Inget privat ägande?

Tror utan att veta att skerper ingår i någon typ av besparingsskog. Det är ju i så fall som att jämföra med vilket aktiebolag som helst? Tror inte att genomsnittsinnehavaren av aktier har detaljkunskap om lagar, regler och förordningar som gäller för företagen de har innehav i?
Ska man se till saker man förväntas kunna på mellanstadiet så t.ex. det här med Allemansrätt väldigt svårt. Som man tycker att man kan vänta sig åtminstone av dem som åberopar den.
Har skogs och lantbruksfastighet, och så sent som i går stod ett par kärringar och plockade blåklint ute i åkern. Scouterna hade nyligen en tipspromenad genom vår skog och använde dessutom en väg som är hemfridzon. Det går inte en vecka utan man kan notera brott mot Allemansrätten.
Att "kärringarna" inte får plocka blommor i växande gröda, är ställt utom rimlig tvivel.

Men varför skulle inte scouterna få gå i "din" skog och ha tipspromenad menar du?

Och "hemfridszonen" enligt Allemansrätten är i runda slängar rimlig trädgårdstomt runt bostadshuset samt omedelbart runt och i ekonomibyggnader som är i bruk (in får man aldrig gå), så var var dessa scouter? Fikade dom på din uteplats? Dom får definitivt korsa eller gå på din uppfartsväg t.ex., 50-100 meter från huset, om din tomt med vårdade gräsmattor, planteringar eller liknande inte har börjat där.

Är du ett alias för LBB?

Helt rätt .Jag är delägare i en besparingsskog och äger även privat som man måste för att vara delägare så pass med ha så det räcker till två jakträttsbevis.Besparingen är bra för byn då vi får bidrag till jord och skogsbruk och avd jag jobbar på sköter vägunderhållet på våra vägar som är ca 80 mil så i princip alla skogsvägar här kostar inte markägarna något utan bara att utnyttja på vintern plogar vi gratis för avverkningar om det är minst 300m3 !
Enligt mig, så verkar de där besparingsskogarna dra till sig allehanda olämpliga ägare. Man köper plätten för att få jakträtt, men tar helst inget ansvar.

Scouterna hade nyligen en tipspromenad genom vår skog och använde dessutom en väg som är hemfridzon. Det går inte en vecka utan man kan notera brott mot Allemansrätten.

Klantigt av Scouterna att inte höra av sig innan, är du rimlig att ha att göra med så hade det säkert löst sig så ni båda blivit nöjda.
Det de håller på med är organiserad verksamhet, och där borde vara intresse av att lära ungar och ungdomar att det är det genom att just få tillåtelse av markägare och gärna knyta an denna till verksamheten som ett bra exempel.

Men för passage förbi tomten kan det vara så att följa vägen är det som är rimligt om väg finns, även över tomt.
Om det inte är lämpligt så är det enklast och sundast tycker jag är att anvisa annan väg runt. Det har tuggats tidigare i forumet.

Men vad detta har att göra med att inte skogen skulle vara privatägd kan man undra? Är väl länder i EU som har i stor andel statsägd mark och ingen allemansrätt, däremot praktiskt sätt förbud att mer eller mindre beträda den statliga marken. Är inte insatt i vilka länder och i vilken omfattning det handlar om, någon kanske är?

Så att det statliga ägande skulle slå vakt om friluftslivet tror jag inte på.
Naturvärden då, nja knappast, mindre markägarmotstånd mot mineralprospektering och vindkraftsetablering gärna för statliga och utländska bolag är väl något som då jag tror kan ligga bakom.
Blockera prisutvecklingen på skogen så det går att stampa värdet i botten, sen tar staten över och "ser över" möjligheterna för markägare att få inkomster av ditt och datt etableringar. Vattenkraft, motorvägar, dagbrott etc kanske några naturreservat för turisterna att trampa runt i eventuellt.

Bitar av en svart bild, hoppas jag har fel, ordentligt fel!

Min granne, som råkade få ett naturreservat på sin mark, fick ett minst sagt likvärdigt stycke skog istället, och även någon slags ekonomisk ersättning.
Han är mycket nöjd.

Själv har jag några småbitar som LST tycker är "lite väl intressant" kanske, men det är naturbetesmarker, så läget blir lite annorlunda, det är ju inte skog som kan avverkas (förr eller senare) där.

Kul att höra att det förekommer vettiga ersättningar! :)

Vanligt verkar vara noll eller 125% i pengar, lite beroende på vilket lagstiftning som gäller. Pengar är ju en klen tröst om det inte finns ny mark att köpa..

:banghead:
Konstiga frågor och jag fattar inte varför jag ens ska behöva besvara men här kommer det.

Nej, det hade inte varit OK om jag som ägare av mina 4 hektar inte hade haft koll på vad som fanns i min skogsplätt. Eller på mina marker.
Varför i hela friden jag skulle behöva stå till svars för en användare och enstaka skogsägare som jag inte känner eller känner till begriper jag inte heller.
Det handlar inte om att stå till svars. Jag undrar av intresse. Förundran, rent av. Jag hade inte frågat dig om du inte hade gillat inlägget där användaren ifråga stoltserar med sin okunskap. Jag antog att du gillade det för att du gillade det, så att säga.

Det handlar inte om att stå till svars. Jag undrar av intresse. Förundran, rent av. Jag hade inte frågat dig om du inte hade gillat inlägget där användaren ifråga stoltserar med sin okunskap. Jag antog att du gillade det för att du gillade det, så att säga.
Det minskar inte underligheten.
Varför frågar du inte den som du undrar över istället för att fråga andra. Inte så lite nedlåtande.
Kategorisering av människor är alltid konstigt i mina ögon.
Jag har förståelse för hur man resonerar när man äger skog åå det där sättet. Besparingsskogarna är viktiga för bygden och har betytt mycket för civilsamhället. Jag har full förståelse för att man värnar det. Och jag kan begripa mekanismerna som ligger bakom resonemangen.

Det de håller på med är organiserad verksamhet, och där borde vara intresse av att lära ungar och ungdomar att det är det genom att just få tillåtelse av markägare och gärna knyta an denna till verksamheten som ett bra exempel.

Notera bara att scouterna inte på något sätt är skyldiga att få ett tillstånd av markägarna för sin verksamhet om den tillfälligt genomförs på ett visst ställe. Sedan är det alltid smidigare om man kan få tillåtelse och information om hur man ska göra på bästa sätt på denna mark, men det finns inget som hindrar dem att genomföra sin aktivitet även om markägaren är ogin och säger nej.

Enligt mig, så verkar de där besparingsskogarna dra till sig allehanda olämpliga ägare. Man köper plätten för att få jakträtt, men tar helst inget ansvar.
För att få jaga på besparingen räcker det med att man varit skriven här i 3 år och man behöver ingen mark alls men då är man bara hänvisad till just deras marker och inte privatmarken men vi har mer problem med privata ägare inom det VVO som jag tillhör då dom har stora marker och 13 jakträtter och ska försöka klämma ut så mycket dom kan så dom är en tredjedel av vårat lag som han säljer till och han sköter sin skog exemplariskt så det kan man inte klaga på !

Två fel gör inte ett rätt.

Skogsägandet ingår vad jag kan förstå i en verksamhet som man försörjer dig på. I sin ägar-/yrkesposition är det rimligt att ha mer kunskap än folk i allmänhet. Jag tycker att inställningen till miljömålet om biologisk mångfald är rätt underlig i @skerper s fall. Jag hoppas att han är i minoritet.
Är du dum eller Vi har en skogvaktare som sköter våran skog Hur skulle 1100 personer kunna ha koll på förehavanden som händer och hur det ser ut på 55000 ha läs 55000ha det är en tredjedel av all mark som finns i socknen Det drivs som ett företag och vi är aktieägare kan man säga !

Är du dum eller Vi har en skogvaktare som sköter våran skog Hur skulle 1100 personer kunna ha koll på förehavanden som händer och hur det ser ut på 55000 ha läs 55000ha det är en tredjedel av all mark som finns i socknen Det drivs som ett företag och vi är aktieägare kan man säga !
Dum som inte vet hur du försörjer dig? Tja.

Dum som inte vet hur du försörjer dig? Tja.
Jag försörjer mig på ett vanligt jobb.Skogsägandet är en bisyssla.Och vi får förnyade skogsbruksplaner vart 10 år så det är bara att läsa där så får man lite info om hur man ska sköta sin skog som skogstyrelsen utfärdat men tydligen stämmer det inte så bra då det ändå kan bli mer av skog som man inte får röra när man lämnar avverkningsanmälan .När dom gör planen så är inspektörerna ute och tittar på skiftena .Har träffat på dom när förra planen gjordes .Bara för man är skogsägare så behöver man inte vara jägmästare .Jag brukar ta med en utbildad person med mig ut i spenaten då jag vill ha reda på vilken åtgärd som ska göras och rå ska gås upp så det är att gämföra med att du ska vara en bilmekaniker för att du har en bil .Det får man överlåta till dom som kan det och vet dom senaste reglerna !

För att återgå till grundfrågan litegrann. Besparingsskogen sköts på ett rationellt sätt och det kanske skulle vara ett bättre sätt att sköta skogen på, även på andra håll? Eller är enskilt ägande bättre?

För att återgå till grundfrågan litegrann. Besparingsskogen sköts på ett rationellt sätt och det kanske skulle vara ett bättre sätt att sköta skogen på, även på andra håll? Eller är enskilt ägande bättre?
Tycker båda delarna fungerar bra .Häromkring sköter folk sina skogar rätt bra .Vi får en timmes skoglig rådgivning om året av besparingen och då följer antigen skogvaktaren eller planeraren med ut och tittar på skogen och ger oss råd hur vi ska göra och även vid röjning så besiktas objektet före då det utbetalas bidrag per ha för röjning så många har kommit ikapp med röjningen och vi får även skogsbruksplaner gratis .Men på andra ställen där besparingar inte finns så kan det vara så att mycket blir eftersatt som röjning .Vi har bidrag på markberedning plantering och röjning skogsdikning !

Men varför skulle inte scouterna få gå i "din" skog och ha tipspromenad menar du?

Och "hemfridszonen" enligt Allemansrätten är i runda slängar rimlig trädgårdstomt runt bostadshuset samt omedelbart runt och i ekonomibyggnader som är i bruk (in får man aldrig gå), så var var dessa scouter? Fikade dom på din uteplats? Dom får definitivt korsa eller gå på din uppfartsväg t.ex., 50-100 meter från huset, om din tomt med vårdade gräsmattor, planteringar eller liknande inte har börjat där.

Är du ett alias för LBB?
Vilket kränkande påhopp! :O Om någons tankar inte överensstämmer med dina anklagas man för att vara LBB? Är det så jag skall tolka dig? Riktigt lågvattenmärke för dig om det är på det viset.

Verkar inte som du är så påläst på Allemansrätten heller.
Jag har en privat väg som går nära bostadshus = Allemansrätten gäller inte då det är hemfridszon och då gäller Brottsbalken 4 kap. 6 § första stycket och 12 kap. 4 §. Det är utrett av Tekniska kontoret i min kommun och skylt sitter uppe.

Scouterna har inte rätt att som grupp passera över markerna utan att fråga om lov. Absolut inte att snitsla upp bana i någons skog och genomföra en aktivitet.
Lions har koll på det och de frågar alltid, och givetvis är det aldrig några problem för dem att göra det. :)

Klantigt av Scouterna att inte höra av sig innan, är du rimlig att ha att göra med så hade det säkert löst sig så ni båda blivit nöjda.

Men för passage förbi tomten kan det vara så att följa vägen är det som är rimligt om väg finns, även över tomt.
Om det inte är lämpligt så är det enklast och sundast tycker jag är att anvisa annan väg runt. Det har tuggats tidigare i forumet.

Men vad detta har att göra med att inte skogen skulle vara privatägd kan man undra? Är väl länder i EU som har i stor andel statsägd mark och ingen allemansrätt, däremot praktiskt sätt förbud att mer eller mindre beträda den statliga marken. Är inte insatt i vilka länder och i vilken omfattning det handlar om, någon kanske är?

Så att det statliga ägande skulle slå vakt om friluftslivet tror jag inte på.
Naturvärden då, nja knappast, mindre markägarmotstånd mot mineralprospektering och vindkraftsetablering gärna för statliga och utländska bolag är väl något som då jag tror kan ligga bakom.
Blockera prisutvecklingen på skogen så det går att stampa värdet i botten, sen tar staten över och "ser över" möjligheterna för markägare att få inkomster av ditt och datt etableringar. Vattenkraft, motorvägar, dagbrott etc kanske några naturreservat för turisterna att trampa runt i eventuellt.

Bitar av en svart bild, hoppas jag har fel, ordentligt fel!
Vi är väldigt lätta! :) Så frågar man så är det inga problem.
Allemansrätten har inget med den här tråden att göra, illustrerade bara något man lär sig i mellanstadiet. Men som man som vuxen sällan har koll på.
Min partner jobbar med skogsnäringen och jag kan intyga att det här utspelet har väckt vrede. Vad blir nästa sak? Att privata jordbrukare inte skall få bruka sin mark?

Scouterna har inte rätt att som grupp passera över markerna utan att fråga om lov. Absolut inte att snitsla upp bana i någons skog och genomföra en aktivitet.

Självklart har de all rätt i världen att göra det!

De får både passera och genomföra aktiviteter. Kravet är att de inte skadar markerna på ett signifikant sätt (dvs de ska städa upp sina snitselband osv).

Har du helt missat allemansrätten?

Självklart har de all rätt i världen att göra det!

De får både passera och genomföra aktiviteter. Kravet är att de inte skadar markerna på ett signifikant sätt (dvs de ska städa upp sina snitselband osv).

Har du helt missat allemansrätten?
Nej jag har rätt bra koll. :)
De kan inte komma dit utan att bryta mot Brottsbalken. Hur rättfärdigar det dom då menar du?

Nej jag har rätt bra koll. :)
De kan inte komma dit utan att bryta mot Brottsbalken. Hur rättfärdigar det dom då menar du?

Du menar att det handlar om en markbit som är omöjlig att nå annat än genom att kliva igenom någons tomtmark? Det är alltid tillåtet att gå, cykla eller rida på enskild privat väg även om man lyckats få förbud för motorfordon. Om inte vägen anses del av tomtmark, finns sådan undantagsfall, men då finns det oftast alternativa möjligheter för just gående att ta sig över ägorna på andra sätt.

Huruvida man är en enskild person, eller i grupp, eller om det är ideell eller kommersiell verksamhet saknar betydelse i sammanhanget så länge de uppfyller reglerna om att inte skada eller störa.

Det är nästan helt obefintligt att LST går med på sådana undantag om det gör att allmänheten helt spärras från marker, då krävs att markägaren arrangerar alternativa vägar för att nå markerna. Annars bör de som vill utnyttja den skicka in en överklagan och då bör de få rätt. Det handlar om att markägare inte har rätt att tillse att andras rätt till marken inte kan utövas.

Senast ändrad:
Du menar att det handlar om en markbit som är omöjlig att nå annat än genom att kliva igenom någons tomtmark? Det är alltid tillåtet att gå, cykla eller rida på enskild privat väg även om man lyckats få förbud för motorfordon.

Huruvida man är en enskild person, eller i grupp, eller om det är ideell eller kommersiell verksamhet saknar betydelse i sammanhanget så länge de uppfyller reglerna om att inte skada eller störa.
Ja det menar jag. Allemansrätten gäller inte om det är privat väg och du befinner dig i hemfridzon (inte störa, vilket många i och för sig högaktningsfullt struntar i...).
Som sagt, frågan är utredd av Tekniska kontoret. Deras utfall var att ingen obehörig har på vägen att göra.
Om man inte frågar är klart. :)

Ja det menar jag. Allemansrätten gäller inte om det är privat väg och du befinner dig i hemfridzon (inte störa, vilket många i och för sig högaktningsfullt struntar i...).
Som sagt, frågan är utredd av Tekniska kontoret. Deras utfall var att ingen obehörig har på vägen att göra.
Om man inte frågar är klart. :)

Och denna väg är på en så smal remsa ut till berört markområde så att ingen annan möjlighet att ta sig dit finns?

Liknande trådar

Äldre Uttalandet i Almedalen var tydligen alltför mycket tom. för sossarna " Regeringens särskilda utredare av skogsvårdslagen...
Svar
0
· Visningar
245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka