Inget privat ägande?

Strandrätten infördes utan att ersätta dem som fråntogs den rätten
Moraliskt riktigt o rätt? Knappast
Rätten att själva bestämma hur och vilka som får fiska på de vatten som tillhör en fastighet fråntogs vattenägare i de fem stora sjöarna + ostkusten

Bonden äger sin mark....ner till plogdjup.
Sedan kan staten sälja rätten att borra och att utvinna mineral till högstbjudande utan att markägaren kan göra ngt åt det

Hur du som företagare kan gömma dig bakom resonemanget att det inte drabbar dig alltså bryr jag mig inte är mer än jag kan begripa.

Visserligen har vi just nu ett stärkt egendomskydd tack vare vårt medlemskap i EU
Men dt är ynkligt att inte en stat som säger sig stå upp för demokratin tar så lite hänsyn till en av de viktigaste grundpelarna i en demokratisk stat, nämligen äganderätten och det privata ägandet

Jag tycker att det är fullständigt rimligt och ändamålsenligt att den privata äganderätten är begränsad för de marker vi har.

Sedan kan man alltid diskutera om förändringar ska ersättas av markägare och stat. Det kan dock bli väldigt klöddigt och innebär att markägare helt plötsligt får betala in stora belopp till staten om förändringen är i den riktningen att rättigheterna utökas för markägare.

Så du menar på fullt allvar att det är rätt att jag kan betala 50 000 till staten, för en inmutning och sedan börja borra på din fastighet utan att du varken kan säga bu eller bä åt den saken.
Sedan när skadorna o intrånget ska ersättas, miljöskadorna åtgärdas så går mitt bolag i konkurs och du står där med en föröd fastighet?
Jaja...var och blir ju salig på sin tro...

Så du menar på fullt allvar att det är rätt att jag kan betala 50 000 till staten, för en inmutning och sedan börja borra på din fastighet utan att du varken kan säga bu eller bä åt den saken.
Sedan när skadorna o intrånget ska ersättas, miljöskadorna åtgärdas så går mitt bolag i konkurs och du står där med en föröd fastighet?

Fast det där har ju inget med allemansrätten att göra.

Och sen snackar du en massa blaja och ställer upp ännu en halmgubbe.

Som sagt, jag har bara kommenterat de allemansrättliga rättigheterna om tillträde till mark. Som inte hör till tråden annat än på avlägset sätt.

Öh, prospekteringsbolagen är skyldiga att reparera skador de orsakar. De måste ha en garantisumma undansatt för det, annars godkänner Bergsstaten inte arbetsplanerna.

Dessutom heter det inte inmutning utan undersökningstillstånd och har gjort så länge. Summan man betalar för undersökningstillståndet är beroende av arealens storlek och betalar man 50 000 kr för första perioden är det ett STORT område. Ytterst ovanligt idag, man brukar börja med ett mindre område och sedan utöka om man hittar något intressant.

Vad gäller mineralrättigheterna accepterade du läget när du blev markägare. Staten äger rätt till allt under markytan och bestämmer hur den resursen ska används. Det kommer inte att ändras inom överskådlig tid eftersom en av våra största exportvaror är just malm. Stoppar man prospekteringen och malmbrytningen ligger vi som land väldigt risigt till ekonomiskt.

Öh, prospekteringsbolagen är skyldiga att reparera skador de orsakar. De måste ha en garantisumma undansatt för det, annars godkänner Bergsstaten inte arbetsplanerna.

Dessutom heter det inte inmutning utan undersökningstillstånd och har gjort så länge. Summan man betalar för undersökningstillståndet är beroende av arealens storlek och betalar man 50 000 kr för första perioden är det ett STORT område. Ytterst ovanligt idag, man brukar börja med ett mindre område och sedan utöka om man hittar något intressant.

Vad gäller mineralrättigheterna accepterade du läget när du blev markägare. Staten äger rätt till allt under markytan och bestämmer hur den resursen ska används. Det kommer inte att ändras inom överskådlig tid eftersom en av våra största exportvaror är just malm. Stoppar man prospekteringen och malmbrytningen ligger vi som land väldigt risigt till ekonomiskt.
Ja det finns det men den summan är i praktiken symboliskt och staten räknar med att det prospekterande bolaget gör rätt för sig och återställer marken.
Men det har ju visat sig att om det prospekterande företaget går i konkurs så vet ingen vem som ska återställa skador och ersätta markägare utöver den symboliska garantisumman...

Och sen snackar du en massa blaja och ställer upp ännu en halmgubbe.

Som sagt, jag har bara kommenterat de allemansrättliga rättigheterna om tillträde till mark. Som inte hör till tråden annat än på avlägset sätt.
Blaja, är inte det de glidminor kossorna släpper? Visar vilken nivå din argumentering ligger på.
Faktum är väl att jag, om jag vill kan inmuta din fastighet för att leta efter mineral, provborra efter mineral och du har inte en laglig möjlighet att stoppa mig?

När det sedan blir dags för brytning kommer en massa bestämmelser till, men de ger dig ändå inga möjlighet att stoppa det hela av personliga orsaker.
Argumentet:-Jag bor här, det är min mark! är av inget värde....

Ja det finns det men den summan är i praktiken symboliskt och staten räknar med att det prospekterande bolaget gör rätt för sig och återställer marken.
Men det har ju visat sig att om det prospekterande företaget går i konkurs så vet ingen vem som ska återställa skador och ersätta markägare utöver den symboliska garantisumman...

Du vet verkligen inte vad du pratar om.

Vem betalar återställningen av marken efter den stora gruvkonkursen i Norrland ?
Finns det pengar kvar i konkursboet till det? har för mig att det är en av de största minusposterna vad det gäller konkurser på många många år.
Du kanske kan förklara hur konkursförvaltaren ska få fram de resurser som krävs, trolla med knäna?
Läser man igenom http://www.svemin.se/MediaBinaryLoa...eda0c&FileName=3_vägledning_prospektering.pdf

så finner man bara vad det prospekterande bolaget ska betala för skadeersättning efter det att skada uppkommit. Ingenting om garantisumma. och jag tror att en inmutning kostar 50 000

Vem betalar återställningen av marken efter den stora gruvkonkursen i Norrland ?
Finns det pengar kvar i konkursboet till det? har för mig att det är en av de största minusposterna vad det gäller konkurser på många många år.
Du kanske kan förklara hur konkursförvaltaren ska få fram de resurser som krävs, trolla med knäna?

Du blandar äpplen och päron. En gruva är en helt annan sak än prospektering. Skadorna en borrigg kan göra är generellt sett mindre än vad en modern skördare ställer till med. Vi är dessutom ofta under kontroll från Länsstyrelsen som bla gör besök när vi borrar. Gör vi andra undersökningar än borrning innebär det i de flesta fall att jag är ute till fots. Jag ställer inte till med stora eller bestående skador när jag knatar över markerna.

Varför tror du gruvan i Pajala ska återställas nu? Det är en fullt fungerande gruva som kommer att startas upp igen när järnpriset går upp. Min personliga uppfattning är att det skulle inte förvåna mig om staten sveper in och tar över (dvs LKAB).

De skandaler som skett med icke återställda gruvor beror till mesta delen på den tidigare slappa lagstiftningen och kontrollen. Båda sakerna har skärpts upp.

Du skrev "Du vet verkligen inte vad du pratar om." Men frågan är vem det är som inte vet vad
Kolla in länken och kommentera gärna
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=5721621

PS LKAB har knappast gått i konkurs.....:angel:

Svensk minerallagstiftning är en guldgruva för utländska lycksökare

När jag hyr ut jordbruksmark tar jag ca 1/3 av intäkterna brutto
Rimligt vore att staten och markägarna finge 1/3 av bruttointäkterna när brytningen är igång. inte ngr hundradels promille....

Och naturligtvis så vore det rimligt om markägare kunde tacka nej och stoppa prospektering.

Senast ändrad:
Du skrev "Du vet verkligen inte vad du pratar om." Men frågan är vem det är som inte vet vad
Kolla in länken och kommentera gärna
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=5721621

PS LKAB har knappast gått i konkurs.....:angel:

Svensk minerallagstiftning är en guldgruva för utländska lycksökare

När jag hyr ut jordbruksmark tar jag ca 1/3 av intäkterna brutto
Rimligt vore att staten och markägarna finge 1/3 av bruttointäkterna när brytningen är igång. inte ngr hundradels promille....

Och naturligtvis så vore det rimligt om markägare kunde tacka nej och stoppa prospektering.

Jag förstod att du skulle ta upp det där... Jag anser att det var fel hanterat och att Bergsstaten borde ställt högre krav på gruvbolaget.

Att det skulle vara fel att utländska företag spenderar pengar i Sverige har jag svårt att se. Ett av bolagen jag jobbar för har spenderat ca 25 miljoner SEK i Sverige och alla som jobbat här för dem har varit svenskar. Startar ett utländskt bolag en gruva i Sverige måste de ändå ha ett dotterbolag i Sverige som betalar skatt här.

Du kanske ska lägga ner det här sidospåret och erkänna att du har enormt dålig koll på hur prospektering och gruvdrift fungerar.

Nej det vore fullständigt orimligt och hade varit ett mycket starkt argument för att helt avskaffa privat markägande.
Underligt resonerande eftersom vi har fri prissättning och säljaren har rätt att välja om och när han vill sälja när det gäller all annan egendom. Knappast logiskt. Skulle det sedan vara samhällsviktigt ja då kan ju samhället gå in och lösa marken för marknadspris eller hur. Så det blockerar knappast någonting

Jag förstod att du skulle ta upp det där... Jag anser att det var fel hanterat och att Bergsstaten borde ställt högre krav på gruvbolaget.

Att det skulle vara fel att utländska företag spenderar pengar i Sverige har jag svårt att se. Ett av bolagen jag jobbar för har spenderat ca 25 miljoner SEK i Sverige och alla som jobbat här för dem har varit svenskar. Startar ett utländskt bolag en gruva i Sverige måste de ändå ha ett dotterbolag i Sverige som betalar skatt här.

Du kanske ska lägga ner det här sidospåret och erkänna att du har enormt dålig koll på hur prospektering och gruvdrift fungerar.

OK vad kostar en inmutning på 50 Ha?
På Östgötaslätten?
Markvärdet är ca 10-15 miljoner

Hur mycket måste prospektören sätta in på låsta konton för att täcka skador, intrång o återställning.

Att säga att prospektören är skyldig att återställa, ja det är som alla med lite kunskap om affärer inte accepterar
Banken vill ha säkerhet när de lånar ut pengar, att låntagaren är skyldig att betala igen räcker inte för banken. Som exempel

Senast ändrad:
Utlänningar kan också få muta in ett område. S.G.U. beviljar i så fall detta. Man får inte muta in vägar, järnvägar, flygplatser, eller område med byggnadsplan. Självklart får man inte muta in ett område som redan är inmutat. Det finns fler undantag. Att muta in ett område kostar för närvarande 500:- plus 20:- per hektar. En inmutning gäller i 3 år. Därefter kan du få förlängning i upp till 7 år. När man mutat ett område, får man en mutsedel. Den är som en lagfart, ett slags bevis, på att området är inmutat. En inmutning kan säljas, till en privatperson eller t ex till ett gruvbolag. Priset, får man komma överens om. Det kan t ex vara att säljaren får tio procent av den uttagna malmens värde eller en fast summa för överlåtelsen.

Så då vet vi vad inmutningen kostar
Då återstår bara att ta fram vilket garantibelopp som måste sättas in på låsta konton;)

OK vad kostar en inmutning på 50 Ha?
På Östgötaslätten?
Markvärdet är ca 10-15 miljoner

Hur mycket måste prospektören sätta in på låsta konton för att täcka skador, intrång o återställning.

Att säga att prospektören är skyldig att återställa, ja det är som alla med lite kunskap om affärer inte accepterar
Banken vill ha säkerhet när de lånar ut pengar, att låntagaren är skyldig att betala igen räcker inte för banken. Som exempel

Utlänningar kan också få muta in ett område. S.G.U. beviljar i så fall detta. Man får inte muta in vägar, järnvägar, flygplatser, eller område med byggnadsplan. Självklart får man inte muta in ett område som redan är inmutat. Det finns fler undantag. Att muta in ett område kostar för närvarande 500:- plus 20:- per hektar. En inmutning gäller i 3 år. Därefter kan du få förlängning i upp till 7 år. När man mutat ett område, får man en mutsedel. Den är som en lagfart, ett slags bevis, på att området är inmutat. En inmutning kan säljas, till en privatperson eller t ex till ett gruvbolag. Priset, får man komma överens om. Det kan t ex vara att säljaren får tio procent av den uttagna malmens värde eller en fast summa för överlåtelsen.

Så då vet vi vad inmutningen kostar
Då återstår bara att ta fram vilket garantibelopp som måste sättas in på låsta konton;)

Oj, hittade du Bergsstatens hemsida. Synd att du fortfarande inte fattat att det heter undersökningstillstånd och inte inmutning. Jag förstår heller inte vart du vill komma med att rapa upp en massa fakta som du bevisligen inte hade koll på tidigare. För att framstå som kunnig inom hur prospektering fungerar? Det misslyckades.

Har du ens sett en diamantborrigg i drift på riktigt?! Planerar man hur man kör ut den blir det minimala spår efter den. En skördare eller en rejäl jordbrukstraktor är större.

Oj, hittade du Bergsstatens hemsida. Synd att du fortfarande inte fattat att det heter undersökningstillstånd och inte inmutning. Jag förstår heller inte vart du vill komma med att rapa upp en massa fakta som du bevisligen inte hade koll på tidigare. För att framstå som kunnig inom hur prospektering fungerar? Det misslyckades.

Har du ens sett en diamantborrigg i drift på riktigt?! Planerar man hur man kör ut den blir det minimala spår efter den. En skördare eller en rejäl jordbrukstraktor är större.
Ärligt talat jag har inte ett hum om diamantborrning, skulle jag behöva det så anlitar jag ngn sakkunnig. Jag sitter på andra sidan bordet och är nyfiken på de garantier prospektören är skyldig att lämna. Du som är i branschen kan väl tala om det.
20 spänn per Ha har vi kommit fram till, dem ska staten ha.
Intrångsersättning återställning av mark, ersättning för irreparabla skador , hur mycket måste prospektören lämna i bankgarantier för det?

Ett borrhål kan ju lyfta upp ex saltvatten till befintliga källådror till 4,5 fastigheter. Bara där talar vi om summor närmare 1/2 miljon som exempel.
Så uppvisa din professionella sakkunskap och redovisa. ser fram mot det med spänning

Ärligt talat jag har inte ett hum om diamantborrning, skulle jag behöva det så anlitar jag ngn sakkunnig. Jag sitter på andra sidan bordet och är nyfiken på de garantier prospektören är skyldig att lämna. Du som är i branschen kan väl tala om det.
20 spänn per Ha har vi kommit fram till, dem ska staten ha.
Intrångsersättning återställning av mark, ersättning för irreparabla skador , hur mycket måste prospektören lämna i bankgarantier för det?

Ett borrhål kan ju lyfta upp ex saltvatten till befintliga källådror till 4,5 fastigheter. Bara där talar vi om summor närmare 1/2 miljon som exempel.
Så uppvisa din professionella sakkunskap och redovisa. ser fram mot det med spänning

Garantin varierar beroende på vilka undersökningar som görs och hur stort området är. För ett litet prospekteringsbolag är den summan omkring 100 000 - 150 000 SEK. Hur man räknar fram det för en gruva har jag ingen aning om, jag jobbar med prospektering. Gör man rätt blir det inga "irreparabla" skador. Som sagt, vad gäller terrängkörningen blir det större märken av en skördare.

Innan vi borrar gör vi givetvis en bedömning av området, även med avseende på vattenföringen och var det finns brunnar. Nu är det för oss oftast ett icke-problem eftersom vi sällan håller till i bebyggda områden, dvs det finns inga brunnar i området (man får inte borra närmare än 200 m till ett hus om husägaren inte gett medgivande). Jag har aldrig arbetat kustnära men det finns metoder där man tex gjuter nere i borrhålet för att det inte ska läcka vatten.

Liknande trådar

Äldre Uttalandet i Almedalen var tydligen alltför mycket tom. för sossarna " Regeringens särskilda utredare av skogsvårdslagen...
Svar
0
· Visningar
245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar