Sv: Inget spö alls på framridning
*kl*
Jag tycker det är synd att det inte ändrades..
Min häst blir bara upprörd på dessa spön som flaxar omkring (Ja dressyrspön brukar ha en förmåga att "flaxa runt")
Och snärtarna det blir av dem får min häst att hoppa till och bli mer spänd, så jo det skulle vara bra för min del om det blev spöförbud..
Dessutom så har många (iaf på lokalnivå) spöen pekandes rakt ut, vilket inte är så speciellt bra..
Måste även tillägga lite om dert ang hopp och dressyr regler.
Anledningen till att det inte är samma regler är ju för att det går ut på helt olika saker. Dressyr är en bedömning, alltså man rider ett program som ska se så fint, mjukt och samlat ut som möjligt så man får så mycket poäng som möjligt.
Hoppningen är mer en fartgren där man tävlar om fel och tid, där spelar det inte alltid så stor roll om hästen har dåligt eller bra steg, eller om ryttaren hamnar i obalans då och då - Huvudsaken är ju att man tar sig över hindren. (Även om jag själv tycker att man ska kunna rida hyfsat för att tävla hoppning
)
Anledningen till att man itne ska ha benskydd i dressyren är ju för att man inte ska ha tyngder så hästen får ett bättre steg. I de mindre hopptävlingarna spelar ju inte detta samma roll, eftersom det inte är en bedömning om hur bra man kan rida sin häst.
Och i hoppningen vill man ju ha en häst med så mycket framåtbjudnung som möjligt, för att den ska kunna springa fort, svänga snävt och hoppa högt.
I dressyren vill man snarare ha en lugnare häst, som ska vara lydig för minsta lilla hjälp och kunna gå samlat, samt ha ett lugnt psyke så den inte hoppar till för minsta lilla.
Hoppning är också en farligare sport, eftersom hästen inte går rakt fram på en bana. Därav finns det andra regler.
Många människor behöver skarpare bett för att kunna kontrollera sin häst på ett annat sätt, så man ska kunna använda små hjälper när det går fort. I dressyren eftersträvar man ju en känslig häst, där man itne ska behöva skarpare bett.
Nu svamlar jag mest, men ni kanske kan förstå vad jag vill få fram med inlägget?
Att jämföra dressyr ocvh hoppregler är ju, iaf för mig, ganska oförstående, eftersom det är två helt skilda saker.