Polly_Mulle

Trådstartare
MIn valack som är 8 år har fått en ink. Den är inte stor, max som en 5-krona men den har utvecklats fort. Från att ha sett ut som en liten fettknöl ett tag så har den blivit hårlös på mindre än två vedkor och nu har den spruckit upp lite med.
Var kostar det att ta bort en ink?
Hur görs det?
Görs det hemma på stallet eller behöver man åka till klinik?
Är risken stor att den kommer tillbaka?

Jag har aldrig råkat ut för inkar förr... Kännner att jag inte har tillräcklig med information om dem. Någon som har lust att förklara lite för mig?

Jag såg på när veterinären skar bort en ink på en häst i stallet. Han rakade området runt inken, lokalbedövade, tvättade rent med sprit och skar bort. Han snittade området runt den, en fyrkant, och så föll den av. Snuskigt värre, blodet sprutade. Så sydde han ihop. Det gjordes hemma i stallet och hästen var inte sederad eller något. Det läkte fint och enligt vet så är det mycket liten risk för att inken ska komma tillbaks. Jag vet inte vad det kostade.

Min gamla häst hade en ink på kotan, den satt precis under skyddet och började blöda när vi red. Vi opererade bort den på Strömsholm, kommer tyvärr inte ihåg vad det kostade (det var länge sedan - ca 15 år sedan). I vårt fall tog försäkringen det då vi inte kunde "nyttja hästen" som det så fint heter.
Det var lite obehagligt eftersom det blödde mycket och det var svårt att få det att läka snabbt då såret, trots stygn, började blöda så fort han rörde benet. Läkte dock till slut.
Lycka till!
/Lotten

om det är risk för återfall beror på hur "djupt" den sitter och hur mycket man får bort. jag har fått en ink bortopererad på pållen två gånger och den är tillbaka en tredje...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 260
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025