INkallning med ställande och läggande..

L

liten82

Inkallning med ställande och läggande..

Har lite problem med ställandet under inkallning..
Om jag ger ett Stå-kommando under inkallningen får jag bokstavligen bromsspår efter hunden- OM det är på relativt nära håll.

När det kommer lite avstånd så blir det mycket långsammare.
Vad göra åt detta?!?!

Vid inlärningen har jag ropat "stå" varpå jag snabbt kastat en leksak BAKOM hunden.

Problemet är att jag inte på något vis duger till att kasta leksaken bakom hunden på långt håll, den hamnar istället framför, vilket ju blir fel.

Jag har även provat att lägga något bakom hunden (i utgångsposition). Jag får samma fart på inkallningen OCH ett jättesnabbt ställande även på håll, men det är ju bara när han ser att det ligger något där!

Nu har jag lite idétorka.. Någon med förslag?
 
Sv: INkallning med ställande och läggande..

501991-s_259.jpg


Kanske kan vara något?

En boll med snöre på kan man ju också sula iväg rätt långt med lite övning. Mina fastnar dock alltid i något träd.... :angel:
 
Sv: INkallning med ställande och läggande..

Jaa, så himla smart :D
Visste inte ens att det fanns "bollkastare", har faktiskt tänkt tanken att det borde finnas, men jag har mest sett en sån där stor apparat som skjuter ut basebollar framför mej :angel:

En sån ska jag GENAST beställa, det borde ju fungera bra!
Tror inte att det är lönt att jag försöker mej på nåt med snöre, då slutar det väl med att jag trasslar in mej själv :p
 
Sv: INkallning med ställande och läggande..

Med rätt snäpp i handleden får man iväg bollen förvånandsvärt långt med en sån där. :) Har testat själv.
 
Sv: INkallning med ställande och läggande..

Med rätt snäpp i handleden får man iväg bollen förvånandsvärt långt med en sån där. :) Har testat själv.

Ja, det kan jag tänka mej!
Och definitivt mkt längre än vad jag får iväg den själv :)
nackdelen är väl att den blir ganska tydlig, kanske får effekten att hunden stannar snabbt endast när jag har den där..
Fast det tror jag inte?!

Men jag har känt ett tag att jag har provat det mesta, inget fungerar.. Och har verkligen inte kommit på nåt annat att göra!
Nu känns det himla roligt, för jag tror att det kan funka riktigt bra med en "förlängd arm" :D
 
Sv: INkallning med ställande och läggande..

Du kanske redan gör på detta viset men det är vktigt att understryka att resultatet brukar bli "extra" bra om man efter ett par kastanden "låtsas" kasta ett par gånger för att få hunden misstänksam och ett "kommando" för stanna/stå. Hmm hoppas du förstod vad jag menade!"
 
Sv: INkallning med ställande och läggande..

Du kanske redan gör på detta viset men det är vktigt att understryka att resultatet brukar bli "extra" bra om man efter ett par kastanden "låtsas" kasta ett par gånger för att få hunden misstänksam och ett "kommando" för stanna/stå. Hmm hoppas du förstod vad jag menade!"


Nää, jag förstod inte riktigt vad du menade? :confused:
Alltså, jag har ju en muntligt kommando, jag säger "stå"!

Jag har tidigare haft kaströrelse som tecken, men bytte då muntligt fungerade bättre.
Med kaströrelse vände han om och stod och tittade vart bollen skulle landa, gång på gång på gång..
Så det blev bättre med ett "stå" :)
 
Sv: INkallning med ställande och läggande..

Nää, jag förstod inte riktigt vad du menade? :confused:
Alltså, jag har ju en muntligt kommando, jag säger "stå"!

Jag har tidigare haft kaströrelse som tecken, men bytte då muntligt fungerade bättre.
Med kaströrelse vände han om och stod och tittade vart bollen skulle landa, gång på gång på gång..
Så det blev bättre med ett "stå" :)

ahaa! du förstod nog vad jag menade..men jag fick fel och trodde du använde dig av tecken :)
 
Sv: INkallning med ställande och läggande..

Jag hade kört med en hjälpförare. Dvs en som står lite avsides och kastar en boll (som gärna är tung så det hörs i marken) när du säger "stå".
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 549
Senast: fixi
·
Hundträning Jo, jag är medveten om att jag har en spets och att min ras dessutom vallar med skall. Och jag är helt okej med att Slyngeln inte är den...
Svar
6
· Visningar
915
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 530
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 825
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp