inget vatten i hagen på vintern?

Sv: inget vatten i hagen på vintern?

de första min häst gör på morronen när den kommer ut e o gå o se om de finns nåt vatten.
sen e dom ute så lite för stallägaren vill de..ja vill ha ute min häst mer men hon kan inte gå själv och ingen annan som kan va ute.
men letar nytt stall där dom kan få gå ute.

när de e lite vatten kvar som frusit under natten så står min o slickar på isen jättelänge..tycker lite synd om henne då.

Kollade vattenlistan idag dvs hur mycket vi hinkar ut varje dag. 80 liter på 8-9 hästar. Lösdrift så dom dricker inte mycket inne när dom får sitt kraftfoder eller sköts om.

Våra hästar har vatten i sina boxar i ordentliga vatten hinkar som hänger fast i bra anordningar så hästen inte kan välta eller sprka ner hinken, så vattnet riner ut. Våra hästar äter frukost, lunch ute i hagarna och har vatten ute också, vi fyller offtast på, på morgonen och kollar vattnet vid lunch höt, sedan går dom in vid 18 tiden och har då vatten i sina boxar, våra hästar gillar att äta hö och sedan doppa lite i vattnet :D

Att hästarna lär sig att dricka innan de går ut har jag svårt att tro på. Men jag har å andra sidan aldrig försökt, så jag kanske ska hålla tyst.

Mina hästar har vatten i hagen på dagarna, häller man i varmvatten vid utsläpp så hinner de knappt frysa tills man kommer med lunch och kan fylla på varmvatten igen. Jag vill att mina hästar ska ha möjlighet att dricka vatten när de vill, inte behöva stå där och vänta eller käka snö.

Håller med, snö är ju inte så bra, för det finns tydligen mer föroreningar i det och inte några salter. Men problemet är (som jag har harft med min fjording) då hästen föredrar snö framför vatten. Men då ska det vara mycket snö. Såg att några av er som skrivit här också har haft det problemet. Jag undrar vad det kan bero på egentligen.

* Ja lagen säger att du bara behöver utvattna 2 gånger per dag.
* Varför går dom ute så lite?
* Blir väldigt tråkiga skador när hästarna ska krossa isen, har sett många hästar med uppskurna mular.

mizz_beauty skrev:
Våra hästar dricker i alla fall mera vatten på vintern (när det är kallt) än vad de gör annars.

Har det inte med fodret att göra då? Gräs innehåller massor med vatten till skillnad från hö (om du nu ger hö vintertid) Min häst går på bete under sommaren, på hö vår och höst och ensilage under dom kallste månaderna och hon dricker minst på vintern, ensilaget innehåller ju massor med vatten och hon tappar inte så mycket vätska i form av svett.

Mest dricker hon under hö-perioderna, då krävs det dubbla 20l-hinkar i boxen och ute har hon kar... Nu med ensilaget dricker hon ca 10-18 liter inne per natt och ute delar tre hästar på 40l per dag och det finns alltid vatten kvar, dom serveras ljummet vatten mitt på dan och står ute ca 9-11 timmar per dygn..

Hon får iofs blött kraftfoder med, kanske ca 2 liter vätska per dag där...

hästhandlarjävel skrev:
* Ja lagen säger att du bara behöver utvattna 2 gånger per dag.
* Varför går dom ute så lite?
* Blir väldigt tråkiga skador när hästarna ska krossa isen, har sett många hästar med uppskurna mular.

om du fråga mej så går dom ute så lite för stallägaren har dom tiderna o tar in hästen vid 15 - 15.30.
vet att de e lite men hästen kan inte vara ute själv, dom andra tas in pga. dom får kraft o sånt så dom vill ha in sina hästar då.
dessutom säger h*n att hästarna får så tråkigt ute i hagarna o vill in.
inte så mycke ja kan göra åt de..håller på o letar nytt stall men svårt o hitta.

har faktiskt aldri tänkt på att dom kan skära sej på isen ..eftersom ja allti häller vatten i hagen min häst går i så fryser ju den under natten o så..men försöker allti hacka sönder de o ta bort isen.

men hästarna kan väl inte få hål på isen me mularna?
eller e de om dom hackar me hoven?

våra har inget vaten i hagen vintertid.
Får ensilage ute i hagarna som är lite blötare och därmed lite mer vätska. har märkt att de dricker mindre även inne i stallet vintertid.

Hej!
Hade samma undran för några år sedan, fick ett tips av en hästtjej uppe i norrland.

:D Häll i ca 1 liter melass i ett badkar med vatten!!!! Sockret gör att det blir endast en issörja vid -20, plus att hästarn älskar melass smaken.

Enkelt, visst färgen blir nästan svart, o folk som inte vet, undrar om vi inte ska byta vatten, men det är bara att förklara!!!

Alla är nöjda

Flying High skrev:
Hej!
Hade samma undran för några år sedan, fick ett tips av en hästtjej uppe i norrland.

:D Häll i ca 1 liter melass i ett badkar med vatten!!!! Sockret gör att det blir endast en issörja vid -20, plus att hästarn älskar melass smaken.

Enkelt, visst färgen blir nästan svart, o folk som inte vet, undrar om vi inte ska byta vatten, men det är bara att förklara!!!

Alla är nöjda

Räcker en liter melass på ett helt badkar ?
Här i sthlm har vi ju inte så ofta ISKALLT utan mer runt "endast" -5 och då borde ju rimligtvis det där bli en lysande ide...
Melassen gör ju åxå att de gärna dricker (sött å sliskigt ;)

Flying High skrev:
Hej!

Alla är nöjda

Men...om det där verkligen fungerar (:confused: ) är det ju skitsmart! Hur blandar du ihop melassen, exakt??? Och det fryser verkligen inte mer än att dom kan dricka??? :idea:

Jag blandar med en pinne, melassen är rätt trög när det är kallt. Det lättaste är att värma den innan, ha melassen inne t.ex. Så gör vi om det är ett helt kar vi ska fylla.

Vi brukar hälla i melass i en tom dunk o sen fylla på med vatten, då blandas det rätt lätt. Om det är mindre mängder.

Det funkar super, vi har gjort så i många år. Alla hästarna älskar det. :love:

Av Lagerhusföreningen i byn. Visserligen säljs det i dunkar, men du vet kanske någon mjölkbonde, de brukar ge det till korna. Då kanske du kan köpa några liter av honom/henne.

En dunk räcker lääääänge. Eller om ett par hästägare går ihop och köper tillsammans. :idea:

okej... Det finns inte på granngården eller liknande??? Nyinflyttad, känner inga mjölkbönder här än.......

Jag tror det, eller kan de säkert beställa hem :D

Alla våra får och hästar har ökat sitt vattenintag rejält sen vi köpte en thermobar (uppvärmt vattenkar). Jag tror att det är för att det är lite lagom ljummet.

Lånar knapp.

Kolik risken på hästar som inte har fri tillgång på vatten är MYCKET högre än annars.

Flying High skrev:
Jag blandar med en pinne, melassen är rätt trög när det är kallt. Det lättaste är att värma den innan, ha melassen inne t.ex. Så gör vi om det är ett helt kar vi ska fylla.

Vi brukar hälla i melass i en tom dunk o sen fylla på med vatten, då blandas det rätt lätt. Om det är mindre mängder.

Det funkar super, vi har gjort så i många år. Alla hästarna älskar det. :love:

Det lät ju jättesmidigt, om det verkligen ungerar här uppe i iskalla norrland också... :)

Men du, den där issörjan som bildas, hur ser den ut? Blir allt en enda sörja? Kan hästarna ändå dricka?

*till granngården och köper melass*

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
634
Senast: Sesca
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 087
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar