Inget vatten i hagarna??!

Sv: Inget vatten i hagarna??!

Vi vattnar inte när det är minus. Min kompis hästar fick kolik av kallt vatten 2 gånger. Men nu när det inte är tjäle så funkar ju våra vattenkoppar ute.

tja om de skulle var så att dom fick kolik av kallvatten hade alla hästar i norrbotten varit stendöda....mina får som sagt varmvatten men det blir ju kallare och kallare ju längre dan går och de är nästan i stort sett slut vatten i dom 3 baljor jag har varje kväll så nog dricker dom....[/QUOTE]

Jag erbjuder mina hästar varmt vatten mitt på dagen, om man sen är rädd för kolik så kan man ju ta bort vattnet innan det fryser. dom uppskattar verkligen att få det, inne i stallet skulle dom aldrig dricka varmt vatten men ute går det bra. I de flesta stall fodras ju hästarna mitt på dagen och då borde det ju inte vara så svårt att ju dom varmt vatten också. Själv jobbar jag natt så jag kan ju passa upp mina vackra mest hela dagen:rofl:

Det står i djurskyddsförordningen att hästar ska beredas tillfälle att dricka två gånger per dygn, så om era hästar har vatten inne har stallägaren inte gjort något fel. Rekommendationen är dock att hästar alltid ska ha tillgång till vatten.

Immer

Var står det?? :confused: :eek:

Jag har läst att hästar skall ha fri tillgång till vatten, dygnet runt!! Två gånger per dag?? skojjar de eller??

Vi har alltid vatten i hagarna!! Tidigare stor tunna(mer vatten fryser långsammare) och så tar man bort is vid fodringar.. kan hälla i några kannor kokat vatten så håller det sig öppet längre å hammare vid tunnan... har funkat i alla år. Har man frigolit under och runt så håller det riktigt bra! Lock över på natten...

Nu har vi uppvärmda självpåfyllande vattenkoppar i hagen, lyx! :banana:
Men de dricker ändå massor ur hink när de kommer in, för även om dessa vattenkoppar är större än såna man har i boxar tex så hinner det inte fyllas på tillräckligt fort så hästarna dricker så mycket som de skulle behöva... :smirk:

Men tänk på de som inte har vatten i hagarna och sedan vattenkoppar inne i stället för hinkar... jag blir törstig bara jag tänker på det :(

Det beror ju också på hur länge de är i hagen. Hästarna klarar sig bra utan vatten ett tag. De dricker markant mindre nu än på sommaren tex när det är varmt ute.

Våra hästar dricker markant mer nu på vintern när de äter torrt hö än när de på sommaren äter frodigt gräs... :smirk:

På djurskyddsmyndighetens sida om skötsel/vatten står det 2 ggr per dag minst.

Ja men då så... jag erbjuder vatten kl 07.00 och sedan kl 09.00.... det är helt ok då...:confused:

sjukt :eek: verkligen sjukt....:eek: :o

Vi har alltid vatten i hagarna och inne, såklart.

Det borde vara en lag på att hästar alltid ska ha tillgång till friskt vatten.

Jag hade fel, det stod inte i djurskyddsförordningen.
Men på www.djurskyddsmyndigheten.se kan du läsa detta under Regler&tilltrånd/Hästar/Skötsel:

Foder och Vatten
Hästar ska dagligen ges foder av lämplig struktur. Fodret ska vara tjänligt och fodergivan ska garantera en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel. Automatiska system, såsom utfodrings- och vattningssystem, ska kontrolleras dagligen. Hästar ska få vatten minst två gånger per dygn. Vattnet ska vara tjänligt för djuren.

När jag började med hästar i mitten på sextiotalet höll jag till i ett stall där hästarna morgon och kväll leddes till ett stort vattenkar i stallet. De hade alltså inte vatten i boxarna eller vatten i hagarna.
Hästarna mådde bra, en gick SM i hoppning och en annan EM i fälttävlan och de var aldrig sjuka.
De bodde i kallstall, hade aldrig täcken på sig ute (men om de var blöta när de kom in fick de en ullfilt över ryggen i några timmar.

Immer

Senast ändrad:

Jag tycker INTE det är okej att ha hästarna ute utan vatten.
Ska de dessutom äta hö/silage ute är det ännu mer oförsvarbart,enligt mig.

Jag stod förut i ett stall där de inte vattnade ute, så jag bar ut mina egna vattenhinkar varje dag!
Hur jobbigt är det?
Det tar kanske 5 minuter extra,max. Dlåig ursäkt av dina stallkompisar tycker jag!

I nuvarande stall har vi tack och lov samma åsikt, att vatten dygnet runt är en självklarhet!
Vattnar nu i kar, och ska prova att lägga i en boll i vattnet när det blir minusgrader för att det inte ska frysa lika fort.

Har faktiskt aldrig hört talas om att de kan få kolik av kallvatten...

tja om de skulle var så att dom fick kolik av kallvatten hade alla hästar i norrbotten varit stendöda..../QUOTE]

Det är bevisat att det är direkt farligt för hästar att dricka kallt vatten i större mängder.
Knepet är alltså att se till att dom har tillgång till vatten dygnet runt och inte ger dem ex 2 ggr per dag så att magsäcken kyls ner.
DÄR har vi i norrland ett problem, men de är till för att lösas... ;)

Sedan har man hört att hästar får i sig vatten via snön, men det är skitsnack.
För att tillgodose hästens vattenbehov behövs det oerhörda mängder.

Många djur lider av akut vattenbrist kalla vintrar och törstar ihjäl. Det är lika vanligt som att svälta ihjäl.
Tro det eller ej.

/Li

Senast ändrad:

tja om de skulle var så att dom fick kolik av kallvatten hade alla hästar i norrbotten varit stendöda....mina får som sagt varmvatten men det blir ju kallare och kallare ju längre dan går och de är nästan i stort sett slut vatten i dom 3 baljor jag har varje kväll så nog dricker dom....

Jag erbjuder mina hästar varmt vatten mitt på dagen, om man sen är rädd för kolik så kan man ju ta bort vattnet innan det fryser. dom uppskattar verkligen att få det, inne i stallet skulle dom aldrig dricka varmt vatten men ute går det bra. I de flesta stall fodras ju hästarna mitt på dagen och då borde det ju inte vara så svårt att ju dom varmt vatten också. Själv jobbar jag natt så jag kan ju passa upp mina vackra mest hela dagen:rofl:[/QUOTE]

inte alla har den turen att kunna fodra/vattna hästarna under uppsikt på dagen...mina har fri tillgång på hö ute på dagarna liksom vatten av den enkla anledningen till att dom äter och dricker de dom vill ha och att jag jobbar hela J-a dan för att ha råd med dom :smirk: och ingen kan komma o säga att mina hästar lider...så de så!!:bump: :bump:

tja om de skulle var så att dom fick kolik av kallvatten hade alla hästar i norrbotten varit stendöda..../QUOTE]

Det är bevisat att det är direkt farligt för hästar att dricka kallt vatten i större mängder.
Knepet är alltså att se till att dom har tillgång till vatten dygnet runt och inte ger dem ex 2 ggr per dag så att magsäcken kyls ner.
DÄR har vi i norrland ett problem, men de är till för att lösas... ;)

Många djur lider av akut vattenbrist kalla vintrar och törstar ihjäl. Det är lika vanligt som att svälta ihjäl.
Tro det eller ej.

/Li

tja då har jag väll haft mirakel hästar genom åren för inte har då någon av mina lidit för att dom druckit kallvatten däremot vet jag att man inte ska låta dom dricka kallvatten om man varit ute och ridit hårt däremot...så tja inte vet ja

jag vet bara att mina hästar mår finnemang...alltså har inte jag nått problem!!!

cat

Mina hästar bjuds på vatten till varje mål mat i hagen och har såklart vatten i boxen hela natten. jag kan inte ha vatten ute hela tiden då man har 1 m. snö och -20´c:smirk:
har tänkt investera i en thermobar men än så länge funkar det att bära......
jag kan förstå att du blev upprörd speciellt om ni inte har ordentligt med snö heller...:mad:

Det är bevisat att det är direkt farligt för hästar att dricka kallt vatten i större mängder. /Li

Vem har bevisat det?
Jag läste i en annan tråd att "vår" veterinär här på Bukefalos, P L, inte tror på att kallt vatten skulle vara någon anledning till kolik.

Immer

OK - hästar är väl olika antar jag. Vanligast är dock att det går åt mer vatten på sommaren då det är varmt.

/Li

köpte en häst som stod stallad hos en granne för några år sedan. dom vattnade inte i hagen men fodrade torrhö 2 ggr/dan ute. hästen hade haft massa kolikanfall som krävde veterinär vård, vilket vet. trode berode på att han åt ganska mkt. snö ute eftersom det saknades vatten i hagen.

blev massa "skitsnack" om hur jag kunnde köpa "en kolikhäst" en gång kolikhäst, alltid kolikhäst hette det.

jag hade hästen i 4 1/2 år utan att han fick den minstaste lilla kolikkänning, men då får mina hästar "fri tillgång" på vatten ute året om. dom vintrar vi haft balja och problem med att vattnet fryser har jag gått ut och slått i varmvatten några ggr/dan.

tänkte bara "varna" om att det kan bli så att de får kolik om de står utan vatten ett tag. min häst fick det förra vintern... inte roligt alls :( ... bara pga min okunskap. :mad: (skäms)

vi har som tur är kunnat ha vatten ute ända fram tills nu.
Men nu, när det börjar frysa så går det inte längre och så är det bara.
På det viset är det ju "tur" att hästarna är inne så mkt mer på vintern.
Inne så har de vatten hela tiden så det blir ju "bara" utan vatten 8 timmar per dygn.

skönt att se att ja inte e ensam om o tycka att det är nödvändigt med rent vatten i hagen. Tycker det alltid ska finnas ifall dom vill dricka. Nej helvete vet ni svaret ja fick när ja fråga varför: Vi har inte tid. Vafan ska man svara på de helt sjukt!:mad:

Där håller jag med dig till fullo! Kan man så ska man! Det är iaf min mening i detta fallet.

har dom nåt annat att dricka ur? som en bäck eller liknande? då kan det enligt mig vara ok, men aldrig att jag hade accepterat att de stod helt utan..

Bäckar och andra vattendrag är oftast inte känliga för hästar. Hästarna är ju mer känsliga för dåligt vatten än vad vi människor är.
(detta tror jag att jag har läst i hästhållning i praktiken men visst, jag kan ha fel för mig)

Liknande trådar

U
Hästvård i de stallet ja e i nu säger stallägaren att dom inte får nåt vatten i hagen på vintern hästarna ska tydligen lära sej o dricka innan...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 154
Senast: pondus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd