Inget spö alls på framridning

Sv: Inget spö alls på framridning

Man får ha 1,10m på storhäst och 1m på ponny. Jag når sj inte så långt bak på min storhäst då hon är så pass långlinjerad :p

Angående skydden så stämmer inte det du säger. För man får ju ha skydd i hoppning, knappast att koll angående tyngder och sådant är så betungande att det är anledningen. Vad jag vet så finns ingen "skyddkollare" i hoppning.

På större tävlingar, jo.. och de vägs även..men jag har hört att anledningen är just det med tyngder och så..

Och om alla måste ha samma bett så är ju just att de ska ha samma förutsättningar ngt som inte stämmer. Eftersom olika hästar går bäst på olika bett, så blir det ju när alla måste ha samma bett orättvist i stället. De som har hästar som funkar bäst på 2-delade eller de tillåtna 3-delade har ju en STOR fördel

Jag tror att de är så som de som skriver tr tänker, inte som jag tänker.. man får ibland försöka sätta sig in i hur andra tänker också för att förstå vissa saker, även om man tycker att det är fel..Men upplever att du klagar väldigt mycket på alla regler som finns i dressyren och verkar tycka hoppningen är mycket bättre.. varför inte byta tillbaka då?

Har nu frågat Lars Andersson (Grand Prix-domare, domarutbildare, skriver TR). Såhär kommer reglerna vara nästa år: Man får ha spö på framridning och collecting. Man får även ha spö vid ridning RUNT ridbanan men då får man 4 avdragspoäng av varje domare. Man blir inte utesluten förrän man rider in på tävlingsbanan med spö.

Gud va bra! :) Collecting? är det volten "nedanför" banan (ibland rider på när ryttaren före är inne)?

Fick igår höra av min tränare och tillika domare att vi inte kommer få ha spö alls på framridningen. Detta har hon hört av sin tränare som sitter med i dressyrsektionen som bestämmer TR. Suck vad trött jag blir.

Toppen! :) Förbjud sporrar, spön och skarpa bett! :D

Just nu varken tävlar eller tränar jag, ska sälja hästen har jag tänkt.
Jag klarar ju inte av min häst i hoppning, därför bytte jag till dressyr, med mkt gott resultat, fick placering i varenda klass i dressyren.
Dock saknar jag hoppningen för mkt, så jag tänker byta häst, men vill denna gång ha en jag både kan tävla hopp och dressyr med.

Så enkelt som "byt tillbaka" tycker jag inte man kan resonera bara för att man tycker vissa regler är väldigt ogenomtänkta. Dessutom är jag av åsikten att man kan vara med och förbättra det som inte är bra. Förbättra på ett sunt sätt, tex genom att skapa en vettig debatt. Att bara gnälla "hemma på kammaren" när man tycker man har belägg för sin kritik, det är inte min stil.
Jag upplevde dressyren som väldigt välkomnande när jag började tävla enbart dressyr, men jag kanske misstog mig? Man kanske inte är välkommen om man ifrågasätter?

Har nu frågat Lars Andersson (Grand Prix-domare, domarutbildare, skriver TR). Såhär kommer reglerna vara nästa år: Man får ha spö på framridning och collecting. Man får även ha spö vid ridning RUNT ridbanan men då får man 4 avdragspoäng av varje domare. Man blir inte utesluten förrän man rider in på tävlingsbanan med spö.

Nu hoppas jag verkligen att han ser till att skriva ut i TR, bokstavligen, att man får ha spö i collectingring och att 4 poängavdraget inte gäller där. Annars blir väl det nästa års "nöt" att knäcka. Halva domarkåren trodde ju att det inte var tillåtet i år att rida med spöet där. :D

Inga problem för mej.... De "avdraget" tar jag om jag kommer med min unghäst och vill komma runt banan utan att "banka" runt den...
Även om jag tycker det är löjligt med poängavdrag... Men som sagt iom att jag inte är med i "toppen" oavsett så är det oväsentligt...
Och ska man se hur programmet gick påverkar ju inte de siffrorna något :) För de syns ju ändå varför man fick avdragen !

Precis, det är nog det som är meningen med regeln, att folk med tittiga hästar, unghästar och "smarta" ponnyer etc ska kunna ha chansen att offra 4 poäng för att kanske iallafall ha en chans att ta sig runt! :)

Ja verkligen! Nu har man ju fått fråga på varje tävlingsplats hur dom tolkat regeln. Har ju hellre velat göra som de tror än att behöva tjafsa...

Ifrågasätt på!!!
Min spontana tanke när jag började läsa i tråden gäller hoppningen.
Där tycks det nästan vara hejdlöst vad som tillåts.
Skulle vilja se en msv med nuvarande ryttare och hästar, utan spö på 2-eller 3-delat bett och engelsk nosgrimma.:angel:

Nu hoppas jag verkligen att han ser till att skriva ut i TR, bokstavligen, att man får ha spö i collectingring och att 4 poängavdraget inte gäller där. Annars blir väl det nästa års "nöt" att knäcka. Halva domarkåren trodde ju att det inte var tillåtet i år att rida med spöet där. :D

Precis.. Det är året har varit ganska förvirrat, när det har varit olika på olika tävlingar, beroende på om, och hur, de har läst tr..
Tyvärr är väl inte tr känt för att skrivas i klarspråk, så tolkningen återstår väl att se.. :angel:

Ifrågasätt på!!!
Min spontana tanke när jag började läsa i tråden gäller hoppningen.
Där tycks det nästan vara hejdlöst vad som tillåts.
Skulle vilja se en msv med nuvarande ryttare och hästar, utan spö på 2-eller 3-delat bett och engelsk nosgrimma.:angel:

Jag skulle tacksamt ta emot om man slapp rida på kandar över huvud taget. Inte för min egen skull, utan för hästens.

Synd för min gammelpålle i så fall! För han trivs varken med 2- eller
3-delat bett. Och engelsk nosgrimma gillar han inte heller, han har så långa mungipor att han nyps mellan bett och nosgrimma med engelsk nosgrimma. Därför har han så länge jag kan minnas ridits med pullarnosgrimma, då gapar han inte när man tar i tygeln.

Återigen, jag tror på att man ska använda den utrustning en häst trivs med. Trivs med = är lugnast och gör minst motstånd på. I dressyr upplever jag inte att jag kan det, i hoppning är det tillåtet.
Min nuvarande häst går tex bäst på ett rakt siliconbett vilket jag inte får tävla dressyr på.

Likaså om man har en hoppehäst som har ovanan att dra iväg. Vad är bäst, ha ett 2-delat och såga hästen rejält i munnen för att den inte ska rusa, eller att ha tex ett bett med kindkedja och kunna ta en normal förhållning?
Jag tror nämnligen inte att man kan på marken rida alla hopphästar så lydiga att de med allt för mkt bjudning aldrig drar iväg, då anser jag att man tar bort deras hoppvilja och kan få en zombie som slutar hoppa i stället.

Håller med om att det ibland kan vara så stockkonservativt. Torbjörn Lundström och Anders Eriksson la ju ett förslag gällande bett för ngr år sedan, men det vart boväggen!
Min gammelmärr (nu enbart i avel) trivdes aldrig med varken 2 eller 3-delat. Däremot gick hon som en klocka på "gummihiss" och ett Mylerbett.
Ett vanligt ledat mylerbett tycker jag man borde få tävla med. Passar ju munnens anatomi. Men, men...

kan det bero på att det är en helt annan gren därav skillnaden av man får lov till annan utrustning? :angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
540
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 177
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka