Inget spö alls på framridning

Sv: Inget spö alls på framridning

Jag vet inte vad jag tycker.

Jag använder bara spöt ibland, och då kttlar jag henne bara lite på rumpan för att få henne ta i lite mer med sina bakben, men det är egentligen inte så viktigt... En klar fördel är ju som sagt att man slipper allt spöviftande framför näsan på sin häst.

Och går inte hästen fram på framridningen utan spö så låter det ju inte som att den hör hemma på en tävling...

Jag är nog rätt likgiltig inför beslutet.

Det som intresserar mig om ett sådant förbud kommer, det är att höra motivationen. För tyvärr tycker jag att dressyren oftast inte har ngn vettig motivation alls till varför dressyr TR är utformat som det är!

Vet inte hur det är med materialet i bett nu för tiden, men för flera år sedan vet jag en dressyrryttare som riskerade att få sluta tävla dressyr på sin häst. Varför? Jodå, hennes häst hade lyckats få nickelallergi, dvs den gick inte att rida på bett i metall.
Och på den tiden fick bett absolut bara vara i metall! Dispenser medgavs icke. Varför tro? Och är det ok att en begåvad dressyrhäst ska få sin karriär spolierad för en sådan i mina ögon, skitsak?

Och för bara några år sedan så fick min kompis köpa ett eget bett att ha på tävling när hon dressyrtävlade min häst, för han hade till vardags ett 3-delat med platta, och se det gick inte för sig! Så hon fick köpa ett 3-delat med kula, det var tillåtet att använda. Undrar varför?

Likaså så har jag alltid undrat varför man inte får ha benskydd på hästen? Det är ju att vara omtänksam att ha skydd så hästen inte stryker sig, varför är det dåligt på dressyrtävling?
Jag vet att det anses att en häst ska gå så "rent" att den inte stryker sig, men herregud vilka krav!!

Så är spöförbud också en sådan sak som motiveras med "det är bra" eller liknande tro?

Likaså så har jag alltid undrat varför man inte får ha benskydd på hästen? Det är ju att vara omtänksam att ha skydd så hästen inte stryker sig, varför är det dåligt på dressyrtävling?
Jag vet att det anses att en häst ska gå så "rent" att den inte stryker sig, men herregud vilka krav!!

där finns en väldigt bra anledning till det och det är för att man kan lägga tyngder ev kanske lägga vassa saker i dem för att få hästen att ha bättre rörelser.. Visst kan man ju kolla alla hästar men då behövs de ännu fler funktionärer och det är svårt att få ihopa dem som det är idag..

varför alla ska ha samma bett = det sak vara lika för alla och från grunden så ska ju alla se likadana ut.. men visst gör det inget att man nu får rida på gummibett och så bara bra för hästar med känsliga munnar men sen rä det väl skillnad på de olika tredelade bettan, har för mig att de verkar olika..

och motiveringen till att inte ha spö är antagligen för att man ska rida hästen utan det för man ska kunna få under bakbenen ändå..

*kl

Jag tycker att det är bättre att man inte får ha spö alls än att de ändrar reglerna för hur långt spöt får vara. Det gör ju inte så mycket nytta när man inte når bak till rumpan på hästen ändå :smirk:

Sen undrar jag om det finns sånna som verkligen piskar upp sina hästar på framridningen? Isåfall tycker jag att de borde stängas av istället för att ändra reglerna för alla. Problemet med uppspöade hästar kommer ju ändå inte att försvinna, de spöar väl hästarna hemma istället.

malu

jag tycker man skulle få välja mellan sporrar eller spö-
jag rider hellre med spö än sporrar på min unghäst.
(med korta ben är dock spöet bra o ha ibland)

*KL*

Svar till många av er. Hur använder ni spöt/sporrar egentligen? Heller rättare sagt hur anser ni att det ska användas eftersom ni direkt tolkar det som om man måste ha det för att piska sporra hästen framåt.

För mig är det ingen framåtdrivande hjälp som man ska använda att piska i baken, sporra i sidan. Spöt är en hjälp som förstärker skänkeln vid behov eller nå där skänkeln inte når, sporren använder jag för att förfina mina hjälper.

Jag tycker spöt är mycket bra att ha med sig in på framridningen. Visst ska hästen vara tränad för klassen och trampa under sig men jag vet inte hur perfekta era är, men min kan i alla fall både bli spänd och ouppmärksam på framridningen. Vissa gånger går hon som en klocka, ibland får jag påpeka med ett pet att det där lilla bakbenet ska vara med också.

Vidare kan spöt vara bra om det finns hästätande moster i varje hörn. Ett litet pet påminner om att matte fortfarande är på ryggen.

Jag har aldrig under alla mina år på tävlingsbanorna sett någon spöa fram sin häst på framridningen i dressyren. Det är strängt reglerat i TR. Varför då ta bort något som inte är ett problem. Spöt är en hjälp som många av oss använder i träningen.

Däremot förekommer detta ofta i speciellt ponnyhoppningen och där får man nästan ha allt. Varför är det tillåtet där. Vi lyder väl under samma förbund.

Senast ändrad:

Jag förstår igentligen inte vad problemet är?? Hästen ska väl kunna gå framåt utan både spö och sporrar?? och om det kommer bli fler hästar som har sporrmärken så hoppas jag att de diskas..:mad:

Man kan lära alla hästar attt gå framåt av sig själv, om man bara får hjälp av någon vettig människa..

När jag hör att folk tycker att det är hemskt att spöna ska förvinna för att det är fler hästar som får sporrmärken så tänker jag på en som sa att man inte skulle ha så stora hästar för då var det mer man skulle rida framåt?? Hästen SKA gå fram av sig själv..

Sen är spöet ett bra hjälpmedel om man tex ska lära hästen nya saker och så som en hjälp, men dte ska man ju inte precis göra på en framridning och inte heller när man rider runt banan..

:bow: :bow:

Jag förstår igentligen inte vad problemet är?? Hästen ska väl kunna gå framåt utan både spö och sporrar?? och om det kommer bli fler hästar som har sporrmärken så hoppas jag att de diskas..:mad:

Man kan lära alla hästar attt gå framåt av sig själv, om man bara får hjälp av någon vettig människa..

När jag hör att folk tycker att det är hemskt att spöna ska förvinna för att det är fler hästar som får sporrmärken så tänker jag på en som sa att man inte skulle ha så stora hästar för då var det mer man skulle rida framåt?? Hästen SKA gå fram av sig själv..

Sen är spöet ett bra hjälpmedel om man tex ska lära hästen nya saker och så som en hjälp, men dte ska man ju inte precis göra på en framridning och inte heller när man rider runt banan..

Precis! :bow:

KL
Om man ger sig ut och tävlar är det väl ett minimikrav att man kan få hästen att arbeta för egen maskin och inte behöva sitta och driva med spö??

Kan ju tycka att det är både bra och dåligt. Har aldrig störts av att folk har spö på framridningen, okej en del missbrukar det men det har aldrig påverkat mig och min ridning som en del hade upplevt. Har spö själv och ibland kan det vara bra att kunna lägga till spöet lite på baken (precis som på träning) men om inte min häst hade gått fram ändå hade jag nog inte tävlat alls. Sen finns det ju en del hästar som liksom dör inne på banan när man tar bort spöet. För dom kan det nog bli ett steg i rätt riktning. Dels blir det inte så stor skillnad på framridning och tävling och dels så tvingas man träna utan för att komma tillrätta på problemet. Å andra sidan förstår jag inte riktigt poängen. Så länge man inte missbrukar spöet så kan man väl få ha det? Finns det inte länder där man tom får tävla med spö? Fler som vågar säga ifrån vid missbruk istället för förbud är nog min åsikt.

Hej!

Håller med dej och tillägger att jag kommer inte kunna åka ut och tävla utan spö på framridningen. Men tjej höaktiningsfullt skiter i mej när vi kommer ut på nya ställen, det verkar vara hennes försvar mot "stressen", att helt koppla bort och stänga av, och då behöver iaf jag (inte allt för stor och kraftig) en extra hjälp för att få henne tillbaka till verkligheten igen. Och sporrarna bryr hon sej inte om alls i det läget.

Nu menar jag inte att jag spöar henne blå, men pisken är det enda som får fram henne, vilket inte brukar vara nåt större problem hemma... Vifta lite i luften och fröken kommer plötsligt ihåg att det är en matte på ryggen, liksom..

/ Lavinia, som väl får inse att det bli körning om vi ska kunna tävla

Gud vad skönt. Då slipper man se de tråkiga dressyrryttarna som hela tiden ska försöka få igång bakbenen genom att använda spöt hela tiden...ingen nämnd, ingen glömd - men alla vet väl vilka de är i mitt distrikt i a f...
de hästarna släpper ju ändå bakbenen när de ska rida sitt program...:angel:

Till alla:

Jag tycker det är helt okej med spöförbud. Har inga som helst problem med det. Det får mig bara att vänta med spänning på den dagen då sporrar blir förbjudna. För mig är det mer logiskt att förbjuda sporrar än spö.

Till alla:

Jag tycker det är helt okej med spöförbud. Har inga som helst problem med det. Det får mig bara att vänta med spänning på den dagen då sporrar blir förbjudna. För mig är det mer logiskt att förbjuda sporrar än spö.

att förbjuda sporrar tycker jag däremot blir svårare för de kan man behöva använda ibland och har man långa ben som många har så går det inte att använda skänkeln utan att förstöra hela sitsen, jag har mina sporrar så kan jag sitta helt still med benet och tex när jag byter, bara peta med sporren..

*kl**

Vansinne..

så nu blir det sluttävlat för min del då.. Skulle aldrig få för mig att sätta mig på en framridningsbana utan spö på min hingst :crazy:

Nu ska jag visserligen inte ha kvar hingsten längre så det rör väl inte mig så mkt, men jag vill gärna kunna rida sto på framridning i framtiden med hingstar utan att behöva vara orolig.

Spö är en ren säkerhet för dom som rider hingst!

Jag tycker detta är så löjligt!
Ja menar ska man inte få ha spö kan man lika väl skita i sporrar!

men ja fattar inte varför man inte får ha spö!
Ja menar alla hästar är inte perfetka och går inte fram av sig själva från början till slut, som min häst måste jag påminna lite ibland att han får faktiskt jobba!
JAG SLÅR ALDRIG dock, behövs inte utan bara ett litet pet så är han igång:) ja menar varför ska man inte få ha en extra liten hjälp? Ibland kan det vara jätte bra att bara lägga spöt mot hästen så fattar den och vet!

Skit löjligt! :devil:

sen så ska man inte kunna tävla "vanliga" hästar då utan man måste ha hyper energiska som är med på noterna och reagerar mkt!? Kanske låter dumt nu att spöt kan få hästen att gå fram, men ibland behöver man väcka dom och säga till dom.. och de som behöver det och inte har spö vad tar dom till då????
Jo sporrar!! Osså sitter dom o sporrar o sparkar istället.. det är la inte bättre??

Till alla:

Håller med skulle börja från andra håller inga sporrar men spö om det ändå kommer förbjudas...

Har ju oxå funderat på det hur man har tänkt för dem som rider hingstar...
Någon som vet det?

/
Susanne

*kl*
Som jag skrev i början av tråden, vänta med att bli upprörda tills ni vet om TR verkligen kommer att ändras i detta avseende. Inget är som väntans tider, det är snart 2007! ;)

*kl*

Som sagt så vet vi inte alls hur reglerna ser ut men om nu spön blir helt förbjudna på tävling så tror jag nog vi kommer att vänja oss vid detta! ;)
Bara man vet vad man får och inte får använda så anpassar man sig ju därefter!
Man får ju inte ha spö på banan och där klarar vi oss ju redan!

DÄREMOT undrar jag hur det blir i förlängningen...

Inget spö på framridningen på hingstar är redan nämnt men hur blir det med spö när man leder sin häst (betydligt viktigare tycker jag då man saknar skänklar då man leder)?

Hur blir det med att rida med spö på 3-årstestens ridprov och kvalitets?
Också tillfällen då jag tycker spö är viktigare än på tävling där man faktiskt har ganska välridna och utbildade hästar jämfört med 3/4-åringen ute på sina första äventyr...

Om spö förbjuds, kommer vi då att vänja oss av med det redan på träning?
Trots att ett spö faktiskt är en användbar hjälp?

*knapplån*

Nu är jag inte ute å tävlar ... Men tycker regeln som finns nu (inget spö runt tävlingsbanan) är helt fel... Hur många gånger kommer man inte fram till "domaren" som sitter i en hästtransport eller på nåt upphöjt podium med massa girlanger mm på... Då är ett litet pet på rumpan = gå fram du, ett ypperligt sätt att påpeka för hästen att det inte är nåt farligt. (nej mina hästar KASTAR sej inte framåt för att jag använder ett pet på rumpan utan tar det faktiskt vanligtvis på helt rätt sätt).. Detta framförallt på unghästar.

Och om nu spöt ska tas bort helt är det ju OMÖJLIGT för en amatör hobbyryttare att komma ut med sin väldigt gröna unghäst och få den att lyssna... Jag är iaf sån att jag gärna åker så tidigt jag kan på tävling för även TÄVLING är bra träning... Dvs jag är tvärtemot alla "proffs" som bara åker ut när de verkligen vet att de kommer "vinna" klassen... Jag åker ut på tävling TROTS att jag vet att jag kommer komma sist, bara för att komma ut med unghästen/hästen... Miljöträning lixom... Då är spöet en STOR hjälp, då unghästar inte alltid svarar 110 på skänkeln....

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
540
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 177
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30