Inkallning av valp

pepp

Trådstartare
Jaa, det går inte så bra för oss :angel:

Han kommer lite när han själv har lust. När vi går iväg kan han vara i sin egen lilla värld (med selektiv hörsel) och sen fatta att vi är borta, och antingen springa till ytterdörren eller efter oss.

Vi brukar träna så att vi står mitt emot varandra med lillen i mitten och försöka locka på honom "Elliott kom" han kommer inte som ett skott kan jag direkt säga. Han kan gå och nosa på en massa saker för att sen komma i sakta mak.

Jag vill ju verkligen att det här ska funka, så hur kan man göra mer?
Håller även på klicka in honom. Har inte kommit så långt, försöker få honom att fatta att klick = godis än så länge.

Sv: Inkallning av valp

Du behöver inte krångla till det med att klicka in inkallningen när han är så liten. Lär honom bara att inkallning= godis och kärlek. När han vet det så kan du börja ställa krav, inte så att du korrigerar honom men han ska lära sig att när matte kallar då måste man komma. Det är det som är så bra med små valpar, man hinner ifatt dem om de springer iväg eller om de inte kommer! Så när han vet vad en inkallning är, kalla då inte bara in honom när du vet att han kommer utan även när du vet att han inte kommer. Då visar du honom att det inte finns något val.

Nej, jag använder inte klickern till det :) ville bara skriva att jag börjat klicka in honom, för att kunna använda den senare.

Då kanske det bara är att köra på som vi gör och hoppas att det blir bättre...

Sen undrar jag om det blir förvirrande för honom om både jag och sambon tränar med honom? Jag vill ju som helst göra det själv egentligen :o men hur säger man det åt honom?

Nu skriver du inte var du tränar inkallning.

Men en inkallning från köket till vardagsrummet är också en inkallning, då brukar det inte vara så mycket som stör och det blir lätt att göra det trevligt att komma till matte/husse.

Hmm, sambon, vems är hunden? Är det bådas är det alltid bäst om man, helst innan man skaffar hunden, gör klart hur den ska uppfostras. Är den mest din, så får du ju så snyggt som möjligt framföra din önskan om att du tränar själv.

Vi tränar både inomhus och utomhus. Försöker utnyttja situationer där han kommer till oss självmant, som när han hämtat leksaker man kastat.

Det är väl min hund, det är jag som betalat honom och velat ha en länge. Sambon var inte ens så intresserad i början.
Får försöka göra det...

Samtidigt är det ju bra om hunden lyssnar på husse också, om du vill ha hjälp med morgonrastningen någon gång när du ligger och drar dig i sängen...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 067
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 465
Senast: Migo
·
Hundträning Hej, Vi har fick för 2 veckor sedan hem vår alldeles perfekt lilla Samojed tjej (hon är 10 veckor nu) och mycket går super bra men det...
2
Svar
38
· Visningar
4 825
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka