om lite i belöningen och få med lite kommande jakttänk.

Hur tycker du att jag ska göra då?

Du måste tänka lite utanför lådan, du känner bäst din hund och dens ras.

Om min hund tex gör ett bra sök, så får han gräva ner nåt, det vanligaste är nog nåt sorts godis eller leksak som avslut, men han får ett vanligt tuggben som han sen går och gräver ner. Det toppar skinka alla gånger.

Eller Cockern Ludde, som vi lärde inkallningen genom att han fick spåra typ 15 meter vid bra inkallningar.

Vad ska du han din hund till? Gillar den att apportera, eller spår/eftersök?
Köp en latexhöna som du låter hunden apportera vid inkallningsträning, eller dra ett minispår med blod som du släpper på hunden när den kommit. Du kan ju tex göra tre minispår. Göra en inkallning där du vet till hundra att hunden kommer, släppa den på spåret, apportera hönan eller vad du nu kan hitta på. Sen ser du om vad som påverkar inkallningen.

Många gånger bra mycket mer effektivt än godis.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dvärgscnauzer är 14 veckor och - som jag antar att valpar i den åldern brukar vara- mycket följsam. Hon går nära, kommer på...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
4 833
Senast: Kildegrei
·
Övr. Hund Charlie är ju en omplacering, han var drygt 2 år när han kom till mig i maj så han har varit här i ungefär ett halvår. En väldigt go och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 565
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 004
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
6 546
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka