Ink vid frambenet

ponnyellen

Trådstartare
Hej! Min lite äldre ponny har sedan ungefär ett år haft en rätt stor Ink vid frambenet. När den dök upp kontaktade vi veterinär o de var o kikade på den. De konstaterade att den var invärtes o att så länge den inte växte eller blev ett sår så var det inga problem. Nu har inken växt lite men ändrat form till en mer avlång.. Jag är smått orolig o tänkte ta farbrorn till veterinären igen.. Inken är som sagt lång, länge sen jag mätte men tror den är ca 12 cm lång o några cm bred. Eftersom han är gammal är det lite dumt med operation... Någon som har någon erfarenhet av inkar? O_o

Sv: Ink vid frambenet

Min ena häst hade en på insidan av armbågen.

Den var konstant tills en sommar då flugorna började äta på den o hästen fick som en elefanttutte- svullen. 3 dagar finadyne o sen dess blev den minimal o oförändrat liten.
Flugorna gör ngt bra ibland..:meh:

Ge tujatabletter, PMa TRIX så kan hon säkert visa bilder... Hennes häst hade blödande ink å nu är den platt å nästan helt borta!

Ge tujatabletter, PMa TRIX så kan hon säkert visa bilder... Hennes häst hade blödande ink å nu är den platt å nästan helt borta!

Men när jag sökte på det var det ett naturläkemedel som innehåller växter som är giftiga för häst???

Själv har jag fått något starkt medel att pensla på inken utskrivet av veterinär, en brunröd sörja som jag inte kommer ihåg vad den heter. Svindyr liten burk ...

Den funkade fint första gången jag använde den. Medlet penslas på, sedan ska den skyddas med kompress 5-6 dagar. Inken sitter på bogen så det är omöjligt att lägga ett bandage. Däremot hittade jag fiffiga stora kompresser med klister på baksidan som jag satte över den vanliga kompressen. (används enligt vet till föl med liggsår) Det fingerade perfekt. Kompressen satt kvar både i hagen och när jag red och inken försvann.

Men sedan kom inken tillbaka och nu har min häst lärt sig att slita bort kompressen med tänderna...:banghead: Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Medlet gör först att det blir ett öppet sår, sedan att inken försvinner. tar två veckor ungefär. Om jag lägger på medlet utan skyddande kompress anfaller flugorna i horder.

Lär inte vara farligt i den mängden isf... Hör med henne... Hennes hästar lever men inte inken.... Hon åt till å med själv mot en vårta :D

Det är ett homeopatmedel som heter Thuja Occidentalis D6, två tabletter per dag för mig och tre för häst. Jag stoppade in dem i en äppelklyfta och gav hästarna en gång om dagen.
Själv har jag äntligen lyckats med en envis vårta på mig själv som jag tidigare försökt ta bort med både medel och frysning utan att lyckas :)

Den stora inken var för stor för att operera bort och de starka medel som finns gick inte att pensla på eftersom den satt illa till (det tar ju död på levande vävnad också)

Gammelman fick småvårtor på nosen :
IMG_0173_zpsb8feb492.jpg

Efter 14dgr med tabletterna:
IMG_0218_zps89aa1150.jpg

Stoets stora, äckliga, blödande ink:
IMG_0181_zps54cea45c.jpg

IMG_0182_zps5b187ce9.jpg

Efter två månader med tabletterna:
IMG_0394_zpscd69665a.jpg

IMG_0397_zps80306083.jpg

Jag läste på omdagen för sällskapsponnyn till mitt sto har massor av små inkar. Det finns många bra trådar här på buke och jag hittade ett ex-jobb från SLU där de jämfört effekten av en amerikansk salva som heter Xxterra med ett annat preparat. Båda visade god effekt. Operation verkar inte vara något bra alternativ eftersom inken ofta kommer tillbaka.

Hur har det gått med trådskaparens ink? Var köper man dessa Thujatabletter? Jag kollade på vår hälsokostbutik och de hade droppar Thuja Occidentalis D6, men tabletterna hette D30?

Hur har det gått med trådskaparens ink? Var köper man dessa Thujatabletter? Jag kollade på vår hälsokostbutik och de hade droppar Thuja Occidentalis D6, men tabletterna hette D30?
Sökte på nätet och fann dessa; Luminatica.
Där finns både tablett och lösning D6. Tänkte nog ta och försöka mig på en kur enligt doseringen som Trix hade haft till sina kusar.
Har ett häst med småvårtor likt gammelman ovan, fast de sitter vid tinningen och tränset småskaver just där. Vore himmla fint om man fick bort dom.

Jag har haft mycket gott resultat med xxterra på inkar. Räkna dock med att ställa av hästen nån vecka om inken sitter i närheten av utrustning. Xxterra får man tag på via vet.

Jag läste på omdagen för sällskapsponnyn till mitt sto har massor av små inkar. Det finns många bra trådar här på buke och jag hittade ett ex-jobb från SLU där de jämfört effekten av en amerikansk salva som heter Xxterra med ett annat preparat. Båda visade god effekt. Operation verkar inte vara något bra alternativ eftersom inken ofta kommer tillbaka.

Tror det andra preparatet i studien är en kräm mot kondylom, minns inte namnet. Receptbelagd.

Xxterra fick bort min hästs ink. Satt på utsidan av överarmen. Fick behandla i två omgångar men nu är det två år sen och den har inte kommit tillbaka.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 727
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 693
Senast: Farao
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 972
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix