inget vatten i hagen på vintern?

Sv: inget vatten i hagen på vintern?

Kan inte annat än hålla med.

Vi har alltid vatten i hagen, det håller sig åtminstone ofruset större delen av dagen. Byter vid middagshöet om det behövs, men ofta behövs det faktiskt fyllas på då.

enligt min mening så tycker jag att det är självklart att hästarna alltid ska ha tillgång till vatten.

Jag är förvånad över hur lite mina två hästar dricker! De bor i utestall (tre hela väggar och tak samt 135 cm hög framkant och dörr) och de dricker cirka 15 liter per häst och dygn. De har också tillgång till vatten i hagen, men rör det knappast.
Hösilaget är ganska blött, TS cirka 40 och det finns fortfarande massor av gräs kvar i hagarna.

De vintrar Besten stått uppstallad har hon druckit 25-30 liter/dygn inne.

Det ser, trots allt, ut som om båda hästarna mår bra och får i sig den vätska de behöver, så jag oroar mig inte.

Immer

Jag är också en av de elaka människorna som inte ger vatten i hagen när det är många minusgrader. Är det bara lite kallt kan man ju hälla i varmvatten som håller en stund iallafall.

Enligt djurskyddslagen ska ju hästarna ha vatten minst två gånger per dygn. Väldigt lite, anser jag. Mina hästar står vintnertid (som ju detta handlar om) inne mellan kl 16 och 8 (samt att de rids, men då har de varit innte, ätit o druckit emellan. De är alltså ute i 8 h, en tredjedel av dygnet, utan vatten. På morgonen, innan utsläpp får de "betforsoppa" till frukost, vilket gör att alla har fått i sig iallafall några liter direkt innan utsläpp.

Sedan bor jag i Östergötland, så frysperioden är ju inte så lång här. Nu, t ex, när det tinat igen efter att ha varit minusgrader några dagar så får de vatten som vanligt igen.

Salandge skrev:
Det lät ju jättesmidigt, om det verkligen ungerar här uppe i iskalla norrland också... :)

Men du, den där issörjan som bildas, hur ser den ut? Blir allt en enda sörja? Kan hästarna ändå dricka?

*till granngården och köper melass*

Jo, isörjan blir ungefär som beforsörja!:d Så de dricker det med god aptit!:)

5 timmar om dan utan vatten klarar hästar galant.Min ahästar får inte heller nått vatten ute, mkt mer praktiskt om de dricker inne. enligt lagen ska hästar vattnas minst 2 gånger om dagen.

Till er som tror att hästen kan få sitt vattenbehov godosett genom att äta snö, vill jag bara uppmana att försöka tina så mycket snö att ni får ihop 10liter vatten. Ni kommer snart att upptäcka det att det är så otroligt stor volym snö, att det är fullständigt omöjligt att hästen kan få vattenbehovet godosett den vägen. Om ni inte orkar tina så mycket snö så kan ni väga upp 10kg snö.
Ha en bra dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
634
Senast: Sesca
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 087
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar