Inhoppning

L

lotta_k87

Jag skulle behöva hjälp med ett schema eller liknande när jag nu ska börja hoppa in min sköthäst(f.d travare)på 8 år.
Jag började sköta henne för ca. 1 månad sen och hon är mjuk och fin i dressyren, men när jag en dag provade att hoppa henne så märkte jag att hon knappast blivit hoppad överhuvudtaget för hon förstod inte alls vad hon skulle göra.
Även fast det bara var ett litet hinder, så tog hon ett jättekliv över hindret eller rev ner det helt. Hoppade alltså inte.
Bomserier är hon däremot tränad med eftersom det går jättebra,

Jag löshoppade henne i torsdags för att ge henne lite självförtroende och för att få henne att förstå vad det handlar om. Först rev hon bara ner allt, men efter ett tag så förstod hon att man skulle lyfta på fötterna och då gick det jättebra.
Hon var högt över och hade en finfin teknik :d .
Men hur gör jag nu?
Ska jag fortsätta löshoppa henne ett tag?
Hur gör jag sedan när jag ska börja hoppa henne uppsuttet?
Hur länge ska jag rida enstaka hinder innan jag börjar med lättare banor/kombinationer/studs?
Självklart vet jag att det är individuellt för varje häst, men hur brukar ni som har gjort det här förr göra?

Jag är tacksam för alla tips jag kan få.:bow:
 
Sv: Inhoppning

Börja med att rida hästen över bommar och cavalettihinder. Så vänjer hästen sig vid att kliva över bommar. Fortsätt gärna att löhoppa då och då, men gå inte för fort fram och dra inte upp det alltför högt, bättre att hästen hoppar bra med förtroende, än att den hoppar högt, slår sig och kanske blir rädd.

Börja sedan med små kryss (travhoppning, gärna med travbommar innan hindret). Sedan kan du utveckla det till två hinder i rad (tex åttvolt), när du har kontrollen kan du ta det i lugn galopp (om det funkar använd en galoppbom innan hindret).
Viktigt är att du är noga med vägarna innan och efter hindret (rakt fram på hindret, rakt fram efteråt).

Sluta när det går som bäst (även om det är svårt, jag vet!). Traggla aldrig, bli inte arg när den river, det är svårt att koordinera alla rörelser i början, den lär sig efterhand! Ta gärna hjälp av en erfaren tränare som kan hjälpa dig!
 
Sv: Inhoppning

Det bästa sättet att lära en häst hoppa, enligt MIG, är att lägga in några skutt vid de vanliga uteritterna. Ta till vara på varenda lite stock, varenda liten ojämnhet i marken, alltså gör hoppningen till den naturligaste saken i världen för hästen. Att hålla på med kavalletti bommar anser JAG ska komma efter att man skrittat och travat över en massa stockar i skogen. Helt enkelt av anledningen att det är mer naturlig för en häst att ta sig över en stock än över en målad kavallettibom. När hästen börjar kännas självsäker i skogen kan man börja be den att gå över kavallettibommar (om hästen känns säkrare över kavallettibommar börjar man istället i den änden.)

De hästar som jag har hoppat in, har jag alltid börjat med ute i skogen; hoppat över nedfallna träd (måste jag säga låga?:smirk: ), lagt ut grenar som kavallettibommar, skuttat över rishögar/diken etc. ofta har jag parallellt även börjat ta in hoppningen på ridbanan då hästen börjat få lite mer självförtroende, både gentemot mig och den egna förmågan.

Att ta ett skutt lite då och då, istället för att bara ha "renodlade" hoppass tycker jag brukar funka lite bättre då spänningen inte blir lika stor, både för ryttare som häst.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp