Inget spö alls på framridning

Sv: Inget spö alls på framridning

Fy fasiken. Tror jag ska bli hoppryttare igen.
Håller med föregående talare (corzette).

Vad är egentligen grunden till detta? VARFÖR inte spö på framridning?
:confused: :confused:

Jag förstår igentligen inte vad problemet är?? Hästen ska väl kunna gå framåt utan både spö och sporrar?? och om det kommer bli fler hästar som har sporrmärken så hoppas jag att de diskas..:mad:

Man kan lära alla hästar attt gå framåt av sig själv, om man bara får hjälp av någon vettig människa..

När jag hör att folk tycker att det är hemskt att spöna ska förvinna för att det är fler hästar som får sporrmärken så tänker jag på en som sa att man inte skulle ha så stora hästar för då var det mer man skulle rida framåt?? Hästen SKA gå fram av sig själv..

Sen är spöet ett bra hjälpmedel om man tex ska lära hästen nya saker och så som en hjälp, men dte ska man ju inte precis göra på en framridning och inte heller när man rider runt banan..

Jag är både positiv och negativ till beslutet. Det positiva är har alla redan tagit upp, så jag behöver inte upprepa.
Det negativa är att det riskera många yngre ryttare, såsom B-ponnyer tex, som inte har hästar med egen motor...
Den här regeln bygger på att man har en häst med egen motor, men hur många svenska ponnyer har det på dressyrtävlingar? I Tyskland har de nog knappast inte det problemet alls i samma skala som i Sverige...
På nationella så är det oftats en stor del av startfältet som har det, eftersom de klarat av att komma så långt, men tänk på de med en lugn liten ponny, barnets perfekta lugna läromästare, som vet när den inte behöver jobba mer än vad den känner för? Man behöver sällan använda spöt på dessa smarta ponnyer, bara hålla i det (har själv erfarenhet, så jag vet vad jag pratar om), fått visa att skärp dig nu och hinna "få upp farten" och fortsätta med den in på banan en bit :D - fick jag alltid göra på min B-ponny, då gick det, och under ett par år blev han bättre o bättre o tillslut kom vi till SM. Men jag har svårt att tro att han och jag hade kommit till SM om vi inte haft möjligheten att ha spö på framridning! Visst, jag vet inte, men jag tror verkligen inte det. Och som sagt så använde jag det inte som andra mest anmärkt utan jag har bara haft det för att då visste han att han skulle lyda (låter hemskt? Men dom är smarta små djur och man själv är liten skit som inte kan göra mycket alls).

Självklart så lägger ponnyn ändå ner när den kommer in, men man har åtminstonde fått en bra känsla på framridningen och vågar testa igen, o igen tills ryttaren börjar komma åt inne på banan också. Den nya regeln kan komma skrämma bort nya små ryttare som vill komma ut på tävling, men som inte vågar för att hela upplevelsen från förra tävlingen var "katastrof", pinsamt, från att man satt upp tills man hoppade av. Tänk er själva som små, på en liten rund ponny? Det går segt... du sitter snyggt, driver så mkt du kan på ett så snyggt sätt som möjligt, men ponnyn går bara segare o segare. Tillslut bara måste du banka till för att ponnyn ens ska hålla traven :crazy: , pinsamt för en tjej som verkligen vill - bara för att man inte får hålla i ett spö. Och att försöka fatta galopp kan man nästan bara drömma om..

Tycker kanske istället att man skulle sätta begränsning på spöanvändandet - precis som de har gjort inom hoppningen.

Skulle väl igentligen velat ha en större bredd med hästar med "perfekta motorer" för de små barnen. Känns lite som om vi missat dom i denna nya lag, eller är jag fel ute?

Det finns alltid för- och nackdelar med alla beslut och detta gynnar en viss grupp av ekipage.
Jag kanske inte hade vatt där jag är idag om den lagen funnits redan då? Inte gått bra med Felix, inte fått Sprite(fick kopntakt genom mina resultat), och då inte haft min karriär.

*kl*

Det jag funderar på är att i ryttartest SKA man rida med spö för att man ska visa att man kan behärska det. Varför ska dom hålla på och ändra nåt som kom till för endast ett år sedan?

att förbjuda sporrar tycker jag däremot blir svårare för de kan man behöva använda ibland och har man långa ben som många har så går det inte att använda skänkeln utan att förstöra hela sitsen, jag har mina sporrar så kan jag sitta helt still med benet och tex när jag byter, bara peta med sporren..

Fasst nä, där ser jag ingen logik alls. Har man så långa ben så man inte kan driva med skänkeln utan att störa hela sitsen så hjälper inte sporrarna heller, om man inte har 5 cm långa. :o Snarare så handlar det väll då om att lära sig driva korrekt, utan att använda häl.

Under de åren jag tävlat och varit tvungen att ha sporrar så har jag aldrig använt dem ändå. För jag driver inte med den delen av skänkeln.

*kl*

Någon som vet Varför det har varit på tal?

Jag har aldrig sett någon som helst överanvändning av spö på dressyrtävlingar - däremot på hopptävlingar :devil:

Jag har nog sett hundra ggr fler som missbrukar sina sporrar än spön.

Jag har nog bara sett ett fall där spöet överanvändes och då var det fråga om en hingst som inte hade respekt för ryttaren så då kanske det var nödvändigt? :confused:

Men det är en av 100-tals ryttare jag sett ute på tävlingar - eller så är jag helt enkelt blind.

*kl*

Någon som vet Varför det har varit på tal?

Jag har aldrig sett någon som helst överanvändning av spö på dressyrtävlingar - däremot på hopptävlingar :devil:

Jag har nog sett hundra ggr fler som missbrukar sina sporrar än spön.

Jag har nog bara sett ett fall där spöet överanvändes och då var det fråga om en hingst som inte hade respekt för ryttaren så då kanske det var nödvändigt? :confused:

Men det är en av 100-tals ryttare jag sett ute på tävlingar - eller så är jag helt enkelt blind.

Tror att man har det internationellt? Bara hört ryktesväg, så jag vet inte. Men samtidigt så får tyskarna rida med spö PÅ banan! Varför förändrar vi då våra regler på andra hållet? När vi dessutom en stor del lata eller bekväma ponnyer som kan kräva en klatch för att vakna och sen gå bra? Istället för att behöva banka till en gång som för vissa kanske kan bli enda utvägen för att få till det på banan, men ändå inte som förut?

Jag har liknande erfarenhet som du, har sett ett par överanvändningar, men till de flesta fanns det en rimlig anledning. Jag ser ett mkt större problem med att ryttares händer gärna blir för hårda. Det går överhuvudtaget inte att jämföra en dressyrtävling med en hopptävling :crazy:

Senast ändrad:

Jag tycker detta är så löjligt!
Ja menar ska man inte få ha spö kan man lika väl skita i sporrar!

men ja fattar inte varför man inte får ha spö!
Ja menar alla hästar är inte perfetka och går inte fram av sig själva från början till slut, som min häst måste jag påminna lite ibland att han får faktiskt jobba!
JAG SLÅR ALDRIG dock, behövs inte utan bara ett litet pet så är han igång:) ja menar varför ska man inte få ha en extra liten hjälp? Ibland kan det vara jätte bra att bara lägga spöt mot hästen så fattar den och vet!

Skit löjligt! :devil:

sen så ska man inte kunna tävla "vanliga" hästar då utan man måste ha hyper energiska som är med på noterna och reagerar mkt!? Kanske låter dumt nu att spöt kan få hästen att gå fram, men ibland behöver man väcka dom och säga till dom.. och de som behöver det och inte har spö vad tar dom till då????
Jo sporrar!! Osså sitter dom o sporrar o sparkar istället.. det är la inte bättre??

Jag håller faktiskt med. Hur många hästar är liksom perfekta? Isåfall så får vi börja införskaffa fler hästar från Tyskland och Holland om det är så de vill. Svenska ponnyuppfödare kommer få ännu hårdare konkurrens. För en familj som vill kunna tävla kan ENDAST köpa en energisk ponny, en lugn barnponny är ju till att glömma då. Genom denna regeln så kan man påverka svensk avel negativt (med tanke på bla den lugna typen av New Forest)

jag har långa ben och ja jag har långa sporrar, 4-5 är mina längsta.. inte för att jag behöver sporra min häst för att gå framåt utan för att jag ska kunna göra fina hjälper när jag ska göra rörelser.. Rider uatn problem utan sporrar ibland men får då inte samma finkänslighet om jag behöver använda skänklen..

Mina hästar gå framåt av sig själv, men ibland behöver man lite hjälp och då har jag dem för att kunna röra så lite så möjligt.. om jag gör tex lite piaff eller passage så kan jag också behöva dem, inte för att trycka in sporren i sidan(:eek: ) utan för att jag utan problem ska kunna nudda min häst så hon förstår att jag vill ha mer aktivitet.. Eller om jag vill ha mer samling i en öppna så kan jag peta till med yttersporren så förstår hon att aha! hon vill att jag ska jobba mer..

så det är inte drivningen jag gör med sporrarna..

är ni säkra på att dom kommer förbjuda spö för hästens skull? (för att vara milda)

Jag har fått för mej att det är för att man inte ska störa andra på framridningen som det kommer tas bort.

Åter igen, det är nog ingen i den här tråden som är säker eftersom TR för 2007 inte är publicerat ännu. Tråden är egentligen bara spekulationer...

Åh det stämmer så väl! :bow:

Hur många ridskoleryttare skulle kunna komma ut och tävla om dem inte fick ha spö på framridningen? Ridskoleponnys lär sig snabbt hur dem kommer undan arbete och då kan det behövas ett spö för att peta på och få dem att börja arbeta.

Det är samma sak med ryttare som har korta ben, varför ska inte dem få ha ett spö att påminna med ibland? Om man inte har tillräckligt långa skänklar för att kunna påminna om att bakbenen ska med, hur gör man då om man inte har ett spö?

Angående skydden så stämmer inte det du säger. För man får ju ha skydd i hoppning, knappast att koll angående tyngder och sådant är så betungande att det är anledningen. Vad jag vet så finns ingen "skyddkollare" i hoppning.

Och om alla måste ha samma bett så är ju just att de ska ha samma förutsättningar ngt som inte stämmer. Eftersom olika hästar går bäst på olika bett, så blir det ju när alla måste ha samma bett orättvist i stället. De som har hästar som funkar bäst på 2-delade eller de tillåtna 3-delade har ju en STOR fördel.

Jag har heller aldrig sett någon piska upp sin häst på framridning, och även om så skulle vara fallet. Tror man att man får folk att sluta missbruka spöt hemma bara för att man förbjuder det på tävling? Låter lite väl kortsynt enligt mig.

Dessutom är det ju korkat att i år infört en tävlingsform som kräver spö- nämligen ryttartest - med motiveringen att ryttarna ska lära sig använda spö. För att sedan säga att det inte är okej.

Jag vet inte riktigt om jag tror på den här förändringen faktiskt...

Lancet:
Det är ju så de flesta beskriver sporrarnas funktion. Jag vet ju dessutom att du rider väldigt bra, därför blev jag lite förvånad av vad du skrev. Och visst, jag förstår logiken. Men mitt mål är att jag ska rida med så små hjälper från början att "registret räcker" utan sporrar. Det där lilla extra som du gör med sporren vill jag kunna göra utan sporre. Ett större register helt enkelt. Dock är jag inte riktigt där än. :o Än så länge är det det jag använder spöt till, att ge den extra lilla vägvisningen. Fasst spöt börjar faktiskt falla bort det också. Använder det väääldigt sällan. :idea:

Jodå, det händer att dom vägs! Nere på Falsterbo vägs skydd, och även för unghästar har jag för mig.

men menar ni att dom ska införa spöförbud i alla dressyrklasser?? från unghästklasser till GP?? det låter ju inte bra!

tänk på dom som tävlar hingst? ska dom ha dispans?
och tänk på dom som precis har börjat tävla klasser med piaff... vissa hästar är inte världsbäst på det och kanske behöver lite hjälp för att få igång den...
och ponny ungarna som bara får tävla med mini sporrar... det finns många läromästare som tyvärr vet när man kan maska... tex. när en nervös 10 årig är på sin första tävling och inte riktigt får inverkan på sin ponny på rätt sätt...
alla är inte världsstjärnor med super känsliga och välinridna hästar...

jag skulle kunna rabbla argument hela dagen....
men jag inväntar TR 2007 istället....(något upprörd)

Och om alla måste ha samma bett så är ju just att de ska ha samma förutsättningar ngt som inte stämmer. Eftersom olika hästar går bäst på olika bett, så blir det ju när alla måste ha samma bett orättvist i stället. De som har hästar som funkar bäst på 2-delade eller de tillåtna 3-delade har ju en STOR fördel.

Jag har länge tänkt över hur orättvist det faktiskt är att det finns så få bett att välja mellan. Alla hästar har olika munnar och trivs med helt olika saker, så då är ger det inte samma förutsättningar.
Läste en ganska klokren grej i min körkortsbok - 5 olika djur skulle få en uppgift (apa, elefant, sömngångare, får och en fågel). Deras "lärare" sa:
- För att det ska bli så rättvist som möljigt så får ni alla samma uppgift -> klättra upp i det stora trädet bakom er...
Men 2 av dessa kommer överhuvudtaget inte upp, en tar väldigt långt tid för och en flyger ju hellre än klättrar. Alltså passar det bara apan.

Min ena tillridningsponny är verkligen helt underbar att rida - när man har rätt bett, vilket är ett icke godkänt rakt gummibett :( . Trivs inte alls med de andra betten, men vad ska man göra? har vid ett par tillfällen känt - nej skit i det, vi rider med det ändå, det är ialf ingen som kollar. Men samtidigt så vill jag inte bryta någon regel och därför har man fått ta ett godkänt bett istället och det har fått gå som det går...

Jag har iallafall ingen användning av ett 1M-spö plus flärp.
jag når knappt nedanför Schabraket.

Ponnyryttare som har minst en ½ meter kortare häst fick ha ett spö som var 10 cm kortare.
Tänker mig ett sånt på en B-ponny:D

När vet man exakt hur TRkommer att se ut till nästa år?

Ja jag vill minnas att skydden vägs i ngn unghästtest, det är nog den tävlingen du säger.

Men vad jag menar är ju att bara för att man har skydd så är det ju inte ngn oöverkomlig belastning på tävlingsarrangören. Det kollas ju i hoppning så att inte det finns otillåtna saker i skydden också, det görs ju efter tips eller som stickprov.
Vore ju inte svårare att göra det i dressyr tycker jag.
Jag är en sådan som aldrig rider utan skydd på skodd häst, känner mig ansvarslös då. Men de ggr jag tävlar dressyr har jag ju motvilligt fått ta av dem tyvärr.

Precis!

På min gammelpålle var det alltid ett visst "motstånd" när jag tog en förhållning med tygeln. Inte mkt, men i allafall så mkt att man märkte han spände emot när man tog i tygeln för tex en avsaktning.
Den hästen var inte het (han är snarare lat), så ngt handbromsbett behövdes inte. Men för hans skull så provade jag lite olika bett genom åren. Det bett han slog sig mest fri med var ett 2-delat tränsbett. Så jag provade med ett 3-delat dito. Då tyckte folk jag "betslade upp". :smirk:
I allafall så fick jag efter många år ett tips om att prova ett rakt stångbett utan kedja. Tog en titt i pålles mun (hade köpt Mylers bettbok), och upptäckte att han hade både tjocka läppar och tjock tunga = MKT lite plats för ett bett!
Satte på den smala, raka stången, och sedan dess har hästen aldrig försökt slå sig fri när man gör en förhållning!

Åter igen, det är nog ingen i den här tråden som är säker eftersom TR för 2007 inte är publicerat ännu. Tråden är egentligen bara spekulationer...

Sant att vi bara spekulerar, men sitter det nån som har med TR att göra och läser här på forumet kan det väl vara bra att den ser våra synpunkter på spöt... :D

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
540
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 177
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30