Följsamhet valp

Min lilla var väldigt lydig och följsam fram till ungefär 7 månaders ålder. Då fick han selektiv hörsel, började för första gången dra i kopplet, blev hysterisk vid hundmöten och började bitas igen. Nu är han 10 månader och peppar peppar, det börjar lugna ner sig! Nu är han igen intresserad av mig när vi är ute och går, går att få kontakt med vid hundmöten och bits bara när han vill leka :) under den här tremånadersperioden har jag inte ställt några krav alls på honom i princip, vi har gått promenader och tagit det ganska lugnt. Har dock tjatat på honom om att ta kontakt med mig och att man inte måste leka med alla hundar man ser. Trodde inte att han hade fattat vinken riktigt men nu börjar polletten trilla ner äntligen! Slit lönar sig uppenbarligen :D

Jag har en Stabijhoun, han var en slyngel när han var åtta veckor. Valpen vandrade glatt iväg på egna äventyr, sket i matte.
Alltid haft kottar i öronen och "ska bara". Jag brukar säga att hade jag kört samma typ av inkallningsträning på en schäfer så hade den suttit i pannan på mig, när jag harklade mig. Jag har slitit mitt hår.

Sen i spår eller apporteringsträning så har jag knappt behövt visa, det har bara suttit.

Jag har en Stabijhoun, han var en slyngel när han var åtta veckor. Valpen vandrade glatt iväg på egna äventyr, sket i matte.
Alltid haft kottar i öronen och "ska bara". Jag brukar säga att hade jag kört samma typ av inkallningsträning på en schäfer så hade den suttit i pannan på mig, när jag harklade mig. Jag har slitit mitt hår.

Sen i spår eller apporteringsträning så har jag knappt behövt visa, det har bara suttit.

:D Ursäkta att jag skrattar men du beskriver honom så roligt!

Min lilla var väldigt lydig och följsam fram till ungefär 7 månaders ålder. Då fick han selektiv hörsel, började för första gången dra i kopplet, blev hysterisk vid hundmöten och började bitas igen. Nu är han 10 månader och peppar peppar, det börjar lugna ner sig! Nu är han igen intresserad av mig när vi är ute och går, går att få kontakt med vid hundmöten och bits bara när han vill leka :) under den här tremånadersperioden har jag inte ställt några krav alls på honom i princip, vi har gått promenader och tagit det ganska lugnt. Har dock tjatat på honom om att ta kontakt med mig och att man inte måste leka med alla hundar man ser. Trodde inte att han hade fattat vinken riktigt men nu börjar polletten trilla ner äntligen! Slit lönar sig uppenbarligen :D
Ja, jag tror också på slit, kontakt och att inte ställa högre krav än vad de klarar för tillfället. Skönt att ni verkar vara på väg ut på "rätt" sida. :)

Ja alltså det är samma hund på vår avatar, två olika bilder tagna vid exakt samma tillfälle.
Det är min hund Dahlia som 6 månaders valp, @falukorw har fött upp henne och jag har varit fodervärd. Så jag förstår att folk blir förvirrade.
Som tur är skriver inte @falukorw lika flitigt här inne som jag :p kanske underlättar för er ;)
Det borde vara mot forumsreglerna att ha samma hund på avataren :mad:

Ja, jag tror också på slit, kontakt och att inte ställa högre krav än vad de klarar för tillfället. Skönt att ni verkar vara på väg ut på "rätt" sida. :)
Det tror jag också. Vet man sen om att man har det framför sig så behöver man inte bli förvånad eller känna sig som en värdelös hundägare när hunden ser frågande ut när du säger "sitt".
Jag har efter alla mina utbildningar inom hund fått en hund som i andras ögon är mindre lydig, men jag har ett mycket enklare hundliv, då jag inte behöver ställa alla dessa krav.

Min nya är extremt kontaktsökande, engagerad och älskar både godis, leksak och klappar som belöning. Han går inte mer än ett par meter ifrån mig och kommer på inkallning i full fart! :laugh: 8 veckor och fyra dagar gammal liksom. Jag har honom lös och han går "fot" eller mellan mina fötter. Alternativt bredvid min Aussie.
Sån var Fred när han var liten också, superlätt att belöna så inkallningen gick som en dans. Så jag var lite kaxig och tänkte med nuvarande valpen att det är ju lätt att träna inkallning, den tanken har jag fått ångra många gånger:banghead: :p

Första gången jag kallade in alla hundar efter jag hämtat valpen triggades Tripps vallningsinstinkt så istället för att komma, vallar han Fred. Jag har testat att belöna honom på massor med olika sätt men det finns ju inget som slår vallningen liksom :meh:

Men igår fick vi ett litet genombrott, jag visslade på hundarna, de vuxna kommer, Tripp lägger sig och vallar, jag vänder om och går hemåt för då kommer han ju. När han kom i jämnhöjd med oss slängde jag massa godis på marken så de vuxna börjar leta. Han blir då lite nyfiken, släpper fokuset på Fred och börjar leta han med. Sedan gjorde jag samma sak flera gånger på promenaden och för varje gång gick det fortade för honom att släppa Fred. Har testat detta förut men då struntade han totalt i det, eller också hade jag fel godis, kommer inte ihåg vad jag hade då, nu är det frolic som gäller för det tar han iaf emot :D

Vad tror ni, låter det som en bra metod?

Sån var Fred när han var liten också, superlätt att belöna så inkallningen gick som en dans. Så jag var lite kaxig och tänkte med nuvarande valpen att det är ju lätt att träna inkallning, den tanken har jag fått ångra många gånger:banghead: :p

Första gången jag kallade in alla hundar efter jag hämtat valpen triggades Tripps vallningsinstinkt så istället för att komma, vallar han Fred. Jag har testat att belöna honom på massor med olika sätt men det finns ju inget som slår vallningen liksom :meh:

Men igår fick vi ett litet genombrott, jag visslade på hundarna, de vuxna kommer, Tripp lägger sig och vallar, jag vänder om och går hemåt för då kommer han ju. När han kom i jämnhöjd med oss slängde jag massa godis på marken så de vuxna börjar leta. Han blir då lite nyfiken, släpper fokuset på Fred och börjar leta han med. Sedan gjorde jag samma sak flera gånger på promenaden och för varje gång gick det fortade för honom att släppa Fred. Har testat detta förut men då struntade han totalt i det, eller också hade jag fel godis, kommer inte ihåg vad jag hade då, nu är det frolic som gäller för det tar han iaf emot :D

Jag har också märkt att Floki börjar valla Tonto, så vi övar massor på att komma på inkallning när han leker med Tonto. Sedan så går jag fram och bryter direkt när jag ser att han börjar låsa sig på Tonto. Det blir bättre och bättre. Inte lätt att ha något ljust och fluffigt som springer runt. :laugh:

Fungerar det du gör så låter det väl som en jättebra metod? :)

Tror inte din hund kommer komma i någon slyngelålder, de flesta dvärgschnauzrar gör inte det och ffa inte tikarna.

Då kommer jag med undantaget då, har två dvärgschnauzertikar och båda har varit i (skit)jobbiga slyngelperioder.
Skäller på allt, noll impulskontroll, döva och drar i koppel. På den yngre har den jobbigaste perioden börjat gå över nu, (1år och 3mån) men hon kräver konstant uppsikt och kontroll för att "sköta sig". Den äldre gick från okontrollerad slyngel till tant, nästan över en natt när hon blev 3 :D

Då kommer jag med undantaget då, har två dvärgschnauzertikar och båda har varit i (skit)jobbiga slyngelperioder.
Skäller på allt, noll impulskontroll, döva och drar i koppel. På den yngre har den jobbigaste perioden börjat gå över nu, (1år och 3mån) men hon kräver konstant uppsikt och kontroll för att "sköta sig". Den äldre gick från okontrollerad slyngel till tant, nästan över en natt när hon blev 3 :D

Har du svarta?

OT: @falukorw @Malibu_Stacy granskade era bilder en stund och kom underfund med att alla dvärgschnauzers trots allt ser likadana ut! *nickar* Men efter vidare läsning så förstod jag att så kanske inte är fallet :rofl: ;) De är otroligt söta iallafall, lite sådär gammelsöta.

Kul att läsa om hur olika det är för alla i valp-perioden. :love: Låter som att vissa har fått slita mer än andra. :devil:

Slyngel till tant låter bra. Förutom det där med tre år. Lååång slyngelperiod på den :nailbiting:

Ladda har alltid varit självständig, en sån som försvann vid 8 veckors ålder. Paniken över att ha tappat bort valpen liksom, när man sedan hittar henne 300m bort vid nån buske :p
Däremot hade hon aldrig någon riktig slyngelålder, mer än att hon fick lite bomull i öronen vid första löpen.

Otis väntar jag på att han ska komma ur slyngelåldern. Tänker att det är dags efter typ två år :up:

Om Floyd kommer in i någon slyngelålder tror jag inte ens att jag kommer märka det :p det skulle väl vara om han börjar lämna fotgåendet eller nåt :D det sägs att labbehanars värsta tid är runt tvåårsåldern, så vi får väl se om det stämmer med honom.

Leonbergerhanen är i slyngelåldern nu och varit där sen 6 mån. Nu är han 15
Månader.
Tvivlar iofs på om Leonbergern är en hund överhuvudtaget just nu. En get i ponnykläder känns mer logiskt ...
Har dock hört att det blir värre när
Den psykiska könsmognaden inträffar...

Sen så tyckte jag att min snart tvååriga Aussie var i slyngelåldern. Skaffade en valp och nu tycker jag att han är så himla snäll, lugn och duktig. :laugh:

Som en bra metod för vad? Att bryta vallandet eller träna inkallning? Jag tror stadga och passivitet är viktiga ingredienser speciellt på vallnördar. Hunden ska valla på kommando, annars så gäller stadga. Å andra sidan är det inget som hindrar att du använder vallningen som belöning vid inkallningsträning. Gör en inkallning på en meter, ge ett vallningskommando. Gör en inkallning på tre meter osv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka