Inget vatten i hagarna??!

*star

Trådstartare
Såg att det inte var en enda vattendroppe i någon av hagarna när ja va i stallet pållen står i! Eftersom ja inte bor där förutom vissa helger vet jag ju inte hur länge de varit så men har aldrig varit så innan iaf. Blev jätteförvånad och förbannad men nu hoppas jag verkligen att det bara var tillfälligt elnåt (lata som i helvete) baljorna låg ju upponer liks. Nån som tycker att det är onödigt med vatten till hästarna kanske i stallet..ja hann inte fråga dom hade jättebråttom men vad det än var för anledning kanmna ju inte göra så när det är andras hästar som går där också liks.. va bara tv o skriva av mej fattar ingenting som händer i dedära jävlastallet...:eek:

Sv: Inget vatten i hagarna??!

Det står i djurskyddsförordningen att hästar ska beredas tillfälle att dricka två gånger per dygn, så om era hästar har vatten inne har stallägaren inte gjort något fel. Rekommendationen är dock att hästar alltid ska ha tillgång till vatten.

Immer

under den här tiden på året har vi inte vatten ute i hagarna heller, jag tycker inte det är optimalt men det fungerar.

har dom nåt annat att dricka ur? som en bäck eller liknande? då kan det enligt mig vara ok, men aldrig att jag hade accepterat att de stod helt utan..

Det beror ju också på hur länge de är i hagen. Hästarna klarar sig bra utan vatten ett tag. De dricker markant mindre nu än på sommaren tex när det är varmt ute.

jo det är ju sant.. jag utgick från vad jag tycker är minimum och hade inte en tanke på att någon kan tycka annorlunda:o:p:D

Såg att det inte var en enda vattendroppe i någon av hagarna när ja va i stallet pållen står i! Eftersom ja inte bor där förutom vissa helger vet jag ju inte hur länge de varit så men har aldrig varit så innan iaf. Blev jätteförvånad och förbannad men nu hoppas jag verkligen att det bara var tillfälligt elnåt (lata som i helvete) baljorna låg ju upponer liks. Nån som tycker att det är onödigt med vatten till hästarna kanske i stallet..ja hann inte fråga dom hade jättebråttom men vad det än var för anledning kanmna ju inte göra så när det är andras hästar som går där också liks.. va bara tv o skriva av mej fattar ingenting som händer i dedära jävlastallet...:eek:

jag har alltid vattten ute till hästarna....vare sig de e sommar eller vinter...och vi har ju som bekant rejält me vinter normalt sett här uppe i luleå...-30 är inte ovanligt i flera dagar i sträck...

hur gör man då om man inte har sånna uppvärmda tunnor??tja jag har köpt jättefina baljor på dollarstore billigt ska jag säga...de är jättebra...fyller dom med varmvatten kl 5 på morron o då håller vattnet sig isfritt fram till 14-15 tiden...å då är jag ju där igen...så de är kanon...

en annan sak...hästarna älskar sitt morronthe!!!:rofl: :rofl:

Det beror ju också på hur länge de är i hagen. Hästarna klarar sig bra utan vatten ett tag. De dricker markant mindre nu än på sommaren tex när det är varmt ute.

Fast där håller jag inte med. Jag fyller på min tunna 1-2 ggr/dag till mina hästar, som jag tycker dricker riktigt mycket nu när det bara finns torr mat (dvs hö) att äta. Shettisen dricker dessutom knappast något alls inne (hon har inte gjort det på det år som jag ägt henne), så jag känner att det är viktigt att hon får fri tillgång till vatten ute alltid.

Har samma problem! Blir så jävla arg, idag hade de inget vatten heller..sedan så säger de att minsta hästen inte dricker något vatten så därför ställs hinkar långt uppe till de större hästarna så lille hästen inte når, varför? De orkar helt enkelt inte ställa ner hinken på marken.
Nu orkar man inte ge de vatten överhuvudtaget.

mina får alltid vatten ute - tycker de dricker mycket. De brukar nästan alltid börja med att dricka lite ur baljan innan de börjar på hösilaget.

skönt att se att ja inte e ensam om o tycka att det är nödvändigt med rent vatten i hagen. Tycker det alltid ska finnas ifall dom vill dricka. Nej helvete vet ni svaret ja fick när ja fråga varför: Vi har inte tid. Vafan ska man svara på de helt sjukt!:mad:

Jag tycker definitivt att det ska vara vatten i hagen även vintertid. Man kanske inte kan ha isfritt vatten hela dagen, men man kan ställa ut nytt vatten på morgonen (hästarna brukar dricka direkt efter att de ätit upp sitt morgonhö som de får ute i hagen) och sedan på eftermiddagen efter ridturen så får de chans att dricka inne innan de släpps ut igen.
En bekant till mig fick ha sin ponny på djursjukhus i några nätter då den fått kolik p g a att den stod utan vatten i hagen vintertid.

De dricker visserligen inte lika mycket vatten vintertid som sommartid, men visst dricker de!

Jag förstår mig inte på folk som inte har vatten i hagarna vintertid.
Den ända anledningen till de är LATHET, de kan ni inte komma undan.

Fast det beror på - min erfarenhet är att när det är kallt (vilket det verkligen inte är här nu) och min häst äter mer av halmen och höet han har tillgång till ute i hagen så dricker han faktiskt jättemycket. Ju mer torrt grovfoder han äter ju mer dricker han. :)

[.
QUOTE=elkan;6990702]jag har alltid vattten ute till hästarna....vare sig de e sommar eller vinter...och vi har ju som bekant rejält me vinter normalt sett här uppe i luleå...-30 är inte ovanligt i flera dagar i sträck...

hur gör man då om man inte har sånna uppvärmda tunnor??tja jag har köpt jättefina baljor på dollarstore billigt ska jag säga...de är jättebra...fyller dom med varmvatten kl 5 på morron o då håller vattnet sig isfritt fram till 14-15 tiden...å då är jag ju där igen...så de är kanon...

en annan sak...hästarna älskar sitt morronthe!!!:rofl: :rofl:[/QUOTE]
Vi vattnar inte när det är minus. Min kompis hästar fick kolik av kallt vatten 2 gånger. Men nu när det inte är tjäle så funkar ju våra vattenkoppar ute.

Senast ändrad:

[Du vattnar inte själv va!:smirk: Min häst sparkar ut alla hinkar eller badar fötterna i badkaren

QUOTE=Dudes Hollywood Star;7010148]Jag förstår mig inte på folk som inte har vatten i hagarna vintertid.
Den ända anledningen till de är LATHET, de kan ni inte komma undan.[/QUOTE]

[.
QUOTE=elkan;6990702]jag har alltid vattten ute till hästarna....vare sig de e sommar eller vinter...och vi har ju som bekant rejält me vinter normalt sett här uppe i luleå...-30 är inte ovanligt i flera dagar i sträck...

en annan sak...hästarna älskar sitt morronthe!!!:rofl: :rofl:
Vi vattnar inte när det är minus. Min kompis hästar fick kolik av kallt vatten 2 gånger. Men nu när det inte är tjäle så funkar ju våra vattenkoppar ute.[/QUOTE]

tja om de skulle var så att dom fick kolik av kallvatten hade alla hästar i norrbotten varit stendöda....mina får som sagt varmvatten men det blir ju kallare och kallare ju längre dan går och de är nästan i stort sett slut vatten i dom 3 baljor jag har varje kväll så nog dricker dom....

Det måste ha varit det som hände igår när min lösdriftpålle drack ur en vattenpöl i skogen. Han for som skjuten ur en kanon när han druckit klart. Han höll på att dö!
Min dricker nästan aldrig inne så det blir kallvatten jämt. Ensilaget på 50% är ju också ganska kallt.

Tycker mig uppleva att hästarna dricker mera på vintern när det är ordentliga minusgrader... Kanske de är som oss männskor? Jag är oftast törstigare när det är riktigt kallt ute än när det är ettpartre plus.
Givetvis har vi fri tillgång till vatten ute på vintern! Jag fyller på med ljummet vatten till mina på morron och en gång mitt på dan. Inhyrda fyller på med kallt vatten på morgon, för hon tycker att de dricker mindre på vintern. Mina dricker mer än hennes! Kan det bro på att mina har lite mer ljummigt vatten? Är jätte rädd att vår ena häst ska få kolik av avsaknad av vatten, har varit med om det när vatten tunnan läckte och vattnet måste ha runnit ut meddetsamma på morgonen och sen var jag bara nere och snabbt fyllde på på em och det rann säkert ut lika snabbt igen... Kolik! dröjde till kvällen innan jag förstod att tunnan läckte :( Att se till att hästarna har fri tillgång till vatten är Basic!
B.B

Liknande trådar

U
Hästvård i de stallet ja e i nu säger stallägaren att dom inte får nåt vatten i hagen på vintern hästarna ska tydligen lära sej o dricka innan...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 154
Senast: pondus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd