Strandrätten infördes utan att ersätta dem som fråntogs den rätten
Moraliskt riktigt o rätt? Knappast
Rätten att själva bestämma hur och vilka som får fiska på de vatten som tillhör en fastighet fråntogs vattenägare i de fem stora sjöarna + ostkusten
Bonden äger sin mark....ner till plogdjup.
Sedan kan staten sälja rätten att borra och att utvinna mineral till högstbjudande utan att markägaren kan göra ngt åt det
Hur du som företagare kan gömma dig bakom resonemanget att det inte drabbar dig alltså bryr jag mig inte är mer än jag kan begripa.
Visserligen har vi just nu ett stärkt egendomskydd tack vare vårt medlemskap i EU
Men dt är ynkligt att inte en stat som säger sig stå upp för demokratin tar så lite hänsyn till en av de viktigaste grundpelarna i en demokratisk stat, nämligen äganderätten och det privata ägandet
Jag tycker att det är fullständigt rimligt och ändamålsenligt att den privata äganderätten är begränsad för de marker vi har.
Sedan kan man alltid diskutera om förändringar ska ersättas av markägare och stat. Det kan dock bli väldigt klöddigt och innebär att markägare helt plötsligt får betala in stora belopp till staten om förändringen är i den riktningen att rättigheterna utökas för markägare.