Följsamhet valp

Min goldentik kom i slyngelålder när hon var sju månader ungefär (hon är drygt nio månader nu). Yttrar sig som att hon ibland inte kommer direkt på inkallning eller blir distraherad på vägen. Vill inte komma in från trädgården nu när det är fint väder. Glömmer kommandon, just nu kan hon t ex bara "ligg" ibland. Går i vågor, vissa dagar går allt bra. Räknar med att hon kommer vara så något år eller så framöver.

Förstod när vi nyss gick allmänlydnadskurs att hon har en väldigt mild slyngelålder jämfört med vissa andra som var riktigt besvärliga på olika sätt.
Ehhhh är det nu jag ska berätta att det aldrig gått över för min Golden. :o
Tycker överlag att många goldens är rätt selektiva när de väl börjat med det beteendet, vilket är oerhört frustrerande ibland men också väldigt charmig :)

Tonto är faktiskt rätt duktig nu, det vände vid 6-7 månader. :rofl:

Ja, det gör Floki med, man får gå försiktigt. :nailbiting:

Vart man än sätter fötterna så finns där en BC. Speciellt om du bär på fulla vattenhinkar.

Jag höll på att bli fullständigt hysterisk (och jätteblöt i skorna) innan jag gav upp att belöna när de föreslog att gå "fot". De ska banne mig hålla sig en meter bort, snett bakom ;)

Vart man än sätter fötterna så finns där en BC. Speciellt om du bär på fulla vattenhinkar.

Jag höll på att bli fullständigt hysterisk (och jätteblöt i skorna) innan jag gav upp att belöna när de föreslog att gå "fot". De ska banne mig hålla sig en meter bort, snett bakom ;)

Haha, Jag har märkt det. Dock har jag belönat fotpositionen så han tycker väldigt mycket om den där vänstersidan. :laugh:

Ehhhh är det nu jag ska berätta att det aldrig gått över för min Golden. :o
Tycker överlag att många goldens är rätt selektiva när de väl börjat med det beteendet, vilket är oerhört frustrerande ibland men också väldigt charmig :)

Det kan jag leva med. Vill tävla rally men har ju inte som mål att komma till SM eller liknande - då hade jag skaffat en annan ras. Men inkallning vill jag ska fungera, så det får vi jobba stenhårt på.

Mina har aldrig haft någon direkt "slyngelålder", men det finns ju saker att jobba med hela livet och det är lite olika vid olika perioder. Ibland har jag behövt jobba lite extra med inkallning, ibland med hantering, ibland med koppelgående eller hundmöten...

Jag blir alltid lika förvånad varje gång någon pratar om valpar som håller sig nära :p I min värld springer valpar i full fart rakt bort från allt och alla redan första gången de är utomhus (ca 5 veckor gamla) och det gäller att träna inkallning som en tok direkt, helst börjar det redan innan de får vara utomhus första gången. Då kanske man har chans att få en hund som håller sig nära redan innan den blir 2 år gammal och förhoppningsvis hunnit bli "vuxen och lite klok".

Med Ebrah var det väldigt tydligt så att första tiden med henne var asjobbig, sedan har allt blivit lättare och lättare och vid ca 6 månaders ålder började hon vara lätt att tycka om. Nu när hon är nästan 2 år gammal så är hon helt underbart fantastisk :love:

Mina har aldrig haft någon direkt "slyngelålder", men det finns ju saker att jobba med hela livet och det är lite olika vid olika perioder. Ibland har jag behövt jobba lite extra med inkallning, ibland med hantering, ibland med koppelgående eller hundmöten...

Jag blir alltid lika förvånad varje gång någon pratar om valpar som håller sig nära :p I min värld springer valpar i full fart rakt bort från allt och alla redan första gången de är utomhus (ca 5 veckor gamla) och det gäller att träna inkallning som en tok direkt, helst börjar det redan innan de får vara utomhus första gången. Då kanske man har chans att få en hund som håller sig nära redan innan den blir 2 år gammal och förhoppningsvis hunnit bli "vuxen och lite klok".

Med Ebrah var det väldigt tydligt så att första tiden med henne var asjobbig, sedan har allt blivit lättare och lättare och vid ca 6 månaders ålder började hon vara lätt att tycka om. Nu när hon är nästan 2 år gammal så är hon helt underbart fantastisk :love:
Hur går det med halta lotta link?

Min äldre kom in i slyngelålder såpass att det började märkas några dagar innan hon skulle fylla 1år. Det var som om hon hade "sluta lyda matte" som nyårslöfte. Tror att det kommer vara till hon blir runt 2år. Min yngre är 1år och inte särskilt jobbig eller olydig ännu. Min yngre är följsam, expert på inkallning och lydig av sig själv. :)

Det kan jag leva med. Vill tävla rally men har ju inte som mål att komma till SM eller liknande - då hade jag skaffat en annan ras. Men inkallning vill jag ska fungera, så det får vi jobba stenhårt på.

Om du ska satsa på rally ska du definitivt lära in fotgående både till vänster och till höger. Samt att sitta framför! Många hundar blir helt förvirrade, här har matte tjatat om vänster sida i åratal, och plötsligt ska man sitta framför och gå på höger sida?!:confused:

Min DS som nu är 3 år har aldrig haft nån slyngelålder, har alltid varit följsam och väldigt lätt.

Hur går det med halta lotta link?
Hon tycker att hon är bra nog att hoppa i möbler, hoppa in i bil osv så hon själv tycker att allt är bra. Själv är jag orolig att hon ska ha sönder bandaget hela tiden och hon får inte hoppa runt så det är ständig passning av henne när vi ska förflytta oss. Veterinärbesök imorgon igen för att röntga och eventuellt ta bort bandaget, annars får hon ett nytt att ha i några dagar :)

Ja alltså det är samma hund på vår avatar, två olika bilder tagna vid exakt samma tillfälle.
Det är min hund Dahlia som 6 månaders valp, @falukorw har fött upp henne och jag har varit fodervärd. Så jag förstår att folk blir förvirrade.
Som tur är skriver inte @falukorw lika flitigt här inne som jag :p kanske underlättar för er ;)
Men åh, det hade jag ingen aning om! Inte konstigt att man förväxlar er. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka