Det vet man inte förrän man lämnat in en avverkningsanmälan och inspektören har gått där med sin lupp och granskat området så det är omöjligt att veta i förväg om man måste avsätta 5% eller mer men som jag förstod så siktar dom mot 15% som ska avsättas men är man riktit vrång kan man ändå sälja virket till flisning men då får man bara massapriserna för det men det är ändå mer pengar än att låta det stå orört .Vet inte om dom kan göra en skogsägare något för att han avverkar sin skog då det är markägarens egendom och staten inte betalar då pengarna är slut !Skogen som jag är delägare i har jag inte den blekaste aning om vad som finns där .Vi är 1100 delägare i 55000ha
Är du med i någon av de där kollektiva/oskiftade skogarna i Dalarna (eller på annat håll), typ Orsa besparingsskog eller liknande? Där folk som är jaktintresserade köper en liten bit för att få tillgång till jakten? Bor du i eller invid skogen eller på annan ort längre bort?
Brukar du delta aktivt i brukande och beslutandet i kollektivet? Hur sköts egentligen planläggningen och beslutsfattandet? Har ni valda representanter, lejs tjänsterna bort?
Har du egen skog också, alltså enskilt ägd skog också?
Det är en stor skillnad på att äga egen skog och att vara en del av en häradsallmänning (som jag vet lite mer om, sådana finns nära men inte just här). Inte minst storleksmässigt, kunskap om marken, och så alla viljor som ska jämkas gör skillnaden stor...
Som delägare i stor väldigt stor kollektiv skog, kan man omöjligt regelbundet vara i alla delar av denna, och vet antagligen inte så värst mycket om helheten.
Min egen skog, när den är så liten som mina 70 hektar, behöver jag ha ordentlig koll på själv, jag kan inte bara släppa ut någon som gör en skogsbruksplan utan måste faktiskt jobba själv och gå igenom min skog, många gånger per år, för att förstå och se hur olika saker utvecklas. Därför vet jag väldigt mycket, om inte allt, om min skog, och hittar till alla diken, stenar och kantareller.
Det vore t.ex. mycket osannolikt, att det skulle finnas större ryggradsdjur som jag inte vet om.
Jag vet t.ex. om ett flertal skyddade "fornlämningar" i skogen, typ två tjärdalar, ett antal kolbottnar, en bebyggelselämning, en stensatt brunn som inte är registrerade.