Inget vatten i hagarna??!

Sv: Inget vatten i hagarna??!

Immer, vad tycker du? Du brukar alltid ha så bra saker att säga...:p

Om huruvida hästar är känsliga för vatten från bäckar, eller?

Stillastående vatten skulle jag inte vilja rekommendera. En vän till mej hade kalvar som drack sådant vatten och de fick någon sorts parasiter på levern.

Mina hästar har rinnande vatten i hagen, vanligtvis även under vintern. Det kommer från en källa och är mycket väl filtrerat genom många lager av sten och grus.

Immer

lite i största allmänhet. Om du hade ngn smart tanke:d

Jag hade nog faktiskt inte låtit mina hästar dricka ur bäcken vi har.
Den kommer från byn och man vill knappt titta på alla hemska saker som folk kastar däri:cry:

Anmäla det till vem då?
Finns det något som någon myndighet eller liknande kan göra?

Miljökontoret i din kommun skulle jag tro tar hand om sånt. Om det är miljöfarligt kan det hända att folk får Mk efter sig.

I stallet där jag har min häst nu så har vi inte heller vatten ute nu så här i december.. vi är själva tvunga att vattna våra hästar i hagarna.. å då måste man göra det dagen före å antingen hinner vattnetn slås ut/drickas upp den dagen elelr så har det frusit till en jätteklump under natten... dom äter hösilage å får i sig lite vätska där.. samt att dom har vattenkoppar samt vattenhink tillgängligt mellan ca 19-07.. är jag ut å rider brukar jag vattna min häst innan jag lämnar stallet.. tycker det fungerar bra..

Dock var jag lite förvånad över det här i början... men nu är det okej.. i förra stallet så skulle den som hade utsläpp på morgonen bära ut vatten åt samtliga hästar sålänge det inte var typ -20 då dom isf. inte skulle hinna få i sig det...

men jag tycker personligen att det är okej att inte ge vatten ute i hagarna när det är vinter... övriga årstider så tycker jag däremot att det är jätte viktigt..

Dr Vet Sara Nymann SLU har doktorerat på hästar och vatten. En sammanfattning av hennes avhandling finns att läsa på Thermobars hemsida.
Lycka Till!

Mina hästar har alltid vatten i hagen...är det massa mniunusgrader bär vi ut vatten till morgon höt (varmt/ljummet) och vatten till lunch höt.

Våra hästar har alltid tillgång till friskt vatten. Det tycker jag att de ska ha och jag skulle aldrig ha min häst tillsammans med någon som är emot det. :mad:

Dr Vet Sara Nymann SLU har doktorerat på "hästar och vatten". En sammanfattning av hennes avhandling finns att läsa på Thermobars hemsida (under broschyrer).
Lycka Till!

Mina två går i en egen hage och jag fyller på vatten varje dag i deras tunna i hagen. Dom andra i stallet fyller aldrig på vatten åt sina hästar, det gjorde dom inte ens på sommaren, utan det var jag som gjorde rent karet och fyllde på nytt. :crazy:

Liknande trådar

U
Hästvård i de stallet ja e i nu säger stallägaren att dom inte får nåt vatten i hagen på vintern hästarna ska tydligen lära sej o dricka innan...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 154
Senast: pondus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd