Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag förstår igentligen inte vad problemet är?? Hästen ska väl kunna gå framåt utan både spö och sporrar?? och om det kommer bli fler hästar som har sporrmärken så hoppas jag att de diskas..
Man kan lära alla hästar attt gå framåt av sig själv, om man bara får hjälp av någon vettig människa..
När jag hör att folk tycker att det är hemskt att spöna ska förvinna för att det är fler hästar som får sporrmärken så tänker jag på en som sa att man inte skulle ha så stora hästar för då var det mer man skulle rida framåt?? Hästen SKA gå fram av sig själv..
Sen är spöet ett bra hjälpmedel om man tex ska lära hästen nya saker och så som en hjälp, men dte ska man ju inte precis göra på en framridning och inte heller när man rider runt banan..
att förbjuda sporrar tycker jag däremot blir svårare för de kan man behöva använda ibland och har man långa ben som många har så går det inte att använda skänkeln utan att förstöra hela sitsen, jag har mina sporrar så kan jag sitta helt still med benet och tex när jag byter, bara peta med sporren..
*kl*
Någon som vet Varför det har varit på tal?
Jag har aldrig sett någon som helst överanvändning av spö på dressyrtävlingar - däremot på hopptävlingar
Jag har nog sett hundra ggr fler som missbrukar sina sporrar än spön.
Jag har nog bara sett ett fall där spöet överanvändes och då var det fråga om en hingst som inte hade respekt för ryttaren så då kanske det var nödvändigt?
Men det är en av 100-tals ryttare jag sett ute på tävlingar - eller så är jag helt enkelt blind.
Jag tycker detta är så löjligt!
Ja menar ska man inte få ha spö kan man lika väl skita i sporrar!
men ja fattar inte varför man inte får ha spö!
Ja menar alla hästar är inte perfetka och går inte fram av sig själva från början till slut, som min häst måste jag påminna lite ibland att han får faktiskt jobba!
JAG SLÅR ALDRIG dock, behövs inte utan bara ett litet pet så är han igång ja menar varför ska man inte få ha en extra liten hjälp? Ibland kan det vara jätte bra att bara lägga spöt mot hästen så fattar den och vet!
Skit löjligt!
sen så ska man inte kunna tävla "vanliga" hästar då utan man måste ha hyper energiska som är med på noterna och reagerar mkt!? Kanske låter dumt nu att spöt kan få hästen att gå fram, men ibland behöver man väcka dom och säga till dom.. och de som behöver det och inte har spö vad tar dom till då????
Jo sporrar!! Osså sitter dom o sporrar o sparkar istället.. det är la inte bättre??
Och om alla måste ha samma bett så är ju just att de ska ha samma förutsättningar ngt som inte stämmer. Eftersom olika hästar går bäst på olika bett, så blir det ju när alla måste ha samma bett orättvist i stället. De som har hästar som funkar bäst på 2-delade eller de tillåtna 3-delade har ju en STOR fördel.
Åter igen, det är nog ingen i den här tråden som är säker eftersom TR för 2007 inte är publicerat ännu. Tråden är egentligen bara spekulationer...