Inget spö alls på framridning

Sv: Inget spö alls på framridning

Jag förstår vad du menar men tycker ändå inte att ett spö ska vara avgörande för om man kan åka ut och tävla eller inte. Självklart ska inte de lata hästarna bli utestängda från tävlingsbanorna men de kommer antagligen heller inte nå några topplaceringar...

Det jag menar är att Framåtbjudning är en bedömningspunkt från LB och uppåt och den ska dom ha även utan spö eftersom du inte får rida med spöet på banan. Jag tycker att din inställning att "ska inte dom få tävla då för att dom inte går fram om man inte får rida fram med spö" är det samma som att säga "att ska inte dom som inte kan rida sina hästar i form få ha graman på framridningen?"

Aha, du tycker alltså bara spö används till bestraffning?
Jag lärde mig när jag började rida att ett spö det är en förlängning av hjälperna, inte ngt man använder till att ta ut sin frustration på en ej fungerande häst med. Spöet har jag lärt mig, det används lätt på hästen för att få den tex framåt, åt sidan osv.
Jag har dessutom lärt mig att man "duttar" med spöet, man slår inte allt man orkar i rundslag.
Men det är väl olika gissar jag hur man blir lärd från början?

Jag lärde mig när jag började rida att ett spö det är en förlängning av hjälperna, inte ngt man använder till att ta ut sin frustration på en ej fungerande häst med. Spöet har jag lärt mig, det används lätt på hästen för att få den tex framåt, åt sidan osv.
Jag har dessutom lärt mig att man "duttar" med spöet, man slår inte allt man orkar i rundslag.

Mnja med tanke på de som säger att det går att rida utan spö, så är det nog vi som är fellärda :angel:
Och de som nu inte använder spöt i vanliga fall (rider utan) gör det tydligen för att de inte behäver "slå ihjäl" sina hästar när de rider (underförstått, jag sitter å SLÅR fram min häst bara för att jag vill ha ett spö i handen när jag rider)...
Och att spöt är ett hjälpmedel är för dessa som absolut aldrig rider med spöt en totalt korkad kommentar, för de kan minsann rida sina hästar UTAN det, så då kan vi andra minsann också göra det :devil:

Till Alla : Skämt å sido men alla rider olika och har olika metoder att komma till "samma punkt", det innebär inte att andra sätt är dåliga... Mitt talesätt är "alla sätt är bra, utom de dåliga, men ibland funkar även de dåliga" dvs man måste kunna "experimentera" sej fram till en bra känsla när man rider, man kan inte rida som alla andra för då blir det inte "rätt"...

Sluttamp... Jag rider ALLTID med dressyrspö på mina unghästar (i ridhus, på "bana") medans jag rider helt utan spö på dem jag vet att det går att göra det på eller om jag rider ut ...

Självklart ska inte de lata hästarna bli utestängda från tävlingsbanorna men de kommer antagligen heller inte nå några topplaceringar...

Det är inte topplaceringarna som räknas, utan att ryttaren ska kunna få en så bra känsla som möjligt. Får man ha spöt på framridningen så kan man genom dutt, pet eller vifta lite hotande vid sidan om rumpan (när inga andra rider bredvid som riskerar skrämmas) så kan ryttaren få igång motorn på hästen, får chansen att kunna göra galoppökningar, samla utan att hästen trillar ner i flängtrav osv. Har man kunnat köra på ute på framridningen så kan man fortsätta inne på banan :) - vissa hästar lägger av i första halten medan vissa har kvar motor en bit eller tom hela programmet. B-ponnyn jag hade lade av efter första haölten första året, men med mycket envishet o kämpande (och med hjälp av pet o dutt o lite hot på framridningen) så utvecklades han och "hans motor" så vi klarade av att gå ett helt program med framåtbjudning :) - det var lycka, jag storlog varje gång :D.

Jag tycker att din inställning att "ska inte dom få tävla då för att dom inte går fram om man inte får rida fram med spö" är det samma som att säga "att ska inte dom som inte kan rida sina hästar i form få ha graman på framridningen?"

Det går överhuvudtaget inte att jämföra spö och graman, spö är ett hjälpmedel för att "starta motorn", medan graman är till för mer "extremfall" där hästen tex blivit fellärd om formen och man inte på vanlig väg kan lösa det, utan behöver hjälp för att visa vägen för hästen till rätt form. Nästan alla hästar kan gå iform, det är oftast lättare att träna också - om man jämför med lata ponnyer o kämpandet att ge dom framåtbjudning.
Spöt är för mentaliteten på lata ponnyer, graman för träning att visa rätt väg och styrka i rätt form.

Hoppas ni förstod, lite svårt att sätta ens tankar i rätt ord alltid..

Försvarar victovie, vi har varit runt om på nationella och elittävlingar i sverige och där har de på alla tävlingar varit förbjudet att ha spö i collecting ring, så för oss har det iaf varit förbjudet..

men nu vet jag att det tydligen inte har varit det..

Tack Lancet :bow:
Precis som Lancet säger, för oss har det varit förbjudet, från lokal till elittävlingar hela året. Första gången jag hört att det varit ett missförstånd..

Men om ni skulle ha blivit uteslutna pga. det och sen lämnade in en protest, så skulle ni ha "vunnit" eftersom det inte är förbjudet. Men då har ju den tävlingen gått förlorad ändå, så frågan är ju om det är värt det, men för det kan man ändå inte säga att det har varit förbjudet eftersom det aldrig varit det. Synd att ni råkat ut för några snurriga överdomare. Men nu vet ni ju det så nu kan ni ju säga till domare som hävdar att detta är förbjudet i framtiden! :idea: Jag har också varit på tävlingar under året där de sagt att det är förbjudet, jag har inte heller orkat tjaffsa utan har lydigt slängt spöet vid framridningen.

Jo, så är jag med lärd att använda spö - men spö har inget i händerna på en grön ryttare att göra. Och med grön ryttare menar jag dom som tror att bärighet, framåtbjudning och korrekthet i rörelsernas utforming är baserat på att piska sin häst. Spö ska - precis som du skriver vara en förlängning, något man "duttar" med, en förtydling - inte något som lämnar svullna ränder på hästarnas länder och kors..

Oavsett vilket anser jag att korrigeringar - dvs Träning - inte hör hemma på en tävlingsbana, eller en framridningsbana. De problem man har löser man HEMMA - inte väl på tävlingen. Det är att vara lite väl sent ute.. Sen anser jag därtill att framåtbjudning, bärighet och lyhördhet från hästens sida är en träningssak som till 110% ligger i HUR du rider din häst.. allting är ju baserat på inlärning såväl heta hästar som lata slöa hästar ^^ inte egentligen på spöets/sporrarnas vara eller icke vara.. Men det är ju bara så jag blivit tränad, alla har ju olika åsikter och tur är väl det :D världen hade varit så attans tråkig annars

:rofl: :rofl:

Mest för att jag tar åt mig :bump:

Nej jag rider inte med spö.. dels för att jag har en attans så härlig dressyrhäst, har därtill en häst som är livrädd för spön överlag.. ^^

Men som jag skrev tidigare där uppe *peka* så ska ju spöet vara en förlägning, en förstärkning, ett förtydligande och i vissa fall en säkerhets grej vid träning - men hör inte hemma på en tävlingsbana.
Det är ju en bedömningsfråga ^^ Själv skulle jag aldrig köra ut i skogen med min lilla körhäst utan spöet, för det och min röst är de enda framåtdrivande hjälper jag har.. och skulle det - mot förmodan - gå åt helvete så är spöet min räddning i det fallet.. men mesta dels används det för att "peta" henne på rumpan så hon slutar maska (det funkar finfint att peta lite lätt med spö... men det ser rätt kul ut :))

Vill man förstå min grundinställning till spön så är det bara att gå till vilken halvtaskig ridklubb som helst... dessvärre. Den är fördomsfull av en anledning tyvärr...

Nej jag rider inte med spö.. dels för att jag har en attans så härlig dressyrhäst, har därtill en häst som är livrädd för spön överlag.. ^^
Har själv suttit upp på hästar (främst på ridskolor) där man fått höra "ånej du kan inte rida med dressyrspö på den här hästen, det måste du lägga ifrån dej" och kan säga dej att jag har ALDRIG behövt lägga ifrån mej det... Snarare tvärtom har jag BEHÖVT det och använt det utan att hästen flygit i luften...
Men som jag skrev tidigare där uppe *peka* så ska ju spöet vara en förlägning, en förstärkning, ett förtydligande och i vissa fall en säkerhets grej vid träning - men hör inte hemma på en tävlingsbana.
Det är ju en bedömningsfråga ^^ Själv skulle jag aldrig köra ut i skogen med min lilla körhäst utan spöet, för det och min röst är de enda framåtdrivande hjälper jag har.. och skulle det - mot förmodan - gå åt helvete så är spöet min räddning i det fallet.. men mesta dels används det för att "peta" henne på rumpan så hon slutar maska (det funkar finfint att peta lite lätt med spö... men det ser rätt kul ut :))

Vill man förstå min grundinställning till spön så är det bara att gå till vilken halvtaskig ridklubb som helst... dessvärre. Den är fördomsfull av en anledning tyvärr...

MEN :eek: du använder ju ÅXÅ spöt som hjälpmedel :eek: :rofl: :angel:

*ASG*

Ja, jag kröp till korset ^^

Överlag är jag skeptisk till den spö/sporr"kulturen" på lägre nivå idag inom det mesta.. Mest för att folk missat det där med Hjälpmedel och använder det som någon form av stjälpmedel ist.. Jag har inget emot hjälpmedel - bara sättet vissa (tyvärr alltför många) använder det. Det är.. *tänka* Sju-åtta år sedan jag red med spö... men visst står dressyrspöet kvar i sadelkammaren - grönt för att matcha västen och shortchapsen.... :rofl: :rofl: :rofl:

Nje, har man en häst som skakar och försöker krypa ur sitt eget skinn bara han ser ett spö lutat mot en vägg så är det inte en grej man vill hålla i handen när man rider honom. Nu kan han iaf gå förbi spön... :cool: Han var likadan mot karlar när han var ny.. men det rådde min styvfar bot på.. Han är hästarnas privata godispåse, man kan rida dom vid stora brasor, där folk skjuter skarpt osvosv men det är ett helsicke att behålla hästens koncentration när han går förbi :crazy:

Spöt är för mentaliteten på lata ponnyer, graman för träning att visa rätt väg och styrka i rätt form.

För mig har spöet samma funktion som gramanen har för dig: ett hjälpmedel under träning. Jag tycker att det är helt ok att använda spöet på träning för att få mer energi och bjudning (inte riktigt rätt ordval för bjudningen kommer inte av spöet men du förstår nog :smirk: ) men fungerar det inte utan spö hemma så kommer det heller inte fungera på tävlingsbanan utan spö. Om man behöver vifta igång hästen på framridningen och sen hoppas att det håller sig hela programmet igenom tycker jag fortfarande att grundridningen har brustit och det är inget man kan åtgärda på framridningen, iaf inte få en "äkta" bjudning.

Dom allra flesta ryttare brukar vara överens om: "Det som inte fungerar innan går inte att lösa på framridningen". Inte heller detta problem anser jag. Så jag avslutar som jag började för att koppla tillbaka till det tråden handlade om: Det ska inte spela ngn roll om man får ha spö på framridningen ur den synvinkel vi har diskuterat (att få igång motorn) därför det ska vara färdigt innan man ger sig ut på tävling. Det är min åsikt och hur jag vill att mina hästar och min ridning ska fungera. Sen respekterar jag att andra vill göra annorlunda.

Om det ska bli så tycker jag att det är bra. Hästen ska gå fram av sig själv, och behöver man spö för att få hästen att göra fina krumelurer ska man nog träna ett tag till hemma innan man åker och tävlar. Tycker jag iaf.

:bow: :bow: :bow: :bow: Håller helt med.

Håller med dig i mycket, och "Det som inte fungerar innan går inte att lösa på framridningen" stämmer precis också, men det är just för de yngre ryttarna som jag tycker att det hade blivit fel om man tagit bort spöt. För ofta så har de små smarta B-ponnyerna inte samma respekt för dem som D-ponnyer och storhästar har för oss erfarna. Själv använder jag mkt sällan spö på framridningen, men alla har inte lika lätta hästar att rida, det är dom jag tänker på. Man kan träna o träna o träna, få till det bra på träning, men sen när man kommer ut så hittar hästen på något direkt för att nu kan den äntligen slippa jobbet. Alla hästar har inte så hög ridbarhet eller sammarbetsvilja. Spöt kan användas både som en liten extra hjälp, men även att påpeka för hästen i vissa situationer "skärp dig" om hästen smiter undan arbete genom att löjla sig eller dylikt (ofta samma sak på träning o då vet hästen att det är lika bra att arbeta igen).

Att korrigeringar av hästen inte hör hemma på en tävlingsplats, det håller jag helt med om!
Visserligen kan det ju ngn enstaka gång uppkomma en situation som kräver att ryttaren tar i lite mer även på en tävlingsplats, men de tillfällena är sällsynta anser jag.

Att korrigeringar av hästen inte hör hemma på en tävlingsplats, det håller jag helt med om!
Visserligen kan det ju ngn enstaka gång uppkomma en situation som kräver att ryttaren tar i lite mer även på en tävlingsplats, men de tillfällena är sällsynta anser jag.

:bow: :bow:

*knapplån*

Äntligen är TR tydligt!!!

Citat:
Moment 273
Punkt B ändras till:

C. Ridspö är endast tillåtet vid framridning (även framridning i collectingring). Om spö medförs vid ridning runtom eller inne på tävlingsbanan i samband med förestående start, belastas ekipaget med 4 poängs avdrag per domare.
.
.
.
Ansvar för att spöet ej medförs i samband med förestående start åligger ryttaren.. "
Slut citat.

Äntligen nåt som inte går att misstolka! :bow:

Senast ändrad:

*kl*

Jag tycker det är synd att det inte ändrades.. :p
Min häst blir bara upprörd på dessa spön som flaxar omkring (Ja dressyrspön brukar ha en förmåga att "flaxa runt")
Och snärtarna det blir av dem får min häst att hoppa till och bli mer spänd, så jo det skulle vara bra för min del om det blev spöförbud..
Dessutom så har många (iaf på lokalnivå) spöen pekandes rakt ut, vilket inte är så speciellt bra.. :crazy:

Måste även tillägga lite om dert ang hopp och dressyr regler.
Anledningen till att det inte är samma regler är ju för att det går ut på helt olika saker. Dressyr är en bedömning, alltså man rider ett program som ska se så fint, mjukt och samlat ut som möjligt så man får så mycket poäng som möjligt.
Hoppningen är mer en fartgren där man tävlar om fel och tid, där spelar det inte alltid så stor roll om hästen har dåligt eller bra steg, eller om ryttaren hamnar i obalans då och då - Huvudsaken är ju att man tar sig över hindren. (Även om jag själv tycker att man ska kunna rida hyfsat för att tävla hoppning :p )

Anledningen till att man itne ska ha benskydd i dressyren är ju för att man inte ska ha tyngder så hästen får ett bättre steg. I de mindre hopptävlingarna spelar ju inte detta samma roll, eftersom det inte är en bedömning om hur bra man kan rida sin häst.

Och i hoppningen vill man ju ha en häst med så mycket framåtbjudnung som möjligt, för att den ska kunna springa fort, svänga snävt och hoppa högt.
I dressyren vill man snarare ha en lugnare häst, som ska vara lydig för minsta lilla hjälp och kunna gå samlat, samt ha ett lugnt psyke så den inte hoppar till för minsta lilla.

Hoppning är också en farligare sport, eftersom hästen inte går rakt fram på en bana. Därav finns det andra regler.
Många människor behöver skarpare bett för att kunna kontrollera sin häst på ett annat sätt, så man ska kunna använda små hjälper när det går fort. I dressyren eftersträvar man ju en känslig häst, där man itne ska behöva skarpare bett.

Nu svamlar jag mest, men ni kanske kan förstå vad jag vill få fram med inlägget?
Att jämföra dressyr ocvh hoppregler är ju, iaf för mig, ganska oförstående, eftersom det är två helt skilda saker.

*knapplån*

Äntligen är TR tydligt!!!

Citat:
Moment 273
Punkt B ändras till:

C. Ridspö är endast tillåtet vid framridning (även framridning i collectingring). Om spö medförs vid ridning runtom eller inne på tävlingsbanan i samband med förestående start, belastas ekipaget med 4 poängs avdrag per domare.
.
.
.
Ansvar för att spöet ej medförs i samband med förestående start åligger ryttaren.. "
Slut citat.

Äntligen nåt som inte går att misstolka! :bow:

Härligt! Så glad att de skrev ut i detalj vad som gäller i collectingring, annars hade vi nog haft samma problem med fyrapoängsavdrag där 2007, som vi hade med uteslutningar av samma anledning 2006.

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
540
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 177
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka